ساداتی‌نژاد:

دیپلماسی غذایی ایران با تحول در کشاورزی تقویت می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی از جایگزینی کشاورزی قراردادی به جای خرید تضمینی خبر داد.
تصویر دیپلماسی غذایی ایران با تحول در کشاورزی تقویت می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی امروز در نشست صبحانه کاری با نمایندگان تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار داشت: ایران با برخورداری از ظرفیت های کم نظیر منابع طبیعی و انسانی در حوزه کشاورزی باید در منطقه جنوب غرب آسیا دارای اقتدار غذایی باشد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تشکل های بخش کشاورزی باید قدرتمند، یکپارچه و سراسری باشند و در سیاستگذاری و اجرای تصمیم گیری‌های بخش، مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه حمایت از تولیدکننده، حمایت از مصرف کننده است، گفت: جایگزینی کشاورزی قراردادی به جای خرید تضمینی از محوری ترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: واگذاری اختیارات به استان ها به منظور کاهش بروکراسی و رفع مشکلات بخش کشاورزی در دستور کار قرار دارد؛ همچنین سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی باید افزایش یابد و اتاق بازرگانی می تواند در این زمینه سهیم باشد.

وی ادامه داد: با توجه به وجود ۱۵ کشور همسایه و حدود ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت آنها، دیپلماسی غذایی ایران با تحول در کشاورزی باید تقویت شود.

ساداتی نژاد گفت: همچنین حوزه شیلات ارزآور، اشتغالزا و در امنیت غذایی موثر است و باید از مرزهای آبی و سواحل برای افزایش تولید آبزیان استفاده شود. سهم آبزیان در سبد غذایی مردم باید افزایش یابد.

وی تاکید کرد: توسعه کشاورزی دیم و بهره گیری از آب سبز به ویژه در مناطق مستعد غرب کشور از جمله برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه کشاورزی باید در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز باشد، افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس، وزارت جهاد کشاورزی و تشکل های کشاورزی به عنوان نمایندگان کشاورزان، مثلث قدرت غذایی هستند.

وی گفت: با تایید و ابلاغ قانون تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، سازمان سرمایه گذاری و تجارت کشاورزی ایران تشکیل می شود. در ۱۴ ماده این قانون، رفع مشکلات قدیمی بخش کشاورزی از جمله سند اراضی کشاورزی، بیمه کشاورزی، سوخت کشاورزی و... پیش بینی شده است.

ساداتی نژاد تاکید کرد: کشاورزی با همکاری فعالان بخش خصوصی باید «تجاری و اقتصادی» و «علمی و دانش بنیان» شود.

منبع: مهر

352536