جهش‌های ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند؟

محققان در تازه‌ترین تحقیقات خود به بررسی جهش‌های احتمالی ویروس کرونا و نحوه پاسخ سیستم ایمنی بدن به این ویروس پرداخته‌اند.

تصویر جهش‌های ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند؟

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از مدیکال اکسپرس، با هرنوع جدیدی از جهش ویروس کرونا در جهان نگرانی به وجود می‌آید که آیا ویروس می‌تواند به مجمومه‌ای از جهش‌ها دست یابد یا در نتیجه سیستم ایمنی بدن از پاسخ به آن عاجز می‌شود؟.

یک مطالعه جدید منتشر شده در نیچر نشان می‌دهد که رسیدن ویروس کرونا به جهشی که سیستم ایمنی را مختل کند، بسیار سخت و دور از انتظار است. دانشمندان با مطالعه ده‌ها جهش طبیعی و تولید شده در آزمایشگاه، از جمله جهش‌های موجود همچون دلتا، لامبدا و انواع مختلف دیگر، دریافتند که سویه جدید در آینده باید حدود ۲۰ جهش متوالی را برای مقاومت کامل در برابر آنتی بادی‌ها تولیدی موجود در بدن ایجاد کند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن ما، اگر به درستی در معرض آنتی بادی‌های جدید قرار بگیرد، می‌تواند با بروز رسانی شیوه دفاعی با بدترین مواردی جهش ویروس کرونا در آینده نزدیک، مقابله کند.

پل بینیاس، رئیس آزمایشگاه ویرولوژی دانشگاه راکفلر می‌گوید: ایمنی ایجاد شده در افرادی که در گذشته با ویروس کرونا مبارزه کردند بعد از دریافت واکسن‌های کرونا برپایه mRNA بسیار گسترده است. نتیجه این تحقیقات به ما نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن با وجود واکسن‌ها به صورت مکمل سطح بالایی از ایمنی در برابر جهش‌های کرونا را ایجاد می‌کند.

همانطور که ویروس کرونا انواع مختلفی دارد، بدن ما نیز توانایی تولید انواع جدید از آنتی بادی را دارد. به همین دلیل است که حتی سویه دلتا، که مسری‌ترین جهش کرونا تا کنون است، نتوانسته به طور کامل از سیستم ایمنی بدن فرار کند.

ویروس هنوز در جمعیت‌های بزرگ با سرعت بالایی تکثیر می‌شود و جهش‌های جدیدی را از خود به وجود می‌آورد. امید است که با واکسیناسیون جمعی و کاهش شمار میتلایان در جامعه از امکان جهش های دوباره ویروس کرونا جلوگیری شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

351546