انتشار تصاویر دیده نشده از فیلمی با بازی خسرو شکیبایی+ویدئو

همزمان با هفته دفاع مقدس موزه سینما فیلمی را از پشت صحنه «سرزمین خورشید» منتشر کرد.
تصویر انتشار تصاویر دیده نشده از فیلمی با بازی خسرو شکیبایی+ویدئو

به گزارش سایت خبری پرسون، اگرچه احمدرضا درویش سال‌هاست آرزوی ساخت فیلمی درباره آزادسازی خرمشهر را دارد، اما دیگر آثار او در سینمای دفاع مقدس ایران همچنان ماندگارند، مثل «سرزمین خورشید» که پس از گذشت ۲۵ سال از زمان ساخت هنوز جذابیت‌های خود را دارد.

احمدرضا درویش سال 1375 فیلم «سرزمین خورشید» را در آبادان با بازیگرانی همچون خسرو شکیبایی، گلچهره سجادیه، سعید پورصمیمی، محمود پاک‌نیت، فخرالدین صدیق شریف، اصغر نقی‌زاده و محسن زهتاب ساخت؛ فیلمی که روایتگر «عشق» است و قصه آن همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق بر ایران به تصویر کشیده می‌شود.

«سرزمین خورشید» همان سال در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده هفت سیمرغ بلورین در بخش‌های بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین‌موسیقی، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین فیلمبرداری، بهترین صدابرداری، بهترین جلوه‌های ویژه و جایزه ویژه هیات داوران شد.

در آن دوره این فیلم در کنار آثار دیگری همچون «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی، «لیلا» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مسافر جنوب» به کارگردانی پرویز شهبازی، «سلطان» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «طوفان» به کارگردانی محمدرضا بزرگ‌نیا، «عقرب» به کارگردانی بهروز افخمی، «فرار مرگبار» به کارگردانی تورج منصوری، «معجزه خنده» به کارگردانی مرحوم یدالله صمدی، «نابخشوده» به کارگردانی ایرج قادری و نیز فیلم‌های دیگری از سیروس الوند، کامبوزیا پرتوی، ممدعلی طالبی قرار داشت.

درویش که پیش‌تر «کیمیا» و بعدها «متولد ماه مهر» و «دوئل» را نیز در همین فضا ساخت، سال 1379 در نشستی در دانشگاه تهران درباره سینمای دفاع مقدس گفته بود: «ما زندگی را از سینمای دفاع مقدس حذف کرده‌ایم، از آدم‌ها مجسمه‌هایی ساخته‌ایم که سحر و جادو شده‌اند. تا وقتی که فکر نکنیم نسبت به جنگ ومقوله‌ دفاع مقدس نگاه واقع‌گرایانه داشته باشیم، گسست اساسی بین نسل جوان و نسل گذشته و دفاع مقدس ادامه خواهد یافت. مولفه‌هایی مثل ارزش‌ها، آرمان، خون شهدا ادبیاتی است که از تریبون‌های رسمی، تلویزیون و وزارت ارشاد و جاهای دیگر تحویل مردم داده می‌شود و ما هیچ وقت داخل لایه‌های عمیق و مصداقی ارزش‌ها نشده‌ایم. ما نمی‌توانیم به عنوان کسانی که از بطن زندگی مردم حرف می‌زنند، مانند کسانی باشیم که از تریبون‌های سیاسی صحبت می‌کنند. از طرفی نمی‌توان به صورت فرمایشی به مقوله‌ی سینمای دفاع مقدس پرداخت. مؤلفه‌های تبلیغاتی که پس از جنگ تحویل مردم داده می‌شود، متاسفانه مؤلفه‌های کشورهای کمونیستی است.»

او انقلاب و دفاع مقدس را جدایی‌ناپذیر دانسته و گفته بود: «‌برخلاف کسانی که فکر می‌کنند سینما ابزار است، باید بدانیم که سینما برای خود دارای هویتی است. وقتی ادبیات شفاهی یا واقعه‌ای بخواهد به سینما تبدیل شود باید به ادبیات سینمایی مبدل شود.»

همزمان با هفته دفاع مقدس موزه سینما فیلمی را از پشت صحنه «سرزمین خورشید» و صحبت هایی از برخی عوامل این فیلم مانند امیر اثباتی، جهانگیر میرشکاری، عباس گنجوی و احمدرضا درویش منتشر کرده است.

منبع: مهر

352044