کارشناس مسائل لبنان در گفت‌وگو با پرسون:

شکست تحریم‌های آمریکا توسط ایران و حزب‌الله

آمریکا دیگر نمی‌تواند ادعای ابرقدرتی داشته باشد چرا که ابرقدرت به این معنا است که می‌تواند در جای جای کره زمین منافع خود را دنبال کرده و به دخالت بپردازد. ایالت متحده آمریکا علنا شکستن تحریم‌های خود توسط ایران و حزب الله را دید.
تصویر شکست تحریم‌های آمریکا توسط ایران و حزب‌الله

علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل لبنان در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ارسال دومین نفتکش ایران به لبنان و تحلیل‌های استراتژیکی از این اقدام عنوان کرد: اثر مهم این اقدام این بود که تحریم‌های ایالات متحده شکسته شد چرا که آمریکا احساس کرد لبنان در دامن ایران افتاده است. از این رو بلافاصله با کمال دستپاچگی اعلام کرد که حاضر است برق، گاز و سوخت لبنان را تأمین کند.

تقوی‌نبا افزود: این اقدام آمریکا حاکی از این بود که کاملاً در برابر این اقدام ایران که با دعوت حزب الله انجام شده بود منفعل شده است.

وی تصریح کرد: آمریکا دیگر نمی‌تواند ادعای ابرقدرتی داشته باشد چرا که ابرقدرت به این معنا است که می‌تواند در جای جای کره زمین منافع خود را دنبال کرده و به دخالت بپردازد. ایالت متحده آمریکا علنا شکستن تحریم‌های خود توسط ایران و حزب الله را دید.

حزب الله که روزگاری ضعیف‌ترین حلقه محور مقاومت بود به سطحی از توانمندی نظامی دست پیدا کرده که می‌تواند در برابر ایالت متحده و رژیم صهیونیستی بازدارندگی ایجاد کند

این کارشناس مسائل لبنان ادامه داد: کشتی‌های نفتکش ایرانی از مقابل نیروهای آمریکایی و نیروهای رژیم صهیونیستی عبور کردند اما آن‌ها جرأت نداشتند که به این نفتکش‌ها صدمه‌ای بزنند و یا آن‌ها را توقیف کنند. این موضوع نشان‌دهنده این است که آمریکا دیگر ابرقدرت نیست.

وی همچنین اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که محور مقاومت به لحاظ نظامی به سطحی رسیده که می‌تواند بازدارندگی و نوعی توازن قوا ایجاد کند. این ایران نبود که برای نفتکش‌های خود موازنه قوا و معادله قدرت ایجاد کرد بلکه این حزب الله بود که اعلام کرد از بدو حرکت نفتکش‌ها، اینجا خاک لبنان است و هر کس تعرضی ایجاد کند با واکنش مواجه می‌شود.

علیرضا تقوی‌نیا در پایان گفت: این اقدام بازدارنده حزب الله نشان دهنده این است که حزب الله که روزگاری ضعیف‌ترین حلقه محور مقاومت بود به سطحی از توانمندی نظامی دست پیدا کرده که می‌تواند در برابر ایالت متحده و رژیم صهیونیستی بازدارندگی ایجاد کند. به عقیده من این اقدام گام دیگری در بیرون کردن آمریکا از منطقه بود.

364694