یک مقام صنفی در گفت وگو با پرسون عنوان کرد؛

بازار تلخ قند و نبات / قیمت 5 برابر«اسیدسیتریک»

رئیس اتحادیه نبات، آبنبات و قند ریز تهران از فرار سرمایه گذاری در تولید این صنف خبر داد، گفت: در چند سال اخیر تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان نبات، آبنبات و قند ریز اقدام به تعطیلی کسب و کارشان کرده اند.
تصویر بازار تلخ قند و نبات / قیمت 5 برابر«اسیدسیتریک»

حبیب اسلامی علیشاه رئیس اتحادیه نبات، آبنبات و قندریز تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون اظهار داشت: قیمت عرضه شکر دولتی و قیمت آزاد این روزها به یک میزان رسیده است و حدود 12 هزار تومان تا 12 هزار و 300تومان به فروش می رود، بنابراین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این صنف قیمت آزاد خریداری کنند بدون دغدغه تر هستند.

وی افزود: قیمت نبات در خرده فروشی با جنس با کیفیت 25 هزار تومان این روزها مورد معامله قرار می گیرد و قند شکسته نیز بین 18 هزار تومان تا 20 هزار تومان به فروش می رود.

اسید سیتریک که 20 هزار تومان هر کیلو خریداری می شد باید این روزها یک صد هزار تومان واحد های تولید خریداری کنند و موضوع دیگری که کمر این صنعت را خم کرده مربوط به حامل های انرژی است که گرانی برق، آب و گاز موجب شده است که هزینه تمام شده برای محصولات تولیدی را افزایش دهد.

اسلامی عنوان کرد: 700 تولیدکننده و توزیع در تهران وجود دارند که تنها 70 واحد این میزان در حوزه تولید فعالیت دارند و تعدادی دیگر نیزدرحوزه توزیع فعالیت دارند و سایر واحدهای تولید و توزیع اقدام به تعطیلی واحدشان کرده اند.

این مقام صنفی در خصوص گرانی مواد اولیه قند، نبات و آبنبات اشاره کرد و گفت: شکر که جزو مهم ترین مواد اولیه این صنعت به شمار می رود هرازگاهی با افزایش قیمت مواجه است و همچنین با کمبود در بازار مواجه هستیم، از سوی دیگر مواد اولیه تولید قند، نبات و آبنبات اسید سیتریک است که طی یک سال اخیر قیمت آن 5 برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: اسید سیتریک که 20 هزار تومان هر کیلو خریداری می شد باید این روزها یک صد هزار تومان واحد های تولید خریداری کنند و موضوع دیگری که کمر این صنعت را خم کرده مربوط به حامل های انرژی است که گرانی برق، آب و گاز موجب شده است که هزینه تمام شده برای محصولات تولیدی را افزایش دهد.

اسلامی علیشاه در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه گرانی عاملی برای کاهش مصرف شده است؟ پاسخ داد: قند و شکر جزو کالاهای اساسی و مصرفی خانوار به حساب می آید و به هر حال خانواده ها این دو کالا را در سبد غذایی خود می گذارند، اما محصولاتی مانند نبات، آبنبات، سوهان، پولکی، باسلوق و...با کاهش خرید چشم گیری مواجه شده است و کمتر در خط تولید قرار گرفته است.

رئیس اتحادیه نبات، آبنبات و قند ریز تهران افزود: متاسفانه دولت گذشته هیچ گونه خدمات و ارائه تسهیلات به تولید کنندگان این صنف نداشته است و تنها شعاری بود که مطرح کرد و حتی مشکلاتی را نیز برای تولید کنندگان به وجود آورده اند، برای نمونه مواد اولیه اسید سیتریک در کشور نزدیک به 250 تن در روز نیاز کارخانه های تولید محصولات گوناگون است که تنها یک کارخانه در کشور با ظرفیت 30 تن تولید می کند و اعلام کردند که کشور به خود کفایی رسیده و اجازه واردات آن را نمی دهند.

او ادامه داد: جالب ماجرا این است که همین کارخانه ای که مدعی خودکفایی در تولید این محصول است نیمی از محصول خود را صادر می کند و تنها 15 تن آن روانه بازار داخلی می شود که این کمبود مواد اولیه مشکلاتی را برای تولید کنندگان به وجود آورده است.

اسلامی علیشاه اظهارداشت: از یک طرف تحریم ها و از سوی دیگر خود تحریمی موجب شده تا مشکلات تولید در کشور افزوده شود، برای نمونه مواد اولیه که به راحتی می توانستیم از چینی ها خریداری کنیم این روزها با کمبود و افزایش قیمت در بازار داخلی مواجه هستیم و این کمبود موجب کاهش تولید و به دنبال آن افزایش قیمت و حتی عاملی بر کاهش صادرات محصولاتی با ارزش افزوده بالا شده است.

گفتگو از: محمد خادمی

369223