واکنش بیت کوین پس از ممنوعیت معاملات رمزارزها در چین

‎بیت‌کوین که در دو هفته گذشته، با روند نزولی همراه بوده ‌و حتی به کمتر از ۴۰ هزار‌ دلار هم سقوط کرده بود، روز گذشته، برای ساعاتی از ۴۵ هزار دلار عبور کرد، اما درپی ممنوعیت تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در چین، بیت‌کوین باز هم با ریزش مواجه شد و بار دیگر به ۴۱ هزار دلار رسید.

تصویر واکنش بیت کوین پس از ممنوعیت معاملات رمزارزها در چین

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از تعادل، بیت‌کوین روز گذشته در صرافی بیت‌استمپ به ۴۵,۱۸۰ دلار هم رسید. پادشاه ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر در عبور از مقاومت ۴۴ هزار دلار با چالش مواجه بود، اما اطلاعیه توییتر مبنی بر فعال شدن قابلیت پاداش‌دهی با بیت‌کوین موجب ایجاد حرکت صعودی در بهای آن شد.

این شبکه اجتماعی اولین مرحله پاداش‌دهی با شبکه لایتنینگ از طریق درگاه پرداخت استرایک (Strike) را برای کاربران آی‌او‌اس فراهم کرد. به دنبال این اتفاق، بانک مرکزی چین در حالی تمامی تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد، درپی این اقدام، معامله بیت‌کوین، اتریوم، تتر و سایر کوین‌های اصلی در بازار ممنوع است. اکنون تمامی فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در این کشور غیرقانونی محسوب می‌شود. با این حال چین هنوز مالکیت ارزهای دیجیتال را ممنوع نکرده است.

توییتر بیت‌کوین را به رسمیت شناخت

توییتر سرانجام ویژگی دریافت کمک مالی به صورت بیت‌کوین را فعال کرد و اکنون تبدیل به شبکه اجتماعی شده که استفاده از رمزارزها را به عنوان روش پرداخت خود پذیرفته است. کاربران می‌توانند با استفاده از امکان جدید tipping، کیف پول بیت‌کوین خود را به سایر پلتفرم‌های پرداخت متصل کنند. توییتر از چند ماه قبل در حال آزمایش این ویژگی جدید بوده است. اکنون طبق اعلام توییتر، ویژگی پرداخت این شبکه اجتماعی اکنون به صورت آزمایشی در دسترس کاربران iOS و از هفته‌های آینده برای کاربران اندروید عرضه می‌شود. علاوه بر این، توییتر به کاربران اجازه می‌دهد ۹ سرویس پرداخت از جمله Venmo و Cash App را به حساب خود متصل کنند و پرداخت‌ها به صورت مستقیم توسط توییتر پردازش نمی‌شود. پیش از این مشخص شده بود که پرداخت‌های بیت‌کوین توییتر به واسطه Strike انجام می‌شود که یک اپلیکیشن کیف پول بیت‌کوین است و روی شبکه لایتنینگ اجرا می‌شود. شبکه لایتنینگ به نحوی طراحی شده که انجام معاملات دیجیتال سریع‌تر و ارزان‌تر را فراهم می‌کند. علاوه بر نام کاربری Strike، کاربران توییتر همچنین می‌تواند آدرس بیت‌کوین خود را به پروفایل خود اضافه کنند، تا کاربران دیگر برای پرداخت کمک‌های مالی، آن‌ را در کیف پول رمزارز دلخواه خود کپی و جایگذاری کنند. اپلیکیشن توییتر هنگام دریافت بیت‌کوین از طریق Strike، به کاربران اطلاع‌رسانی می‌کند و آنها در ادامه می‌توانند از انعام‌دهنده تشکر کنند یا واکنش خود را با ایموجی ارسال کنند. توییتر همچنین روش‌هایی برای ردیابی انعام‌های دریافت‌شده، در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. برنامه‌های توییتر برای استفاده از رمزارزها به بیت‌کوین محدود نمی‌شود، زیرا این شرکت اعلام کرد که قصد دارد از طریق اتصال کیف پول دیجیتال کاربران، از احراز هویت NFTها یا توکن‌های غیر قابل تعویض نیز پشتیبانی کند. سخنگوی توییتر اعلام کرد: «احراز هویت NFT به صورت یک نشان در تصویر پروفایل کاربران نشان داده می‌شود و اعتبار آن را نشان می‌دهد.»

ممنوعیت تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در چین

با وجود این، کمی پس از آن، یکی از مدیران بانک مرکزی چین نگرانی خود را درباره ارزهای دیجیتال ابراز کرد. براساس گزارش شانگهای سکیوریتیز ژورنال، ون شینشیانگ، مدیر بخش پرداخت و تسویه بانک مرکزی چین، نگرانی خود را درباره ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها ابراز کرده است. وی با اشاره به عبور ارزش بازار بیت‌کوین از ۸۰۰ میلیارد دلار و گذشتن ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها از ۱۲۰ میلیارد دلار، خطرات بزرگ مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال بیان و آنها را چالشی بزرگ خطاب کرد. درحالی که بانک مرکزی چین تمامی تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد، درپی این اقدام، معامله بیت‌کوین، اتریوم، تتر و سایر کوین‌های اصلی در بازار ممنوع است. اکنون تمامی فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در این کشور غیرقانونی محسوب می‌شود. با این حال چین هنوز مالکیت ارزهای دیجیتال را ممنوع نکرده است. درپی انتشار این خبر بهای بیت‌کوین با افت شدید مواجه شد و به حوالی ۴۱ هزار دلار رسید.

آلت‌کوین‌ها‌ دیرتر از بیت‌کوین و اتریوم از اوج خود سقوط می‌کنند

‎داده‌های تازه نشان می‌دهد که در جریان سقوط اخیر بازار، آلت‌کوین‌هایی که ارزش بازار متوسطی دارند، در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال عملکرد بهتری داشته‌اند و در مجموع کاهش قیمت کمتری را تجربه کرده‌اند. وضعیت بازار بیت کوین در دو هفته اخیر نزولی بوده است و به‌دنبال آن سایر ارزهای دیجیتال بازار هم سقوط کردند. از بین ۱۰ ارز برتر بازار، بیت‌کوین و اتریوم بیشترین انعطاف‌پذیری را در نمودار هفتگی داشتند.

‎بازار اخیراً در شرایطی قرار گرفته بود که شایعات قیمت را بالا می‌بردند و اخبار تأثیر معکوس بر قیمت داشتند. عامل عمده‌ای که این روزها بر بازار تأثیر گذاشته اخبار مربوط به احتمال ورشکستگی شرکت اورگرند، غول صنعت املاک و مستغلات چین، است. به همین دلیل میزان بی‌اعتمادی در بازار رو به افزایش بوده است.

‎در میان این هیاهو که بر بیت‌کوین و دیگر ارزهای مطرح بازار تأثیر گذاشت، برخی از ارزهای دیجیتال توانستند موقعیت صعودی خود را حفظ کنند. بر اساس گزارش آرکین ریسرچ، زمانی که روند نزولی در بازار آغاز شد، قیمت آلت‌کوین‌هایی که ارزش بازار متوسطی داشتند شروع به افزایش کرد. در نمودار ۳۰ روزه، شاخص مربوط به آلت‌کوین‌های دارای ارزش بازار متوسط که شامل ارزهایی مانند تزوس (Tezos)، الگورند (Algorand) و اولنچ (Avalanche) می‌شود، رشد اندک قیمت‌ها را نشان می‌دهد. این توکن‌ها طی سه ماهه سوم سال جاری میلادی رشد چشمگیری داشتند و جزو ارزهای دیجیتالی بودند که در جریان روند نزولی هفته‌های اخیر هم بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. با این حال بازدهی ۳۰ روزه آنها ۵ درصد بوده است. عملکرد ماهانه ارزهای دیجیتال به تفکیک ارزش بازار در مقابل ارزهای دیجیتال بزرگ بازار مانند بیت‌کوین، اتریوم، کاردانو، سولانا و بایننس کوین، به‌طور کلی در نمودار ۳۰ روزه سقوطی ۹ درصدی را تجربه کرده‌اند. دارایی‌های کوچک‌تر هم در این دوره با ۱۴ درصد کاهش تا ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) بدترین عملکرد را داشته‌اند.

‎آرکین ریسرچ گفته است: «همان‌طور که اغلب در آشفتگی‌های بازار اتفاق می‌افتد، تسلط بیت‌کوین افزایش یافته است، چراکه آلت‌کوین‌ها معمولاً نقش دارایی‌های با ریسک بالا را در بازار ارز دیجیتال ایفا می‌کنند. نرخ تسلط بیت‌کوین در هفته گذشته نزدیک به ۱.۱۴ درصد افزایش یافت و توانست سهم بازار ارزهای مهمی مانند اتریوم، کاردانو و سولانا را از آن خود کند.»

بیت‌کوین به عوامل کلان اقتصادی واکنش نشان می‌دهد

‎شرکت سرمایه‌گذاری کیو‌سی‌پی کپیتال، در گزارشی جداگانه وضعیت بیت‌کوین و بازار ارزهای دیجیتال را به‌طور کلی مورد بررسی قرار داده است. ارزهای دیجیتال با ارزش بازار متوسط توانسته‌اند در بازه‌های زمانی طولانی‌‌مدت بخشی از رشد قیمتی خود را حفظ کنند. با وجود اینکه هر ارز از عوامل بنیادی (فاندامنتال) خاص خود تأثیر می‌گیرد، به احتمال زیاد آلت‌کوین‌های با ارزش بازار متوسط هم در کوتاه‌مدت از مسیر قیمتی بیت‌کوین پیروی خواهند کرد. بیت‌کوین اکنون با آشفتگی ماه سپتامبر (شهریور) مواجه شده؛ ماهی که همیشه برای این ارز دیجیتال نزولی بوده است. بیت‌کوین همچنین با چالش‌هایی ازجمله احتمال وضع قوانین جدید در امریکا و عملکرد بد بازارهای مالی آسیا به‌دنبال بحران بدهی اورگرند روبرو شده است. کیو‌سی‌پی کپیتال در گزارش خود گفته است که ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) روز مهمی برای تعیین روند بازار در کوتاه‌مدت بود. بازار پس از یک آخر هفته طولانی باز شده و در صورتی که فشار نزولی ادامه داشته باشد، بیت‌کوین باید بتواند قیمت ۴۰,۲۰۰ دلار را حفظ کند.

‎کیو‌سی‌پی کپیتال انتظار دارد که دولت با مداخله خود بتواند شرکت املاک و مستغلات اورگرند را نجات دهد. چنین چیزی می‌تواند بهترین سناریو موجود برای بیت‌کوین و بازار ارزهای دیجیتال باشد. با این حال ترس و تردید زیادی درباره رویکرد دولت چین وجود دارد.

‎کیو‌سی‌پی کپیتال گفته است: «تاکنون هیچ اطلاعاتی از سوی قانونگذاران چینی ارایه نشده است و این مساله بازار را می‌ترساند. ترس به این خاطر است که شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین، می‌تواند در آستانه صدمین سالگرد حزب کمونیست در سال ۲۰۲۲ اجازه دهد که اورگرند شکست بخورد تا نمونه‌ای برای دیگر شرکت‌های فعال در بازار املاک و مستغلات این کشور باشد. او پیش از این اقدامات سخت‌گیرانه‌ای در برابر شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری و آموزش داشته است. بازار در حال حاضر قیمت سهام اورگرند را ناچیز ارزیابی کرده است.»

سرمایه‌گذار بیت‌کوین: در سه ماهه پایانی میلیونرهای کریپتویی ساخته می‌شوند

در عین حال، در حالی که برای افراد تازه‌وارد به بازار، احساسات صعودی که توسط طرفداران بیت‌کوین پخش می‌شود ممکن است عجیب باشد، اما بازیگران قدیمی بازار از الگوهای تاریخی قیمت مطلع و تقریباً مطمئن هستند که ماه سپتامبر فقط یک بلوف نزولی است. لارک دیویس، سرمایه‌گذار بیت‌کوین، در صحبت‌های خود که احساسات یک بیت‌کوین ماکسیما‌لیست را کاملاً منعکس می‌کند، توضیح می‌دهد که چرا سه ماهه چهارم بهترین بازار را خواهیم دید. علیرغم بازار قرمز اخیر، او با بیانی جسورانه شروع می‌کند که بسیاری از طرفداران به‌طور غیرمستقیم در گذشته بیان کرده‌اند. او اعتقاد دارد افزایش قریب‌الوقوع قیمتی بیت‌کوین را به سطحی می‌رساند که قبلاً دیده نشده است، و سپس به هجوم میلیونرهای کریپتو منجر می‌شود.

او می‌گوید: «سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ میلیونرهای زیادی را به ارمغان می‌آورد، ما هنوز برای بازار ارزهای دیجیتال قیمت بالایی نداشته‌ایم. در حالی که ترس این هفته زیاد بود‌، من تا پایان امسال همچنان صعودی هستم.» دلیل این دیدگاه در الگوهای تاریخی بازار از سال ۲۰۱۳ منعکس شده است، جایی که بازار برای چهار سال متوالی از سال ۲۰۱۷ ارزش قابل توجهی را از دست داده است. ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیز در این دسته قرار گرفتند، در حالی که ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ استثنا هستند. اگرچه بحران اخیر چین مخصوص امسال است و باعث ایجاد تنش در بازار شده، کارشناسان اصرار دارند که درست مثل سال ۲۰۱۳، بازار هنوز در چرخه سالمی قرار دارد و می‌افزایند: «اگر ما به نظریه طولانی شدن چرخه اعتقاد داریم، به احتمال زیاد روند صعودی اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ است.» علاوه بر این، در الگوهای تاریخی بعد از ماه سپتامبر دو روند صعودی داشته‌ایم. این الگوی تاریخی مشابه شرایط فعلی بازار است و سرمایه‌گذار معتقد است که اگرچه تاریخ ممکن است به درستی از گذشته تقلید نکند، «مطمئنا شباهت‌هایی دارد.» علاوه بر این‌، داده‌های درون زنجیره‌ای هنوز برای بیت‌کوین بسیار صعودی هستند. اوج عرضه بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاده و ماه‌های آینده برای بیت‌کوین امیدوار‌کننده است‌، زیرا کمیابی باعث افزایش قیمت می‌شود.

351913