زنگنه در گفت‌وگو با پرسون:

مواضع جمهوری آذربایجان بیشتر به توهم شباهت دارد/سود جنگ در جیب شرکت‌های اسلحه سازی و تولیدات نظامی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مسئولان جمهوری آذربایجان تحت تأثیر یک همسایه دیگر یعنی کشور ترکیه، اظهارنظر می‌کنند که مواضع آنها بیشتر به توهم شباهت دارد. 
تصویر مواضع جمهوری آذربایجان بیشتر به توهم شباهت دارد/سود جنگ در جیب شرکت‌های اسلحه سازی و تولیدات نظامی

صباح زنگنه، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: اتفاقاتی رخ داده نشان می‌دهد که برخی مسئولین کشور آذربایجان دچار نوعی توهم شدند که متأسفانه در این مسئله تحت تأثیر کشور ترکیه است که آن نیز گرفتار نوستالژی گذشته است؛ غافل از این که بازگشت به تاریخ هرگز به نفع آذربایجان و ترکیه نبوده؛ زیرا اگر معیار بازگشت به تاریخ باشد، هر چه عقب تر برویم حکومتی به اسم ترکیه وجود ندارد و آذربایجان نیز خان‌نشین و جزء ایران بوده است.

زنگنه تصریح کرد: دعواهای موجود بر سر تصرف بخش‌هایی از سرزمین یکدیگر نیز راه حل‌های قانونی، منطقی طبق عرف بین الملل در قرن گذشته دارد. باید دید در قطعه سرزمینی که اشغال شده کدام ملت و مردم حضور داشتند؛ یا باید به آن مردم بازگشت داده شود و یا توافقی بر جا‌به‌جایی زمین‌ها صورت گیرد.

وی افزود: منطقه به همکاری و توسعه نیاز دارد و صرفا سود جنگ به جیب شرکت‌های اسلحه سازی و تولیدات نظامی سرازیر می‌شود؛ بنابراین بهتر است مردم این منطقه به رفاه و توسعه دست یابند. سخنانی که به حسن همجواری خدشه وارد کند؛ قطعا نتایج مثبتی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دوران جنگ‌های منطقه‌ای گذشته و بعید است که رخ دهد؛ هر چند تشکیلات و گروه‌هایی مانند صهیونیست‌ها و برخی قدرت‌های بزرگ که قصد فروش اسلحه را دارند؛ معمولا بر اختلافات دامن می‌زنند و آتش را شعله ور می‌کنند.

363515