همزمان با فرارسیدن روز جهانی ناشنوایان؛

ناشنوایان خراسان رضوی صاحب موزه شدند

موزه آنلاین «سکوت در هیاهو» با همکاری کانون ناشنوایان خراسان رضوی و موزه آستان قدس رضوی همزمان با فرارسیدن روز جهانی ناشنوایان، طراحی و رونمایی شد.
تصویر ناشنوایان خراسان رضوی صاحب موزه شدند

به گزارش سایت خبری پرسون از استان خراسان رضوی، معصومه ترابی‌مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کانون ناشنوایان خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به محدودیت‌های افراد کم شنوا و ناشنوا، اجرای این طرح را گامی به سوی برقراری رابطه میان ناشنوایان و محیط فرهنگی موزه دانست.

وی‌گفت: آشنایی با موزه‌های آستان قدس رضوی به زبان اشاره، اجرای طرح آشنایی با مکان‌های گردشگری و موزه‌های خراسان رضوی و سایر موزه‌های سراسر ایران به این زبان بین‌المللی از جمله ویژگی‌های این طرح است.

مسعود فیروزی، مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی نیز، روز جهانی ناشنوایان را فرصتی برای معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های این قشر دانست و گفت: ناشنوایان که دارای محدودیت حسی هستند تلاش کرده‌اند این محدودیت را به حداقل برسانند، اما آنچه توانایی‌های آن‌ها را محدود می‌کند محیط پیرامون است.

فیروزی افزود: این افراد می‌خواهند با جامعه ارتباط برقرار کنند اما معلولیت آن‌ها از زمانی شروع می‌شود که امکان حضور این افراد در جامعه دچار چالش شود و زمانی که نتوانند از امکانات عموم مردم جامعه به درستی استفاده کنند درصد معلولیت افزایش پیدا می‌کند.

ترابی همچنین به اجرای طرح سامانه اعزام مترجم اشاره کرد که برای اولین بار در کشور در خراسان رضوی به اجرا درآمده است و طی آن فرد ناشنوا با ثبت‌نام در سامانه، قادر به همراهی یک مترجم در اماکن عمومی خواهد بود.

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: امکانات دنیای دیجیتال و فضای مجازی راهی برای ایجاد تعامل کم‌توانان با دنیای پیرامون فراهم آورد.

ترابی عنوان کرد: امروز در خراسان رضوی 14هزار معلولیت شنوایی تشکیل پرونده داده‌اند که به تعداد آنان روز به روز اضافه می‌شود؛ لذا در کنار کانون ناشنوایان به دنبال رفع مشکلات و محدودیت‌های این افراد هستیم.

دسترسی به کلیپ‌های موزه آنلاین برای ناشنوایان از طریق اسکن بارکد در فضای آپارات به نشانی http://short.eaf-mashhad.ir/gobdea فراهم‌ شده است.

منبع: تسنیم

352725