زنگ خطر در استان‌های مرزی

نگرانی‌ها درباره موج ششم کرونا حالا رنگ جدی به خود گرفته است. برخی اخبار رسیده از مراکز درمانی و مطب‌های پزشکان متخصص نشان می‌‌دهد که در چند شب گذشته تعداد بیماران مراجعه‌کننده با علائم کرونا که از قضا در مدت کمی شدت گرفته، بیشتر شده است.
تصویر زنگ خطر در استان‌های مرزی

به گزارش سایت خبری پرسون، این مساله سرآغاز همه‌گیری دوباره کرونا در کشور است که از چند هفته قبل و حتی پیش از پایان موج پنجم و کم شدن محدودیت‌های کرونایی برخی متخصصان و ازجمله رسانه‌ها درباره آن‌ها هشدار داده بودند. افزایش چندین برابری تردد در جاده‌ها به‌دلیل کم شدن شهرهای قرمز در هفته گذشته از سوی پلیس راهور اعلام شد. از سوی دیگر، ادارات و مراکز دولتی و خصوصی نیز دورکاری‌ها را لغو کرده و کارمندان و نیروهای خود را فراخوان کرده‌اند. از سوی دیگر، اصناف و مشاغل هم با تمام توان کرکره‌ها را بالا داده‌اند تا به‌دنبال کسب روزی باشند.

مراکز آموزشی و به‌ویژه مدارس هم که جای خود دارند. هر روز مسوولی در آموزش‌وپرورش یا وزارت بهداشت درباره بازگشایی کامل مدارس سخن می‌گوید. همه این‌ها در شرایطی است که گفته می‌شود درصد میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمتر از 50درصد در سراسر کشور رسیده است. براساس اطلاعات منتشرشده، استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و برخی نقاط سیستان‌وبلوچستان دوباره شاهد افزایش بیماران کرونایی هستند و شرایط نگران‌کننده‌ای دارند.

این در حالی است که آخرین نقشه رنگبندی کرونایی کشور نشان می‌داد استان سیستان‌وبلوچستان به‌طورکلی در وضعیت آبی است و استان‌های نامبرده دیگر نیز وضعیت خوبی دارند، اما به نظر می‌رسد که رنگبندی هم مقیاس خوبی برای رصد وضعیت استان‌ها نیست.

آمار فوتی‌ها و بیماران جدید کرونایی کشور همچنان در یک میانگین ثابت قرار دارد که نشان می‌دهد با وجود پایان موج پنجم اما آمار بیماری همچنان بالاست. وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است که در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه 26مهرماه، 181هموطن به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند.

همچنین در همین مدت زمانی هم 11هزار و 844بیمار جدید در سراسر کشور شناسایی شدند که از این تعداد یک‌هزار و 804بیمار در مراکز درمانی کشور بستری شدند. باوجوداین آمار مشخص می‌شود که تا ظهر دیروز مجموع جان‌باختگان کرونایی کشور به 124هزار و 256نفر و مجموع بیماران کرونایی کشور به پنج‌میلیون و 796هزار و 659نفر رسیده است. مساله نگران‌کننده دیگر هم این است که در شرایط فعلی چهارهزار و 693نفر از بیماران در شرایط دشوار بیماری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه قرار دارند؛ البته وزارت بهداشت و درمان همچنان اعتقاد دارد که در شرایط فعلی ۹شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

وزارت بهداشت و درمان همچنین اعلام کرده است که تا صبح دیروز ۴۸میلیون و ۹۵۶هزار و ۶۹۳نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۵میلیون و ۱۵۶هزار و ۹۸۷نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۷۴میلیون و ۱۱۳هزار و ۶۸۰دوز رسید. در روز یکشنبه هم یک‌میلیون و ۴۷۰هزار و ۱۵۸دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

طغیان در برخی استان‌ها

رییس سابق تیم واکنش سریع کووید درباره وضعیت کرونایی کشور نکاتی را مطرح کرده است که روشن می‌کند باید ازسوی مسوولان تصمیم‌گیر مورد توجه قرار گیرد. دکتر حمید سوری ضمن ابراز نگرانی از انحلال تیم واکنش سریع کووید به طغیان کرونا در برخی استان‌های کشور اشاره کرده و گفته است: ما گمانه‌زنی از آغاز پیک ششم داریم اما نمی‌دانیم کانون‌های آن کدام مناطق است و چه باید کرد. استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته و این درحالی است که طی دو تا سه هفته گذشته مسافرت‌های زیادی شکل گرفته است و علی‌رغم اینکه بر بحث واکسیناسیون مانور داده می‌شود و شاهد افزایش تیراژ واکسیناسیون هستیم ولی هنوز زود است که بخواهیم درباره شرایط عادی اپیدمی صحبت کنیم. این اپیدمیولوژیست درباره علت قرمز بودن شهرستان‌های نوار غربی کشور هم گفته است:

رنگ شهرها براساس میزان بیمار بستری ذکر می‌شود و نه براساس شاخص‌های دیگر تعیین خطر؛ در اپیدمی‌ها خطر تابع تعداد موارد بستری نیست، بلکه تابع متغیرهای دیگری هم هست که متاسفانه در رنگ‌بندی شهرهای کشور لحاظ نمی‌شود؛ بنابراین خیلی نمی‌توان رنگ‌بندی شهرها را مبنای قضاوت قرار داد که کدام شهرها وضعیت پرخطر یا کم‌خطری دارند.

طغیان از استان‌های مرزی

اگر به یاد داشته باشید در زمان شیوع موج پنجم کرونا استان‌های مرزی سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان نخستین پهنه‌هایی در کشور بودند که شاهد تشدید کرونا بودند. این مساله مورد تاکید استاد اپیدمولوژی دانشگاه شهیدبهشتی هم قرار گرفته است. دکتر سوری دراین‌باره گفت: متاسفانه در مناطق مرزی کنترل بهداشتی به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و رعایت پروتکل‌ها در این شهرها نسبت‌به میانگین کشوری پایین‌تر است و طبیعی است که زمینه برای آغاز اپیدمی و آغاز پیک ششم در این استان‌ها فراهم شود. وی با اشاره به اینکه متاسفانه میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر از ۵۰درصد است، تاکید کرد: در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و برخی نقاط سیستان‌وبلوچستان شرایط تا حدودی نگران‌کننده دارند.

او درباره معیارهای رنگ‌بندی‌ کرونایی شهرها، تصریح کرد: معیار فعلی صحیح نیست و ما هم پیشنهادهایی مطرح کردیم اما متاسفانه توجه چندانی به پیشنهادها نمی‌شود. وی ضمن محتمل دانستن وقوع پیک ششم کرونا، بیان کرد: زمان وقوع پیک بعدی به رفتار ما با ویروس بستگی دارد. مردم باید متوجه باشند شرایط عادی نیست و مسوولان هم باید متوجه باشند با وجود اینکه واکسیناسیون عامل مهمی در مدیریت اپیدمی است اما به‌تنهایی کافی نیست.

در بازگشت به زندگی تعجیل نکنیم

برخی بازگشایی‌ها و کاهش محدودیت‌ها در هفته‌های اخیر این امیدواری را بین مردم به وجود آورد که دیگر کرونا تمام شده است و حالا می‌توان با خیال راحت مثل سال‌های قبل از کرونا زندگی کرد و خاطره ساخت، اشتباهی که تاوان آن سنگین خواهد بود؛ البته این نگاه نیز بعد از گسترده شدن واکسیناسیون در کشور روی داد و بسیاری از مردم با تزریق یک دوز واکسن احساس کردند که دیگر کرونا در برابر آن‌ها چاره‌ای جز تسلیم ندارد.

با وجود این دکتر سوری تاکید کرد: نباید در بازگشت به شرایط عادی زندگی تعجیل کرد و همه چیز را صفر و صدی دید؛ یعنی بازگشایی و تعطیلی نباید به‌شکل مطلق باشد بلکه باید با مدیریت هوشمند و برآورد خطر و استفاده از روش‌های نوین بتوانیم متناسب با سهم خطر، سخت‌گیری و سهل‌گیری در رفتار روزمره زندگی داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به الگوی زیستی ویروس به نظر می‌رسد واریانت‌های جدید هم در کشور داشته باشیم اما متاسفانه ما خیلی غربالگری واریانت‌های ویروس را انجام نمی‌دهیم که قطعی بگوییم واریانت‌های جدید تا چه میزان وجود داشته و گسترش یافته‌اند.

استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و برخی نقاط سیستان‌وبلوچستان دوباره شاهد افزایش بیماران کرونایی هستند و شرایط نگران‌کننده‌ای دارند.

منبع: صبح نو

366392