محمد هاشمی رفسنجانی: نباید با صندوق رأی قهر کرد

رئیس پیشین صداوسیما گفت: نباید با صندوق رأی قهر کرد. رأی ندادن یعنی رأی دادن به کسانی که در اقلیت هستند و مفهوم رأی ندادن یعنی فرصت دادن به آن‌ها.

تصویر محمد هاشمی رفسنجانی: نباید با صندوق رأی قهر کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد هاشمی رفسنجانی رئیس پیشین سازمان صداوسیما گفت: اگر چند میلیون دیگر می‌آمدند و به آقای پزشکیان رأی می‌دادند، ایشان پیروز می‌شد و نیاز به دور دوم نبود. چهل میلیون از واجدین شرایط رأی ندادند، این تعداد به چه کسانی رأی دادند؟ آن‌ها به رقیب رأی داده‌اند. الان نامزد آن‌ها بالا آمده و اگر همین روال پیش برود پیروز می‌شوند. بنابراین، چند میلیون که رأی ندادند، به آن طرف رأی دادند و می‌توانستند به آقای پزشکیان رأی بدهند تا پیروزی به دست بیاید.

بخش هایی از گفت و گوی هاشمی را در ادامه می خوانید:

در دور اول انتخابات، مشارکت حدود چهل درصد بوده است و این مقدار مناسب با جمهوری اسلامی نیست؛ لذا باید میزان مشارکت بیشتر از چهل درصد باشد؛ مثل دوره‌های قبل که هفتاد و خرده‌ای بود و دست‌کم میزان مشارکت نباید کمتر از پنجاه درصد باشد.

انتخابات در جامعه مبتنی بر مردم‌سالاری دینی تنها راهی است که می‌تواند مشکلات را بدون هر گونه گرفتاری حل کند. مردم معمولاً در جوامع دمکراتیک مشکلات خود را از طریق انتخابات حل می‌کنند و ما هم در جامعه مردم‌سالاری دینی با انتخابات می‌توانیم مشکلات خود را حل کنیم و نظرات خود را با دیگران هماهنگ کرده و به یک نظر واحد برسیم. پس تنها راه‌حل، مشارکت و شرکت در انتخابات و رأی دادن است.

بنابراین، نباید با صندوق رأی قهر کرد. رأی ندادن یعنی رأی دادن به کسانی که در اقلیت هستند و مفهوم رأی ندادن یعنی فرصت دادن به آن‌ها. ما چرا سرنوشت خودمان را رقم نزنیم؟ پس باید رأی بدهیم تا سرنوشت خود را رقم بزنیم.

من امیدوارم در دور دوم که جمعه برگزار می‌شود، مردم هر ایده و فکری که دارند، بیایند و در انتخابات مشارکت کنند و رأی خود را به صندوق بیاندازند؛ در این صورت یقیناً به آنچه فکر می‌کنند خواهند رسید.

نظرم این است که در این مقطع اختلاف را کنار بگذارند. چون هر جناح و گروهی که در انتخابات شرکت می‌کند، با هدف پیروزی به میدان می‌آید و لازمۀ برنده شدن وحدت نظر است. تصورم این است که اصولگرایان در دور دوم برای پیروز شدن به صورت حدأکثری شرکت می‌کنند مگر اینکه اختلافات در سطح بالا، زیاد باشد که این نوع عمل نکنند. فرق نمی‌کند اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب به دنبال برنده شدن است و هر کس که در شرایط فعلی می‌خواهد خدمتی کند، تنها راه‌حلی که می‌تواند کم‌مسئله یا بی‌مسئله باشد، شرکت در انتخابات و ریختن آراء در صندوق است.

اگر چند میلیون دیگر می‌آمدند و به آقای پزشکیان رأی می‌دادند، ایشان پیروز می‌شد و نیاز به دور دوم نبود. چهل میلیون از واجدین شرایط رأی ندادند، این تعداد به چه کسانی رأی دادند؟ آن‌ها به رقیب رأی داده‌اند. الان نامزد آن‌ها بالا آمده و اگر همین روال پیش برود پیروز می‌شوند. بنابراین، چند میلیون که رأی ندادند، به آن طرف رأی دادند و می‌توانستند به آقای پزشکیان رأی بدهند تا پیروزی به دست بیاید.

مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قبل از رحلت‌شان گفتند که خیال من راحت شد، چون مردم با صندوق آشنا شدند و حرف‌شان را از طریق صندوق‌ها می‌زنند. امام هم فرمودند: «میزان رأی ملت است». یعنی اگر ملت بیایند و سر صندوق رأی بدهند، طبعاً خواستشان محقق می‌شود.

بسیاری از بزرگان این حرف‌ها را می‌زنند و این نظر را دارند که برای رسیدن به اهداف و خواسته‌ها در یک جامعه مبتنی بر مردم سالاری دینی، تنهاترین و کم‌هزینه‌ترین راه، حضور سر صندوق‌ها و رأی دادن است. من از مردم درخواست می‌کنم در شرایط حساس به این مسئله توجه کنند و تعداد بیشتری بیایند و رأی دهند تا ببینند که چگونه شرایط تغییر می‌کند.

منبع: جماران

694683