مدیر کل هواشناسی استان زنجان:

بارندگی مهر و آبان کمتر از نرمال می‌شود

مدیر کل هواشناسی استان زنجان با اشاره به آخرین پیش‌بینی‌های فصلی بارش‌های پاییز ۱۴۰۰ گفت بارش: در ماه‌های مهر و آبان کمتر از نرمال خواهد بود و انتظار می‌رود در ماه‌های آذر و دی شرایط بارش به نسبت بهبود یابد.
تصویر بارندگی مهر و آبان کمتر از نرمال می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، محمدرضا رحمن نیا مدیر کل هواشناسی استان زنجان با اشاره به پایان سال زراعی میزان بارش استان را در این بازه زمانی ۲۱۹ میلی‌متر اعلام و اظهار کرد: بارش سال زراعی ۹۸-۹۹، ۴۱۷ میلی‌متر و مقدار بارش نرمال سال زراعی گذشته برای استان ۳۲۶ میلی‌متر ثبت شده که بارش امسال نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد و نسبت به مقدار متوسط بلند مدت ۳۳ درصد کاهش یافته است.

مدیر کل هواشناسی استان زنجان ادامه داد: بیشترین بارش در بین شهرستان‌های استان در شهرستان طارم با ۳۳۴ میلی‌متر و کمترین میزان بارش در شهرستان زنجان با ۱۶۹ میلی متر به ثبت رسیده است.

وی میانگین دمای شهریور ماه استان را ۲۲.۵ درجه سلسیوس اعلام و تصریح کرد: این دما نسبت به دمای نرمال ۱.۹ درجه سلسیوس افزایش را نشان می‌دهد.

رحمن‌نیا از افزایش ۱.۸ درجه سلسیوس دمای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به دمای بلند مدت خبر داد و افزود: دمای استان در اغلب ماه‌های سال زراعی نسبت به نرمال افزایش داشته، به جز ماه‌های مهر و آذر که کاهش جزئی نسبت به نرمال را نشان می‌دهد، ضمن اینکه افزایش دما در ماه‌های بهمن و اردیبهشت نسبت به سایر ماه‌ها محسوس بوده است.

مدیر کل هواشناسی استان زنجان در ادامه وضعیت بارش و دما در ماه‌های آتی را طبق پیش‌بینی کارشناسات تشریح کرد و گفت: براساس آخرین پیش‌بینی‌های فصلی، بارش‌های پاییز ۱۴۰۰ به ویژه مهر و آبان کمتر از نرمال خواهد بود و انتظار می‌رود در ماه‌های آذر و دی شرایط بارش به نسبت بهبود یابد.

وی احتمال وقوع بارش‌های بیشتر از نرمال در ماه‌های آذر و دی را بین ۴۰ تا ۶۰ درصد اعلام و تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها احتمال وقوع بارش‌ها در محدوده نرمال تا بیشتر از آن در دی‌ماه، از سایر ماه‌ها بیشتر است.

رحمن‌نیا با بیان اینکه در مهرماه دما در محدوده نرمال و حدود نیم درجه بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، ادامه داد:گستره بی‌هنجاری مثبت دما در آبان‌ماه افزایش می‌یابد و به نیم تا یک درجه سلسیوس نسبت به نرمال می‌رسد.

مدیر کل هواشناسی استان زنجان تصریح کرد: در آذرماه میانگین دما نیم درجه بیشتر از نرمال پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود در دی‌ماه بی‌هنجاری مثبت گسترش یابد و دما یک تا دو درجه بیشتر از نرمال باشد.

منبع: فارس

352471