مشکلات موجود گردشگری در بخش دولتی پیش روی معاون جدید

یکی از فعالان گردشگری در یادداشتی درباره مشکلات بخش دولتی پیش روی معاون جدید وزارت میراث نوشت: هنوز گردشگری به مطالبه ملی تبدیل نشده و نیاز است که به آرای مردمی در این زمینه مراجعه کرد.

تصویر مشکلات موجود گردشگری در بخش دولتی پیش روی معاون جدید

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا محمدعلی زاده فعال گردشگری نوشت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به دنبال آن تعویض معاون گردشگری که در ایام نزدیک به روز جهانی گردشگری همراه شد ضروری است مشکلات موجود گردشگری در بخش دولتی بررسی شود و راهکارهایی نیز برای حل آن ارائه شود.

یکی از مسائل اصلی در معاونت گردشگری؛ نداشتن راهبرد مناسب در زمینه توسعه گردشگری است زیرا راهبرد کلان باید نگرش کلی به حوزه گردشگری داشته باشد و با راهبرد تک ضلعی که صرفاً متمرکز بر امور اقتصادی این حوزه باشد نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید و به عبارتی راهبرد دولت در گردشگری باید چندضلعی و دربرگیرنده سایر امور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی علاوه بر امور اقتصادی نیز باشد.

دیگر چالش این حوزه؛ بخش خصوصی است که به خاطر شیوع ویروس کرونا کاملاً ضعیف شده و آمادگی تصدی گری ناشی از واگذاری دولتی و توانایی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ایران را ندارد.

از جمله مشکلات موجود معاونت گردشگری، کمبود نیروی انسانی متخصص و متعهد هست و سیاست زدگی و تغییرات سریع در این معاونت همچنان بر فضای وزارتخانه سایه انداخته است. از طرفی ضعف مدیریتی، ضعف در هم افزایی با دستگاه‌های مرتبط با گردشگری و ضعف در نظارت بر حوزه‌های گردشگری قابل مشاهده است.

ساختار اداری معاونت، معیوب است و در آموزش کارکنان و راهنمایان سفر، وضعیت مطلوبی حاکم نیست از طرفی در بازاریابی و تبلیغات چه در داخل و به ویژه در خارج از کشور محکم و پررنگ حضور پیدا نکردیم این درحالی است که در سخنرانی مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تمرکز سفر به نواحی شمال ایران اشاره و بر لزوم توزیع گردشگران داخلی به سایر اماکن گردشگری تأکید شده است.

رویکرد اشتباهی که در دولت در حوزه گردشگری حاکم است، همچنان نگاه صرفاً مادی است و از رویکرد تعالی بخش در گردشگری غفلت ورزیده شده بنابراین از دولت سیزدهم که نگاه انقلابی به مسائل کشور دارد انتظار تغییر در روند گردشگری ایران است.

راهکار حل مشکلات موجود گردشگری در قوه مجریه، بررسی و رصد حوزه اقدامات دولتی توسط معاونت گردشگری است که نیاز به تدوین بانک اطلاعاتی و اسنادی مرتبط با گردشگری در وزارتخانه دارد. راهکار دیگر، اقدام به نظرسنجی در این حوزه از سوی معاونت است، متأسفانه هنوز گردشگری به مطالبه ملی تبدیل نشده و این نیاز است که به آرای مردمی در این زمینه مراجعه کرد چه در آسیب شناسی و چه در احصای اقدامات لازم جهت حل این آسیب‌ها به دنبال افکارسنجی بود.

کانون ملی هماهنگی گردشگری در دولت سیزدهم باید فعالانه هم افزایی را تقویت کند زیرا مشکلات گردشگری به تنهایی توسط معاونت گردشگری، قابل حل و مرتفع شدن نیست. همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تشویق و ترغیب این بخش به فعالیت در حوزه گردشگری و البته حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در گردشگری کشور ضروری است.

معاون گردشگری علاوه بر انتصاب مدیران شایسته باید به جذب نیروی انسانی ماهر و متعهد اقدام کند و با کسب موافقت دولت و تخصیص بودجه بیشتر، زمینه ساز نظارت مناسب بر حوزه گردشگری، آموزش مطلوب کارکنان و اتمام پروژه‌های نیمه تمام دولتی با رعایت اولویت بندی در این حوزه گردد.

در حوزه بین الملل، نیاز به ایجاد رایزن گردشگری در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران است زیرا اولویت اول معاونت باید جذب گردشگر خارجی با ورود ارز به کشور باشد که زمینه ساز توسعه میهن است. از طرفی باید معاونت گردشگری در نمایشگاه‌های بین المللی مشارکت فعال داشته باشد همانطور که شاهد جذب گردشگران ایرانی توسط غرفه داران خارجی در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران بودیم اما متأسفانه در جذب گردشگران ورودی نمره قابل قبولی نداریم و نمایشگاه‌های گردشگری خارج از ایران فرصت مناسبی برای رسیدن به این هدف است.

در صورت حاکم شدن رویکرد تعالی بخش بر گردشگری ایران، شاهد انگیزه در بین مسئولین، کارکنان، متخصصان، فعالان و علاقه مندان حوزه گردشگری خواهیم بود و این یک مطالبه اصلی از معاون گردشگری است تا با روحیه جهادی و دغدغه انقلابی با سرکشی‌های استانی و حضور در بازارهای هدف ایران، زمینه ساز توسعه گردشگری با رویکرد تعالی بخش در کشور باشد.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: مهر

363706