ترکیه برای نفوذ به آسیای میانه به آذربایجان نیاز دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ترکیه در حال استفاده از برگ آذربایجان برای نفوذ در آسیای میانه است تا حوزه تمدنی سابق خود را احیا کند. آذریایجان در اهداف ترکیه صرفا پل صعود است.
تصویر ترکیه برای نفوذ به آسیای میانه به آذربایجان نیاز دارد

محسن جلیلوند، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص تصمیم کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان در خصوص برگزاری مانور مشترک در مرز ایران به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: این مانور در حقیقت پاسخی به اقدام اخیر ایران در خصوص برگزاری رزمایش است.

جلیلوند تصریح کرد: برنارد لوئیس، نظریه پرداز آمریکایی در دهه 90 میلادی می گفت که رقابت اصلی خاورمیانه بعدها میان ایران و ترکیه شکل می‌گیرد و میان عراق و اسرائیل نیست. روند وقایع نشان می‌دهد که با برنامه ریزی آمریکایی‌ها رقابت اصلی در حال شکل گیری میان ایران و ترکیه است و همان دوران رقابت میان ایران و عثمانی در حال احیا است.

وی افزود: زمان زیادی است که ترکیه فعالیت‌های خود را در خاورمیانه آغاز کرده است. همزمان با بهار عربی، این کشور دخالت در سوریه و لیبی و عراق را آغاز کرد و رقیب اصلی و سرسخت آن نیز در فرآیند نوعثمانی گری ایران است و سایر کشورهای خاورمیانه این وزن را ندارند. ضمن این که آمریکا نیز در حال حمایت از ترکیه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: ترکیه در ظاهر اسلام گرا و در باطن لاییک است و به صورت یک کشور کاملا سکولار عمل می‌کند. 70 درصد جمعیت آذربایجان شیعه هستند و این کشور دومین کشور شیعه جهان است و به لحاظ زبانی نیز با نصف جمعیت ایران، اشتراک دارد؛ اما با وجود این پیوند مذهبی و زبانی، جمهوری آذربایجان به جای ایران به ترکیه گرایش پیدا کرده است.

جلیلوند تصریح کرد: ترکیه در حال استفاده از برگ آذربایجان برای نفوذ در آسیای میانه است تا حوزه تمدنی سابق خود را احیا کند. آذریایجان در اهداف ترکیه صرفا پل صعود است.

وی بیان کرد: اردوغان یک شخصیت پاندول مسلک دارد و مواضع یکسان و ثابتی ندارد. برای مثال عضو ناتو است؛ اما از روس‌ها اسلحه می‌خرد و یا در نمونه‌ای دیگر به ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای کمک می‌کند و از طرف دیگر در مرز ایران دیوار می‌کشد. به دلیل این ویژگی رئیس جمهور ترکیه نمی‌توان روی صحبت‌های وی حساب ویژه‌ای کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: نمی توان به دلیل حمایت ایران از اردوغان در جریان کودتا در ترکیه، انتظارهای خاصی از این کشور داشت. ترکیه به دنبال منافع خودش است و تا ابد زیر منت ایران نیست.

363851