تهران با دست پُر پشت میز مذاکرات می نشیند

تحلیل‌گر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه گفت: مذاکرات هسته‌ای به زودی صورت می‌پذیرد اما دیپلمات‌‎های ایرانی در این دور با دست پر پشت میز مذاکره خواهند نشست.
تصویر تهران با دست پُر پشت میز مذاکرات می نشیند

به گزارش سایت خبری پرسون، «صالح اسکندری» استاد دانشگاه با بیان اینکه مذاکره یک هنر است، گفت: آمادگی برای ترک مذاکره نیز یکی از تکنیک‌ها و ابزارهای قدرت در مذاکره است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ۶ دور مذاکرات هسته‌ای بی‌فرجام در وین بیانگر آن بود که غربی‌ها به دنبال زمان خریدن هستند، افزود: غربی‌ها در پی آن بودند ضمن واداشتن ایران به پایبندی تعهدات برجام و در عین حال اجرای کلیه تحریم‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران مذاکره برای مذاکره انجام دهند و به مرور کشور را کم رمق کنند.

وی با اشاره به گزارش ۷ سپتامبر آژانس انرژی اتمی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۷ سپتامبر در یک گزارش محرمانه مدعی شده است "از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس در نتیجه تصمیم ایران مبنی بر توقف اجرای تعهدات مرتبط با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی، تضعیف شده است." این گزارش تخمین می‌زند که ایران اکنون حدود ۲،۴۴۱ کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشته باشد. آژانس مدعی شده که از این میزان، ۸۴.۳ کیلو اورانیوم تا سقف ۲۰ درصد غنی شده همچنین ۱۰ کیلو تا ۶۰ درصد غنی شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه البته اینها ادعاهای آژانس انرژی اتمی است و معلوم نیست چقدر صحت داشته باشد، گفت: اما همین حدس و گمان ها حکایت از آن دارد که جمهوری اسلامی ایران توانایی ترک میز مذاکره را دارد، اما در یک شرایط بُرد - بُرد که اعمال فشاری وجود نداشته باشد حاضر به مذاکره است.

اسکندری با بیان اینکه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان تمام ابزارهای دیپلماتیک خود را به کار گرفته‌اند تا جمهوری اسلامی را وادار کنند هر چه سریع‌تر به مذاکرات وین برگردد و حتی صهیونیست‌ها شروع به تهدید کرده‌اند، گفت: البته موضع چین و روسیه اینگونه نیست و در ۵+۱ نسبت به چگونگی و زمان انجام مذاکرات اجماعی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در دیپلماسی مهمترین ابزار مذاکره قدرت است، گفت: تمنای هر روزه افرادی نظیر آنتونی بلینکن، هایکو ماس، ند پرایس، یاییرلاپید و سایرین برای بازگشت ایران به مذاکرات وین حکایت از آن دارد که دست تهران برای مذاکرات در حال پر شدن است و آنها از این اقتدار جمهوری اسلامی ایران وحشت دارند.‌

اسکندری در پایان پیش بینی کرد مذاکرات هسته ای به زودی صورت پذیرد اما دیپلمات های ایرانی در این دور با دست پر پشت میز مذاکره خواهند نشست.

منبع: راهبرد معاصر

364190