خواص فوق العاده این گیاه را از دست ندهید

ریحان گیاه بسیار متنوعی است که علاوه بر عطر بسیار خوبی که دارد دارای خواص درمانی زیادی نیز می باشد. این سبزی منبع خوبی از آهن بوده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.
تصویر خواص فوق العاده این گیاه را از دست ندهید

ریحان که به نام های نازبو، شاهسپرم و شاهسپرغم هم شناخته می شود گیاهی یک‌ ساله از تیره نعناعیان است که در انواع ریحان سبز و ریحان بنفش یافت می شود.

ریحان فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله به طور کامل خواص سبزی ریحان تازه و خشک، چای و گل ریحان را برای سلامتی، بارداری، لاغری، معده، دیابت و پوست و مو شرح داده ایم.

ریحان حاوی آنتی اکسیدان‌های ضد بیماری است

یکی از خواص اسانس ریحان، توانایی آن در مبارزه با صدمات رادیکال های آزاد و مراقبت از ساختار دی‌ان‌ای و سلول‌های بدن است. ریحان حاوی دو نوع آنتی‌اکسیدان فلاونوئید مهم حلال در آب به‌نام‌های اورینتین‌ (orientin) و وایسینر (viceninare) است که از گلبول‌های سفیدخون ،محافظ سیستم ایمنی بدن، و همچنین ساختارهای سلولی که در آنها دی‌ان‌ای ذخیره می شود، مراقبت می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ریحان از تغییر شکل کروموزوم‌ها که موجب جهش سلولی و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود، پیشگیری می‌کنند. در بدن به‌دلیل مواد سمی موجود در رژیم غذایی، آلودگی‌های محیط‌زیست و تابش نور خورشید، تنش اکسایشی رخ می‌دهد. در تنش اکسایشی، تعداد رادیکال‌های آزاد بیماری‌زا در بدن افزایش می‌یابد و بدن مستعد ابتلا به سرطان می‌شود. اما آنتی‌اکسیدان‌های ریحان، با اکسیده‌شدن مبارزه می‌کنند و درعین‌حال از اثرات پیری می‌کاهند.

خواص ریحان برای پوست

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. آکنه و جوش صورت

برگ های ریحان دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی قوی هستند و با از بین بردن باکتری های پوست صورت به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کنند.

2. جوش های سر سیاه

ریحان تازه به پیشگیری و درمان جوش های سر سیاه و لکه های پوستی کمک می کند.

ماسک صورت برگ ریحان برای جوش

برگ های تازه و مرطوب ریحان را له کرده و بر روی صورت بگذارید پس از 15 دقیقه برگ ها را برداشته و صورت را با آب سرد خوب بشویید.

3. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در ریحان و همچنین خواص ضد التهابی ریحان با پاک سازی پوست صورت و بهبود خاصیت کشسانی پوست به درمان چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

4. روشن کننده و درخشان کننده پوست

ریحان به پاک سازی پوست صورت از سلول های مرده کمک کرده و به روشن کردن و درخشان کردن پوست کمک می کند.

ماسک صورت با ریحان

1 قاشق چای خوری پودر ریحان خشک شده را با 1 قاشق چای خوری زردچوبه و آب یک لیمو ترش تازه ترکیب کیند و بر روی صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

ویژگی‌های ضد التهابی ریحان

ریحان حاوی اسانس‌های قوی، ازجمله اوژنول (eugenol)، سیترونلول (citronellol) و لینالول (linalool) است. این اسانس‌ها، نوعی بازدارنده‌های آنزیمی هستند که التهاب موجود در بدن را کاهش می‌دهند. التهاب عامل اصلی بیشتر بیماری‌ها مانند بیماری قلبی، روماتیسم مفصلی و بیماری‌های التهابی روده است.

درمان زخم ناشی از گزیدگی

اگر حشره ای شما را گزید شما می توانید برای درمان زخم ناشی از گزیدگی به راحتی از ریحان استفاده کنید. ریحان دارای خواص ضدالتهابی می باشد و برای درمان زخم ناشی از گزیدگی موثر می باشد.

با سرطان مبارزه می‌کند

بررسی‌های بالینی تغذیه و سرطان نشان می‌دهد، ریحان حاوی گیامغذی‌هایی است که به‌طور طبیعی می‌تواند از بروز سرطان پوست، کبد، سرطان دهان و سرطان ریه ناشی از وجود مواد مضر شیمیایی جلوگیری کند. همچنین ریحان فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش داده و سلول‌های مضر را ازبین می‌برد و جلوی رشد تومورهای سرطانی را می‌گیرد.

در آزمایش‌های روی حیوانات مشخص شد، عصاره‌ی ریحان از بدن در برابر سرطان و مرگ‌ومیر مراقبت می‌کند و در همان حال می‌تواند بافت‌های سالم و سلول‌ها را از اثرات منفی درمان‌های مربوط به سرطان مانند پرتو درمانی یا شیمی درمانی دور نگه دارد. درواقع می‌توان از عصاره‌ی ریحان به‌عنوان نوعی روش درمانی مکمل سرطان استفاده کرد. این عصاره حتی برای افرادی که تحت انواع درمان‌های سنتی هستند نیز کاربرد دارد.

سلامت و تقویت معده

ریحان در ایتالیا به شکل ویژه ای استفاده می شود چرا که برگ ریحان اثر آرام بخشی دارد و باعث می شود تا شما احساس پر بودن و سنگین بودن معده را نداشته باشید ، این کار باعث می شود تا اسید معده شما به حداقل برسد.

کاهش فشار خون بالا

مطالعات انجام شده نشان می دهد که ریحان سرشار از پتاسیم می باشد و برای تنظیم فشار خون موثر است ، روغن چرب دانه های ریحان دارای اثرات کاهندگی فشار خون دارد. گیاه ریحان باعث می شود تا مانع از زیاد شدن فشار خون در بدن شود و با توجه به خواص آن باعث کاهش فشار خون می شود.

حاوی ویژگی‌های ضد باکتریایی است

یکی دیگر از خواص اسانس‌های ریحان، محافظت از بدن در برابر رشد باکتری‌های مضر است. در بررسی‌ها مشخص شده که عصاره‌ی ‌ریحان حتی می‌تواند جلوی رشد گونه‌های مقاوم باکتری‌هایی را که به درمان‌های آنتی بیوتیکی پاسخ نمی‌دهند، بگیرد. هنگامی که محققان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه لودز در لهستان، درمورد اثر فعالیت ضدباکتریایی روغن ریحان روی بیماری‌هایی مانند ایی-کولی (E.coli) و باکتری‌های قدرتمند دیگر جمع‌آوری‌شده از بیماران مبتلا به عفونت بررسی کردند، به این نتیجه رسیدند که ریحان علیه گونه‌های مختلف باکتری‌ها عمل کرده و جلوی رشد آنها را می‌گیرد. دستیابی به این نتیجه، محققان را تشویق کرد تا درمورد چگونگی مبارزه‌ی ریحان و دیگر اسانس‌های ضدباکتری با بیماری‌ها و عفونت‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک نیز تحقیق کنند.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل

ریحان می تواند از ترشح آنزیم استیل کولین استراز جلوگیری کند ، این آنزیم باعث ضعف حافظه می شود که توسط ریحان از ترشح آن جلوگیری می شود. عصاره ریحان باعث می شود تا عملکرد شناختی بدن بهبود پیدا کند و همچنین از بیماری های مختلف مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می کند.

حاوی ویژگی‌های ضد میکروبی است

اسانس‌های ریحان، ضدمیکروب هستند و طیف وسیعی از باکتری‌ها، مخمرها، قارچ‌ها و ویروس‌ها را از میان برمی‌دارند. این بدین معناست که می‌توانید، مراقبت از بدن در برابر ویروس کاندیدا و انواع مشکلات پوستی را نیز به فهرست بلند خواص ریحان بیفزایید.

آداپتوژنی که ضد اضطراب است

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ریحان، آداپتوژنی طبیعی است و مانند داروی گیاهی به بدن کمک می‌کند تا با شرایط اضطراب‌آور سازگاری یابد و اثرات مضر عوامل مضطرب‌کننده روی عملکردهای بدن را خنثی کند.

به‌طور مثال، محققان به خرگوش‌هایی که در محیط پراسترس قرار داشتند، برگ‌های تازه ریحان دادند. پس از مدت کوتاهی سطح تنش اکسایشی در آنها بسیار کم شد. در بررسی دیگر، سیستم قلبی-عروقی و تنفسی خرگوش‌ها پس از ۳۰ روز مصرف روزانه دو گرم برگ ریحان، در برابر عوامل اضطراب‌زا قوی شد. همچنین کاهش بسیار قند خون و افزایش معناداری در فعالیت آنتی اکسیدانی آنها مشاهده شد.

افسردگی را برطرف می‌کند

ریحان به افرادی که به اختلالات روانی یا خلق‌وخوی، مانند افسردگی و اضطراب مبتلا هستند نیز کمک می‌کند. این گیاه همچون داروی ضد افسردگی عمل می‌کند و روی عملکرد مغز درون قشر آدرنال، اثر مثبت می‌گذارد. درواقع ریحان، انتقال‌دهنده‌های عصبی را که مسئول تنظیم هورمون های شادی بخش و انرژی‌زا هستند، تحریک می‌کند.

سلامت استخوان و دندان

ریحان دارای منبع مفیدی از ویتامین کا می باشد که برای حفظ و سلامت استخوان ها و دندان ها موثر است ، ویتامین کا موجود در ریحان می تواند به جذب کلسیم و جلوگیری از ضعیف شدن استخوان ها کمک کند.

370090