توصیه معاون استاندار خراسان رضوی به زائران امام رضا(ع)؛

لزوم رعایت مصوبات ستاد کرونا جهت جلوگیری از وقوع پیک ششم در مراسم دهه پایانی صفر

معاون هماهنگی و مدیریت اموز زائران استانداری خراسان رضوی گفت: بر اساس اظهار نظرهای کارشناسان حوزه بهداشت مبنی بر احتمال وقوع پیک جدید کرونا از اواخر مهر ماه، تاکید داریم که مردم به مصوبات ستاد کرونا عمل کنند تا مراسم‌ دهه پایانی صفر باعث شیوع بیماری و بروز پیک جدید در کشور و استان نشود.
تصویر لزوم رعایت مصوبات ستاد کرونا جهت جلوگیری از وقوع پیک ششم در مراسم دهه پایانی صفر

به گزارش سایت خبری پرسون ازرخراسان رضوی، صادق براتی معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص برگزاری نشستی برای هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی برای برپایی مراسم دهه آخر صفر در مشهد اظهار کرد: همه ساله برای دهه پایانی صفر جلسات متعددی داریم. از آنجا که محور اصلی برنامه‌های پایانی صفر با آستان قدس رضوی است که روز گذشته با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و قائم مقام تولیت آستان قدس جلسه‌ای تشکیل و بر اساس مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد.

وی افزود: در این جلسه به استفاده از اماکن اقامتی رسمی مشهد تاکید شد و به دلیل شیوع کرونا همانند سنوات گذشته اماکن اقامتی غیررسمی قابل استفاده نیست. برنامه‌های حرم مطهر برای روز اربعین و دهه پایانی صفر نیز مورد بررسی قرار گرفت.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در جلسه دیگری نیز کمیته‌های چهارده‌گانه ستاد خدمات سفر برنامه‌های خود را ارائه خواهند داد. امیدوارم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مشابه سال گذشته مراسم پایانی دهه صفر را بدون اینکه در شیوع بیماری نقشی داشته باشیم، برگزار کنیم.

براتی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی ما در سنوات گذشته و پیش از کرونا ارتقاء فرهنگ مذهبی بود که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز اقدامات خوبی در سطح شهر و خراسان رضوی صورت گرفت. مجاورین امام رضا(ع) توفیق داشتند در منازل و محل‌های خود از زائران میزبانی و پذیرایی کنند، اما با توجه با شیوع بیماری این سیاست را از سال گذشته دنبال نمی‌کنیم تا در شرایط کرونایی این امر باعث شیوع بیماری نشود. در نتیجه پس از ریشه‌کن شدن کرونا، این بحث یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های زیارت است تا فرهنگ میزبانی را ارتقاء دهیم.

دسترسی به بخش عظیمی از برنامه‌های حرم رضوی در شبکه‌های مجازی

وی گفت: اکثر برنامه‌های آستان قدس رضوی از ابتداء شیوع کرونا تاکنون به صورت مجازی انجام شده است. خوشبختانه دستگاه‌های فرهنگی به این امر اهتمام ویژه داشتند و برنامه‌های خوبی در دهه کرامت و ولایت تولید کردند. رسانه ملی، استانی و شبکه‌های مجازی برنامه‌های حرم رضوی را به خوبی پوشش دادند. در جلسه روز گذشته نیز این موضوع مورد بحث قرار گرفت و بخش عظیمی از برنامه‌های حرم رضوی از شبکه‌های مجازی در دسترس مشتاقان اهل بیت(ع) قرار خواهد گرفت. امیدواریم با تکمیل روند واکسیناسیون کشور و بهبود شرایط کرونایی بتوانیم در یک شرایط ایمن به زائران امام رضا(ع) خدمت‌رسانی کنیم.

معاون هماهنگی و مدیریت اموز زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص خدمت‌رسانی شهروندان در عرصه سلامت تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت برپایی ایستگاه‌های صلواتی بخشی از نذورات و کمک‌های قابل توجه مردمی به حوزه سلامت سوق داده شده که از اوایل شهریور به صورت رسمی اقدام شده است.

براتی اضافه کرد: بسیاری از هیات‌های مذهبی مشهد نذورات خود را در قالب موادغذایی در میان خانواده‌های محروم و کرونایی توزیع کرده‌اند. مقداری از نذورات نیز در تامین تجهیزات پزشکی، تامین کپسول اکسیژن و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بوده است. بقاع متبرکه در دو ماه گذشته نیز اقدامات قابل توجهی در عرصه خدمات سلامت انجام داده‌اند. این امر تا پایان ماه صفر پررنگ خواهد بود و پس از پایان ماه صفر نیز ادامه خواهد داشت.

وی ضمن توصیه به هم‌وطنان برای عدم سفر به مشهد در ایام پایانی دهه صفر عنوان کرد: خوشبختانه هیات‌های مذهبی و امکان متبرکه به ویژه آستان قدس رضوی از ابتداء شیوع کرونا کارنامه قابل قبولی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا دارند. بر اساس اظهار نظرهای کارشناسان حوزه بهداشت مبنی بر احتمال وقوع پیک جدید کرونا از اواخر مهر ماه، تاکید داریم که مردم برابر مصوبات ستاد کرونا عمل کنند تا این مراسم‌ باعث شیوع بیماری و بروز پیک جدید در کشور و استان نشود.

منبع: ایسنا

351148