در حلقه مردم

یک هفته دیگر از روزهای کاری دولت سیزدهم با سفر رئیس‌جمهور به یاسوج پایان رسید. سفرهای حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دقیقا در هفته نخست کاری دولتش آغاز شد و تمام رسانه‌ها را به خود درگیر کرد.
تصویر در حلقه مردم

به گزارش سایت خبری پرسون، یک هفته دیگر از روزهای کاری دولت سیزدهم با سفر رئیس‌جمهور به یاسوج پایان رسید. سفرهای حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دقیقا در هفته نخست کاری دولتش آغاز شد و تمام رسانه‌ها را به خود درگیر کرد. رسانه‌هایی که از ۸ سال گذشته تا به آن روز! خبری از سفرهای استانی رئیس جمهور کشورمان منتشر نکرده بودند، خبری از ارتباط رئیس‌جمهور با مردم برایشان نمی‌آمد و حتی برای نشست‌های انگشت‌شمار دولت گلچین می‌شدند و ده‌ها رسانه برای آن نشست‌ها دعوت نمی‌شدند و دلیلش هم رویکرد انتقادی آن‌ها بود.

رویکردی که رئیس‌جمهور دول‌ یازدهم و دوازدهم در روزهای انتخابات آن را تحسین می‌کرد و ادعا داشت منتقدان در دولت او صدایشان بلند است!
رسانه‌های خبری بعد از سال‌ها درگیر ارتباط مستقیم دولت با مردم شدند حال اما این روزها رسانه‌ها و بنگاه‌های خبری مدام درگیر سفرها و بازدیدهای رئیس‌جمهور و دولتمردانی هستند که برای رسیدگی به مشکلات کشور می‌خواهند تمام زوایا و ابعاد آن را از نزدیک ببینند! حرف مردم را بشنوند و به آن‌ها یادآوری کنند که هنوز هم ارزش دارند، هنوز هم بزرگ‌ترین سرمایه نظام هستند، دردهایشان مهم است و ظرفیت‌های نادیده گرفته شده استانشان را درک می‌کنند.

اقداماتی که در تمام ۸ سال گذشته از یاد اذهان عمومی رفته بود و یک فقدان و خلأبزرگ میان مردم و حکومت ایجاد کرده بود. این رفتار دولتمردان قبلی به عمد یا غیرعمد، مشکلاتی بزرگ‌تر از مسائل اقتصادی ایجاد کرد و انفعال آن‌‌ها در رسیدگی به بخش‌های مختلف کشور ازجمله تولید، صادرات، گمرکات، توزیع کالاهای اساسی و غیراساسی، بازارهای سرمایه درکنار عدم توجه و ارتباط دولت با مردم، ناامیدی، هرج و مرج، نابسامانی و بی‌اعتمادی ایجاد کرد و این دستاوردهای منفی در تمام دولت‌های قبلی جمهوری اسلامی بی‌سابقه بود.

سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد، پنجمین سفر استانی رئیس‌جمهورحال دولت سیزدهم بر قله سال ۱۴۰۰ ایستاده ووظیفه خطیری را بر دوش می‌کشد.
بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی، دیدارهای چهره به چهره و حضور در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد از مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس جمهور به یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بود. همچنین رئیس جمهور با روحانیون، نخبگان و جوانان دیدار کرد. در این سفر، تعدادی از وزرای دولت سیزدهم نیز رئیس جمهور را همراهی کرده و به نمایندگی از رئیس‌جمهور، زیرساخت‌ها و طرح‌های مختلف شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بازدید کردند.

عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون حضور یافت و اوجی وزیر نفت به شهرستان‌های گچساران و باشت، ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی به شهرستان‌های کهگیلویه و چرام، عین اللهی، وزیر بهداشت به شهرستان بهمئی و فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به شهرستان لنده سفر کرد.

حضور در گلزار شهدای یاسوج، بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی، دیدارهای چهره به چهره با مردم و حضور در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد از مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس جمهور به یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران جزء مناطق حوزه زاگرس و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد هر چند این استان از نظر معادن جزء مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی شود اما پتانسیل های خوبی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید در این حوزه دارد.

ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

با توجه به اینکه بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار ایران درسال‌های اخیر استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲/۶ درصد، رتبه پنجم بالاترین نرخ بیکاری را در کشور داشته است شکوفایی ظرفیت های معادن نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال این خطه دارد. چهارمین معدن نیترات دنیا در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و از این حیث ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده و سلستین، بوکسیت، سنگ گچ، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی از جمله معادن این استان است.

براساس آمار موجود! بیشترین معادن استان در شهرستان بویراحمد با ۲۲ مورد و بیشترین معادن فعال در شهرستان گچساران با ۱۲ مورد واقع شده اند.
به دلیل برخورداری از قابلیت تولید محصولات صادراتی با امکان ارزش افزوده و تنوع و پراکندگی ذخایر معدنی کهگیلویه وبویراحمد می‌تواند به برنامه‌های رشد و توسعه اقتصادی به ویژه در مناطق محروم کمک کند.

تجدیدناپذیری، انفال بودن منابع معدنی،اهمیت ارزآوری و کمک به توسعه صادرات غیر نفتی ،ظرفیت تأمین نیازهای بخش گسترده‌ای از صنایع داخلی در اقتصاد ملی و روند پیشرفت کشور از مزایای رونق بهره وری از معادن است.

ایران با داشتن بیش از ۶۸ نوع ماده معدنی غیرنفتی با ذخایر حدود ۴۳ میلیارد تن از غنی ترین کشورها در این حوزه محسوب می شود و براساس آمارهای موجود، اکنون ۹۷ درصد معادن کشور در اختیار بخش خصوصی و ۳ درصد در اختیار بخش دولتی است.

همچنین کارشناسان اقتصادی و فعالان حوزه معادن بر این باور هستند که توجه هر بیشتر تصمیم سازان حوزه اقتصاد به این بخش و توسعه آن می تواند افزایش درآمدهای ملی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را به دنبال داشته باشد.

تداوم سفرهای استانی و اجرای مصوبات این سفرها رمز موفقیت دولت خواهد بود

اکنون بیش از دو ماه است که دولت سیزدهم کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده و به بیش از چهار استان کشور سفر کرده است. استان‌هایی که طبق برنامه کاری دولت در اولویت قرار گرفته اند تاکنون مصوبات بسیاری در آنها تصویب شده است بنابراین با وجود اینکه سرکشی به استان‌ها یک امر مثبت تلقی می‌شود در همین ابتدا لازم است که تأکید کنیم اجرای مصوبات سفرهای قبلی مهم تر از تداوم این سفر هاست زمانی که مردم ببینند که دستورات رئیس جمهور در سفرهای قبلی اجرا شده است به تداوم سفرهای پیش‌رو نیز اطمینان پیدا خواهند کرد.

رئیس‌جمهور: می‌کوشیم نقش دلالان در فروش محصولات عشایر حذف شود

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع گروهی از عشایر بویراحمدی در تنگه گرگو حضور یافت و بدون واسطه و رو در رو با آنان گفت‌وگو کرد. رئیسی در بدو ورود به منطقه استقرار عشایر، مانع از اقدام یکی از خانواده‌های عشایر برای سر بریدن گوسفند قربانی شد و با قدردانی از ابراز محبت آنان با حضور در چادر این خانواده پای سخنان شان نشست و با گرمی با آنان گفت‌وگو کرد. رئیسی همچنین در چادر دیگری در جمع معتمدین و بزرگان عشایر بویراحمدی حضور یافت و درباره مشکلات و درخواست‌های آنان و راهکارهای حل و فصل مشکلات مطرح شده با بزرگان عشایر به گفت‌وگو پرداخت.

رئیس جمهور در جمع عشایر بویر احمدی با بیان اینکه عشایر همواره در عرصه‌های دفاع و حمایت از انقلاب، نظام اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌ها خوش درخشیده‌اند، گفت: عشایر همواره با جان، مال و هستی خود از انقلاب اسلامی حمایت کرده‌اند و امروز نیز حرکت عظیم اقتصادی آنان نقش مؤثری در تحقق رونق اقتصادی کشور دارد.

رئیسی افزود: عشایر کشور اعم از پیر و جوان و زن و مرد در حرکت عظیم اقتصادی و تولیدی فعال و نقش‌آفرین هستند و می‌توان آن‌ها را الگویی از هم‌افزایی در تولید نام برد. رئیس جمهور با اشاره به درخواست‌های مطرح شده از سوی معتمدین و سران عشایر در این دیدار، گفت: به طور جدی پیگیر حل مشکلات شما در زمینه کم آبی هستیم و از سوی دیگر تلاش خواهیم کرد نقش واسطه‌ها و دلالان در فروش صنایع دستی و محصولات غذایی عشایر حذف شود تا سود اصلی زحمات و تلاش‌های زنان و مردان کوچ‌نشین نصیب خودشان شود.

رئیسی به استاندار کهگیلویه و بویراحمد دستور داد در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در روزهای آینده جلسات و نشست‌هایی با عشایر برگزار کند تا مشکلات آنان را در حضور خودشان مورد بررسی قرار داده و آن دسته از مشکلات که در خود استان قابل حل و فصل هستند، به سرعت حل شده و مشکلاتی که نیاز به تصمیم‌گیری دولت دارد نیز به هیئت دولت ارائه شوند.

منبع: رسالت

363154