پرسون گزارش می‌دهد:

چرا عده‌ای به دنبال کمرنگ کردن نقش هاشمی رفسنجانی هستند؟

برخی از جریان‌ها به دنبال تضعیف و محو جایگاه هاشمی رفسنجانی هستند که این موضوع با واکنش فعالان سیاسی مواجه شده است. 
تصویر چرا عده‌ای به دنبال کمرنگ کردن نقش هاشمی رفسنجانی هستند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، اکبر هاشمی رفسنجانی از اعضای اولیه و هسته انقلاب اسلامی بود که بعدها نیز نقش پررنگی در جمهوری اسلامی ایران داشت؛ ریاست جمهوری 8 ساله وی، حضور در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام تا پایان عمرش، جایگاه مهم وی را آشکار می‌کند و نیاز به توضیح اضافه‌ای نیست.

هاشمی رفسنجانی در دوره‌هایی نیز با حواشی مواجه شد؛ اما وی به عنوان یک شخصیت مصلحت‌گرا در ذهن افکار عمومی تثبیت شده است. اکنون بعد از مرگ نیز برخی جایگاه وی را برنمی‌تابند و به دنبال تضعیف، حذف و کمرنگ کردن وی هستند که همین موضوع سبب واکنش برخی فعالان سیاسی شده است.

علی مطهری از صداوسیما به دلیل حذف نام آیت‌الله هاشمی انتقاد کرد. وی در توئیتی نوشت: "درباره تاریخ نگاری گفته‌اند که معمولاً به نقل های تاریخی اعتمادی نیست زیرا حب و بغض ها و مورخان درباری در آن نقش دارند.رفتار امروز صدا و سیما در نقل تاریخ دفاع مقدس که در آن اثری از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فرمانده جنگ نیست این گفته را تایید می‌کند."

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز نوشت: "در هفته دفاع مقدس، در صدا وسیما، تبلیغات شهری، سخنان ائمه جمعه، جوری سانسور حاکمه که انگاری هاشمی رفسنجانی در اداره جنگ به عنوان فرمانده و در پایان بخشیدن به جنگ نقشی نداشته. این تحریف تاریخ ها باعث می شود که اعتماد عمومی به رسانه های رسمی این قدر کم شود. نوبت خودتان هم می رسد."

این موضوع مورد انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی نیز قرار گرفته است. این رسانه در یادداشتی نوشت: "یکی از این شخصیت‌ها که در چندین سال اخیر تلاش می‌شود چهره تابناک و خدمات درخشان وی در انقلاب و جنگ نادیده گرفته و تحریف شود، شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است، سکوت و تحریفی که بنظر می‌آید دستوری و هماهنگ از سوی اتاق فکرهای حسد و کینه در این کشور جاری است. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بیشترین مطالب و مصاحبه‌ها و گفته‌ها و نوشته‌ها و خاطرات و ناگفته‌ها از او وجود دارد و به تنهایی یک منبع مستقل و مورد اعتماد برای پژوهش محققان و نسل جوان است. یک سؤال که باید از تحریف گران پرسید این است در دورانی که هنوز رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس در بین ما هستند و اطلاعات و مکتوبات و فیلم‌های مستند و اسناد جنگ موجودند، چگونه به خود اجازه می‌دهند جسورانه و جاهلانه اقدام به تخریب این شخصیت بی‌نظیر کنند؟ آیا آنها از خود نمی‌پرسند چگونه انتظار دارند سایر روایت‌های آنها از انقلاب و جنگ حتی در صورت واقعی بودن، قابل اعتماد و مورد استناد مخاطبان آنها قرار گیرد؟"

غلامعلی رجایی که مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست بر مجمع تشخصیص مصلحت نظام بوده است نیز می‌گوید: "با این که آقای هاشمی فرمانده جنگ بوده اما برخی جریان‌ها طوری رفتار می‌کنند که گویا آقای هاشمی در طی این ۸ سال ایران نبوده‌ است. سیاستی وجود دارد که مبتنی بر فراموشی او و در برخی موارد هم تخطئه کردن اوست. عمده بهانه‌ای هم که دارند تحمیل قطع‌نامه پایان جنگ به امام است که از آن دسته دروغ‌های شاخدار به شمار می‌آید. مثل این که می‌گویند آقای هاشمی در استخر فرح درگذشته‌ است. در کلیپی هم که اخیرا منتشر شده، آقای خامنه‌ای از هاشمی به عنوان فاتح جنگ یاد کردند و به وی مدال فتح دادند. اگر این جریان‌ها به رهبری معتقد باشند، همین یک کلیپ تاریخی آب پاکی را روی دست‌شان می‌ریزد که از حرف‌های‌شان دست بکشند."

گزارش از یگانه بختیاری

352638