داروهای کرونا ساخت داخل کشور است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: همه داروهای کرونا که در داخل مصرف می‌شود توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود.

تصویر داروهای کرونا ساخت داخل کشور است

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشستی به مناسبت افتتاحیه نمایشگاه ایران فارما در مصلای تهران گفت: امسال زمینه ای فراهم شد که این نمایشگاه مجددا برگزار شود. امیدواریم با برطرف شدن مشکلات در سال های آینده با حضور شرکت های خارجی برگزاری این نمایشگاه را ادامه بدهیم. کرونا حقیقتا برای کشورهای مختلف یک المپیک بود. صنعت دارویی ایران را مونتاژ قلمداد می کردند، اما خوشبختانه در آزمون سخت کرونا این صنعت قابلیت های خودش را نشان داد.

او افزود: ما قائل هستیم که همه داروهای کرونا که در داخل مصرف می‌شود توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود و اگر می‌خواستیم وارد کنیم رقم بالایی را باید اختصاص می‌دادیم. این موضوع نشان می‌دهد این صنعت به هیچ وجه لاکچری و بدون پشتوانه نیست.

شانه ساز گفت: وجود همه پلتفرم‌های تولید واکسن کرونا در کشور مبین ادعایی بود که سال های سال در مورد آن چالش وجود داشت.

شانه ساز گفت: در مجموع در حوزه دارو، تجهیزات، مکمل ها و شیرخشک ده درصد ارزی بری مان در تولید افزایش پیدا کرده و 29 درصد ارز بری مان در زمینه محصولات وارداتی کاهش پیدا کرده است. در مکمل ها به طور کلی درارتباط با شیر خشک ارزبری ما 48 درصد در حوزه تولید افزایش پیدا کرده و 74 درصد در واردات مکمل کاهش پیدا کرده است.

او افزود: در زمینه بازار ریالی اگر بخواهم مقایسه کنم در فاصله سال 97 تا 99 تولید داخل ما بازارش مجموعا 82 درصد رشد داشته و 26 درصد واردات کاهش داشته است. در حوزه شیرخشک ما 51 درصد بازار تولید داخلی‌مان رشد نشان می‌دهد و بازار وارداتمان 92 درصد کاهش پیدا کرده است.

شانه ساز گفت: در سه حوزه دارو، تجهیزات و مکمل ما 92 درصد رشد تولید داخلی و 21 درصد محصولات وارداتی مان کاهش پیدا کرده است. ما اجازه واردات اقلام مشابه تولید داخل را نمی‌دهیم و امیدواریم این روند هم ادامه پیدا کند و ما برای اینکه نجات پیدا کنیم راهی جز این نداریم که از صنعتمان دفاع کنیم.

منبع: ایلنا

364882