افزایش درخواست خون در بیمارستان‌های تهران

۱۶۷ بیمارستان در سطح استان تهران در کمیته های بیمارستانی طب انتقال خون بررسی شده و یکی از اهداف مهم این کمیته‌ها بهینه‌سازی مصرف خون است.
تصویر افزایش درخواست خون در بیمارستان‌های تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا مهدی‌زاده در جلسه بررسی کمیته طب انتقال خون بیمارستان مفید تهران گفت: درخواست خون در تهران در یک‌ماه گذشته به واسطه افزایش اعمال جراحی 40 درصد افزایش پیدا کرده است. در این روزها بیش از 2100 واحد درخواست روزانه خون و فرآورده خونی داریم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران افزود: در دو سال گذشته به واسطه کرونا سازمان انتقال خون شرایط بسیار سختی را برای تامین خون تجربه کرده، تامین خون مورد نیاز هر روز سخت می‌شود و نیازمند آن هستیم که مراکز درمانی ارزش خون اهدایی مردم را بیش از قبل درک کنند و با حساسیت بالا مصرف بهینه این ماده حیاتی را در دستور کار داشته باشند.

وی تاکید کرد: "هموویژیلانس" یا مراقبت از خون از زمانی که اهداکننده وارد مرکز اهدای خون می‌شود تا وقتی که به بدن بیمار تزریق می‌شود باید ادامه داشته باشد زیرا حفظ و نگهداری از این هدیه نجات بخش وظیفه ماست تا مطمئن شویم به بهترین شکل مصرف می‌شود. ما صدرصد درخواست‌های پلاکت آفرزیس در بیمارستان مفید را پاسخگو بوده‌ایم؛ همچنین با تهیه کیسه خون اطفال قصد داریم جلوی هدر رفت خون را در مواردی که نیاز به کمتر از یک کیسه خون برای کودکان هست بگیریم.

در ادامه این جلسه پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سازمان انتقال خون یکی از استاندارد محورترین مراکز وزارت بهداشت است و سلامت خون در ایران با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا برابری می‌کند و ما هیچگاه حتی در سخت ترین شرایط از استانداردهای انتقال خون عدول نکردیم.

وی تاکید کرد: برای توسعه و موفقیت طرح کمیته های بیمارستانی طب انتقال خون باید بیمارستان‌هایی که ثبت عوارض بهتر و بیشتر صورت می گیرد مورد تشویق قرار گیرند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در این جلسه گفت: برای اجرای پروژه پایش خون از رگ به رگ نیازمند اجرای دقیق دستورالعمل‌های هموویژیلانس در بیمارستان‌ها هستیم.

وی افزود: استفاده از بارکد برای مونیتور دقیق کیسه خون از لحظه ورود تا تزریق و حتی بررسی سوابق تزریق بسیار اهمیت دارد.

بنا بر این گزارش، نظام مراقبت از خون از سال 1387 بعد از تصویب در شورای عالی انتقال خون در کشور به اجرا درآمد و امروز یکی از شروط اعتبارسنجی مراکز درمانی است.

منبع: تسنیم

367178