هانی‌زاده در گفت‌وگو با پرسون پاسخ داد:

رئیس‌جمهور آذربایجان چه هدفی را در منطقه دنبال می‌کند؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان به کمک رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا ناامنی‌ها را به ایران منتقل کند. این دو کشور به اضافه ترکیه سعی در تصرف منطقه نخجوان و همچنین منطقه قره‌باغ و قطع ارتباط زمینی ایران با ارمنستان دارند که یک حرکت خطرناک است.
تصویر رئیس‌جمهور آذربایجان چه هدفی را در منطقه دنبال می‌کند؟

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: مثلثی که اخیرا با شرکت ترکیه، آذربایجان و رژیم صهیونیستی در منطقه جنوب قفقاز شکل گرفته است با هدف ایجاد ناامنی در منطقه شمال غرب ایران قابل تجزیه و تحلیل است.

هانی‌زاده گفت: در طول هفته‌های گذشته رژیم صهیونیستی یک مانور نظامی مشترک با شرکت آذربایجان و ترکیه انجام داد؛ این رژیم با ایجاد پایگاه‌هایی در منطقه قفقاز جنوبی به ویژه در منطقه قره‌باغ قصد دارد امنیت منطقه به‌ویژه مرزهای شرقی و شمال غربی ایران را مختل کند.

وی افزود: بعد از خروج ناگهانی نیروهای آمریکا از افغانستان، رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و برخی کشورهای مرتجع منطقه مانند پاکستان و اعراب‌، شمار زیادی از نیروهای داعش را از سوریه و عراق به افغانستان منتقل کردند که نخستین حرکت این گروهک انفجار روز جمعه در مسجد شیعیان در قندوز بود که به شهادت بیش از 100 نفر و مجروح شدن 200 نفر منجر شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: به همین دلیل الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان به کمک رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا ناامنی‌ها را به ایران منتقل کند. این دو کشور به اضافه ترکیه سعی در تصرف منطقه نخجوان و همچنین منطقه قره‌باغ و قطع ارتباط زمینی ایران با ارمنستان دارند که یک حرکت خطرناک است. طبیعی است که ایران تمام تحرکات آذربایجان را رصد می‌کند و رزمایش فاتحان خیبر در واقع هشدار جدی ایران به تحرکات الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان است.

هانی‌زاده تصریح کرد: ادامه تنش‌‌ها به نفع جمهوری آذربایجان و ترکیه نیست و موجب تشدید ناامنی‌ها می‌شود. ایران خواستار حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو و تعامل است؛ مشروط بر این که آذربایجان پایگاه‌هایی را که در اختیار رژیم صهیونیستی در قره‌باغ گذاشته است را جمع کند و مانع آتش افروزی این رژیم در منطقه شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ترجیح ایران بر روش‌های دیپلماتیک است؛ اما اگر آذربایجان همچنان به گستاخی‌های خود ادامه دهد، استفاده از گزینه‌های دیگر در دستورکار قرار می‌گیرد.

364883