جامعه در آخرین هفته مهرماه؛

در انتظار عدالت!

آخرین هفته مهر ماه را طوری پشت سر گذاشتیم که آرمان عبدالعالی در انتظار اجرایی شدن حکم اعدامش در راهروهای زندان رفت و آمد می کند تا شاید بخششی هدیه آورده شود و از سوی دیگر دادگاه ولی الله سیف و همدستانش برگزار شده است.
تصویر در انتظار عدالت!

به گزارش سایت خبری پرسون، در این هفته هموطنانمان بعد از مدت ها انتظار نامی آشنا را در رسانه ها مشاهده کردند.ولی الله سیف رییس سابق بانک مرکزی ایران که در سال 96 با ناکارآمدی و بی مدیریتی اش به همراه زنجیره ای از افراد مختلف، رنج و غم مردم را در بحران بالا رفتن قیمت ارز و نایابی ارز، بیشتر کرد. اینک او و سایر همدستانش در برابر قانون نشستند تا حکم قطعی خود را بشنوند. خبر دادگاه سیف برای مردم ایران اهمیت بسیاری داشته است.

این خبر از آن جهت در جامعه ما اهمیت بالایی داشته است که فرای بحث اقتصادی و چالش های مالی و ارزی پرونده های این افراد، از نظر روحی، جریانات دادگاه آن ها برای هموطنانمان همچون تابویی بود که به یکباره شکسته شد.

خیلی ها حتی تصور این که روزی مسببان این همه فشار در آن روزهای مشقت اقتصادی که همچنان ادامه دارد در چنگال قانون به مردم نشان داده شود را نداشتند.

اما این دادگاه سیف و دیگر اخلالگران ارزی سال 96 به مردم نشان داد که گیر افتادن در چنگال قانون به نام و سمت هیچ ارتباطی ندارد و اگر همتی در اجرای قانون باشد به سرعت و روشنی امکانپذیر است.

آرمان و غزاله

از دیگر پرونده های چالش برانگیز هفته آخر مهرماه، پرونده آرمان و غزاله است. پرونده ای که به علت تعدد انتشار و بازنشر در رسانه ها ذهن همه هموطنانمان را به خود مشغول کرده است. همه منتظرند ببینند که با تمام درخواست بخشش هنرمندان و افراد سرشناس از مادر غزاله که مقتول نوجوان این پرونده است ، بالاخره آرمان قاتل غزاله چه سرنوشتی پیدا می کند.

این پرونده از آن جهت دردناک شده است که به طور شاخص نشان داد که چگونه خطا و خشم یکباره پسرنوجوانی به سالها حبس و زندگی درپای چوبه دار او منتهی شده است. آرمان در این سالها به دلیل فعالیت های جانبی که در زمان حبس داشته است بارها سر از رسانه ها درآورده است.خبر فعالیت های ورزشی و کسب رتبه های برتر علمی و تحصیلی او از آن جمله خبرهایی بوده است که سبب شده است بسیاری از خیرین و هنرمندان برای آزادی او بیانیه دهند. اما چندین بار آرمان به سلول انفرادی برده شده است و دوباره به زندان برگشت. این رفت و برگشت ها هم آرمان و خانواده مضطرب و نگران او را از همپاشیده است و از آنطرف خانواده ای قرار دارد که دختری را از دست داده است و تنها تقاضایشان معرفی محل دفن جسد دخترش است.

نایب قهرمانی تیم ملی هاکی زنان

موفقیت زنان؛ و این بار پیروزی‌های شگفت‌انگیز تیم ملی هاکی زنان ایران؛ تیمی که با برتری برابر امارات توانست به فینال رقابت‌های دوبی راه یابد. اکنون نتایج تیم هاکی زنان بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته است و حتی مورد توجه ناظران سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است. نکته قابل تامل اینجاست که بسیاری نمی‌داستند که بانوان هم در ایران هاکی روی یخ انجام می‌دهند و آن هم به این مسئله برمی گردد که غالبا در مورد ورزش بانوان سکوت خبری وجود دارد یعنی صدا و سیما مسابقات آن‌ها را پخش نمی‌کند.

موفقیت تیم ملی هاکی زنان یکی از پربازتاب ترین تیترها بوده است.آنچنان که روزهای پایانی مهر را حال وهوای مقتدرانه ای بخشید. این زیبایی از آن جهت افزایش می یابد که می دانیم ورزش هاکی ورزش معمول در کشور ما نیست و به یکباره نام تیم ملی زنان ایرانی برای نایب قهرمانی شان می درخشد و همین سبب ستودن استقامت و تلاششان می شود.

واکسیناسیون

با بالا رفتن سرعت واکسیناسیون و ورود واکسن های وارداتی به داخل کشور، هم از تعداد مرگ ومیرهای کاسته شده است و هم نیرویی تازه در بطن جامعه دمیده شد.

اما خبر توقف واکسن فخرا به محض انتشار، بازخوردهای فراوانی داشته است. با وجود افزایش ورود واکسن های وارداتی، ظاهرا نیازهای مالی و انسانی مجموعه های ساخت واکسن از جمله فخرا به خوبی تامین نشده است.

همانطور که می دانیم در ایران شاهد تولید واکسن های برکت، پاستوکووک، اسپایکوژن، رازی کووپارس، فخرا و نورا بودیم که برخی از آنها به فازهای نهایی آزمایش بالینی هم نرسیده اند، اما آنچه به داد مردم رسید، واکسن های وارداتی بود! در این میان حاشیه سازترین واکسن تولید داخل، برکت بود که ستاد اجرایی فرمان امام آن را پیگیری می کرد که آن هم نتوانست به موقع وعده هایش را عملی کند.

ناگفته پیداست که هزینه پرداختی از سوی دولت برای ساخت و خرید این تعداد واکسن بسیار عظیم می باشد. سوال این است که چرا هزینه های تولید واکسن تجمیع نشد تا اینگونه شاهد بی اثر شدن کلیه پروژه های تولید واکسن داخلی نباشیم؟ هزینه های این سوءمدیریت از جیب مردم پرداخت می شود ؛ و آثار مخربی بر نگرش مردم به مسئولینی که مدت ها با وعده و وعید مشتاقانه تبلیغات این واکسن ها را انجام می دادند می کند.

اما با این حال جای خوشحالی است که کرونا هر روز کمرنگ و کمرنگ تر می شود تا جایی که دورکاری کارمندان لغو شده است آنقدر که مردم در انتظار بازگشایی مدارس هستند.

366995