گرفتگی رگ قلب در چه افرادی رخ میدهد؟

گرفتگی رگ قلب تحت عنوان بیماری قلبی عروقی و تصلب شرایین شناخته می‌شود. این معضل معمولا منجر به سکته قلبی و سایر بیماری‌های عروقی شده که به مجموعه آنها بیماری قلبی عروقی می‌گویند.
تصویر گرفتگی رگ قلب در چه افرادی رخ میدهد؟

قلب انسان مهم ترین و حیاتی ترین ارگان بدن می باشد. هرگونه گرفتگی رگ قلب می تواند خسارات و عوارض جبران ناپذیری را به تمامی اعضای بدن ما وارد کند. باتوجه به اهمیت این عارضه و خطراتی که برای سلامتی شما به همراه دارد، آگاهی و اطلاع از علائم گرفتگی رگ قلب، علت گرفتگی رگ قلب و خطرات ناشی از گرفتگی رگ قلب ، جلوگیری و درمان آن بسیارضروری می باشد.

علائم گرفتگی رگ قلب و درمان آن

قلب (Heart) بدون شک یکی از حساس‌ترین و پراهمیت‌ترین اعضای بدن است. با توجه به اینکه وظیفه خون‌رسانی به تمام اعضای دیگر بر عهده قلب است، بنابراین هرگونه گرفتگی رگ قلب می‌تواند بسیار خطرناک بوده و پیامدهای جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. با توجه به این‌که گرفتگی رگ‌های قلب بسیار مهم و خطرناک است، بنابراین ضروری است که با علائم آن آشنا شویم. همچنین باید علل مسدود شدن رگ‌های قلب و راه‌های جلوگیری از آن را بدانیم.

گرفتگی رگ قلب چیست؟

Atherosclerosis یا گرفتگی رگ قلب یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قلب است که همه ساله افراد زیادی در سراسر دنیا به آن مبتلا می‌شوند. در این بیماری سرخرگ‌های بزرگ بدن و معمولاً سرخرگ اصلی قلب (کرونر) به دلیل رسوب چربی در داخل آن مسدود می‌شوند. به دنبال مسدود شدن این رگ‌ها خون‌رسانی و در نتیجه تأمین اکسیژن و مواد غذایی اعضای دیگر بدن با مشکل مواجه می‌شود. این بیماری را coronary heart disease می‌گویند.گرفتگی رگ قلب یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قلب است.

قلب چند رگ اصلی دارد؟

برای روشن‌تر شدن مطلب باید ابتدا بدانیم که قلب چند رگ اصلی دارد؟ قلب ۳ رگ اصلی دارد و در صورتی که یکی از آن‌ها دچار انسداد شود، سکته و عوارض دیگر اتفاق می‌افتند. در واقع می‌توان گرفتگی رگ قلب را رسوب کردن لیپیدها و کلسترول بر دیواره درونی سرخ‌رگ‌ها و مسدود شدن مسیر خون‌رسانی دانست که با عوارض بسیار جدی و خطرناک همراه می‌شود. تصلب شرایین یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در بزرگسالان در سال‌های اخیر بوده است و رفته‌رفته تعداد بیشتری از بزرگسالان به این بیماری دچار می‌شوند.

عوامل ایجاد انسداد رگ‌های قلب

انسداد رگ‌های قلب ممکن است با عوامل یا رفتار‌های خاصی که موجب آسیب به لایه‌های درونی رگ‌ها می‌شود شروع شود. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فشار خون بالا
  • افزایش کلسترول در خون
  • افزایش چربی‌های خاص در بدن
  • وجود مقدار فراوان قند و دیابت
  • سیگار کشیدن
  • مقاومت به انسولین
  • سن بالا
  • عدم فعالیت فیزیکی
  • چاقی و اضافه وزن
  • بیماری قلبی ارثی

همچنین عواملی مانند مصرف الکل، استرس و اضطراب و ایجاد وقفه تنفسی در خواب نیز می‌توانند از عوامل خطر ساز برای ایجاد بیماری انسداد رگ‌های قلب باشند.

خطرات ناشی از گرفتگی رگ قلب چیست؟

خطرات ناشی از گرفتگی رگ قلب بستگی به محل تجمع پلاک شریانی دارد. گرفتن رگ قلب در نقاط مختلف بدن می تواند منجر به شرایط پزشکی متعدد شود ، از جمله:

بیماری عروق کرونر

هنگامی که پلاک ها در رگ های حامل خون به قلب جمع می شوند، منجر به بیماری عروق کرونر یا بیماری قلبی می شود. بیماری عروق کرونر می تواند باعث درد قفسه سینه یا تنگی نفس شود. این وضعیت می تواند به سکته قلبی منجر شود و عامل اصلی مرگ در ایالات متحده است.

برای آگاهی بیشتر در مورد این بیماری و کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بیماری عروق کرونر قلب مراجعه نمایید.

بیماری شریان کاروتید

شریان های کاروتید در هر دو طرف گردن شما قرار دارند. آنها اکسیژن را به مغز شما میرسانند. تجمع پلاک شریانی در شریانهای کاروتید می تواند منجر به سکته مغزی شود.

بیماری شریان محیطی

اگر پلاکی در رگهای خونی ایجاد شود که خون را به پاهای شما منتقل می کند ، می تواند میزان اکسیژن منتقل شده را کاهش دهد. کاهش جریان خون می تواند باعث درد ، بی حسی یا عفونت جدی در پاها شود.

چگونه متوجه گرفتگی عروق شویم؟

همان‌طور که می‌دانید، هرکدام از بیماری‌ها در بدن با علائم خاصی خود را نشان می‌دهند. در این مقاله علائم گرفتگی رگ قلب و عروق به طور کامل توضیح داده شده است. با دانستن این علائم می‌توانید به‌درستی برای درمان این بیماری اقدام کنید.

احساس درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس، احساس خستگی در طول روز، سوءهاضمه، تعریق بیش از حد بدن، درد در ناحیه پا، لکنت زبان، احساس سرگیجه، اختلال در نعوظ از علائم بارز گرفتگی رگ قلب هستند. اگر فردی هر یک از این علائم را دارا بود بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کند. البته در زیر چند نکته در مورد گرفتگی رگ قلب ارائه شده است که دانستن آن‌ها نیز خالی‌ازلطف نیست.

زنانی که مبتلا به سکته قلبی می‌شوند به‌جای درد در قسمت قفسه سینه، دچار تنگی نفس می‌شوند. وظیفه قلب پمپاژ خون در بدن است. اگر قلب نتواند این وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد و دچار مشکل شود، فرد احساس تنگی نفس می‌کند.

گاهی گرفتگی رگ قلب می‌تواند بدون علائم باشد. در این مواقع پزشک طی آزمایش‌های خاص و تفسیر آزمایش فرد بیمار می‌تواند متوجه این بیماری در فرد شود.

اگر فرد به ویژه خانم‌ها بعد از غذا احساس سوزش معده داشته باشند و این علامت با آنتی اسید‌ها درمان نشود، ممکن است فرد دچار حمله قلبی شود.

درمان انسداد رگ قلب

برای درمان گرفتگی رگ قلب باید سبک زندگی خود را برای داشتن قلبی سالم تغییر دهید. جراحی و دارو‌ها از روش‌های درمان این بیماری برای فرد بیمار می‌باشد که بسته به نوع و پیشرفت بیماری، پزشک درمان را با هر یک از موارد گفته شد، شروع می‌نماید. برای شروع درمان ابتدا فرد باید عادات بد زندگی خود را ترک نماید و شروع به انجام رفتار‌ها و حرکات مفید برای قلب مانند تغذیه مناسب و سالم، ترک سیگار، فعالیت بدنی، نداشتن استرس و حفظ وزن مناسب را داشته باشد.

دارو‌ها

تغییر در روش سبک زندگی به تنهایی موجب بهبودی این بیماری نمی‌شود و پزشک دارو‌هایی برای درمان انسداد رگ قلب تجویز می‌نماید. پزشک برای کنترل سطح کلسترول خون دارو‌های استانین را تجویز می‌کند. همچنین ممکن است پزشک دارو‌هایی برای کاهش سطح قند خون، کاهش فشار خون، جلوگیری از التهاب و جلوگیری از لخته شدن خون که همگی منجر به انسداد رگ‌های قلب می‌شوند را تجویز نماید. مصرف منظم و دقیق دارو‌ها طبق نظر پزشک برای بهبودی شما لازم است.

جراحی

گاهی اوقات بسته به نوع پیشرفت بیماری شما، پزشک عمل جراحی را برای بهبود شما توصیه می‌کند. این جراحی‌ها شامل دستکاری عروق کرونر از راه پوست، اندآرترکتومی شریان کاروتید و پیوند عروق کرونر می‌باشد که طبق نظر پزشک یکی از انواع این جراحی‌ها برای بهبود بیماری پیشنهاد می‌شود.

370307