ایجاد زیرساخت های نرم برای اجرای طرح های ملی و فراملی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: انجام مطالعات نظری در حوزه زیرساخت های نرم؛ زمینه ساز اجرای طرح های ملی و فراملی است.

تصویر ایجاد زیرساخت های نرم برای اجرای طرح های ملی و فراملی

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، جعفر آهنگران رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، صبح دوشنبه 29 شهریور در نشست هم اندیشی هیئت مدیره شرکت های تابعه با هیات مدیره سازمان"حاکمیت شرکتی سازمان منطقه آزاد کیش" که با هدف هم افزایی، بیان مشکلات، توسعه و تحول سازمان، شرکت ها و موسسات تابعه در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد؛ بر لزوم اهمیت مطالعات نظری در توسعه پایدار به"زیر ساخت های نرم و سخت" تاکید کرد.

آهنگران با بیان این که یکی از فقدان اساسی مناطق آزاد بی اهمیت شمردن مبانی نظری است، گفت: اولویت نخست در تمام مطالعات انجام شده در خصوص مناطق آزاد کشور توجه به زیرساخت ها است.

به گفته آهنگران توسعه پایدار، زیرساخت های تو وجهی" نرم و سخت" است و با انجام مطالعات نظری در حوزه زیرساخت های نرم می توان برای اجرای طرح های ملی و فراملی به یک اجماع رسید.

وی حاکمیت شرکتی را یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در حوزه شرکت ها و بنگاه های اقتصادی برشمرد و افزود: در قدیمی ترین منطقه آزاد که باید پیشران اقتصادی مناطق آزاد کشور باشد این مهم در دستور کار مسولان جزیره کیش قرار گرفته است.

جعفر آهنگران اظهار داشت: مناطق آزاد کشور که به عنوان پیشران اقتصادی کشور محسوب می شود؛ دستاورد حاکمیت شرکتی می تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد.

آهنگران اهتمام ویژه به ابزار های جدید مالی در جزیره کیش را از اقدامات مهم سازمان دانست و گفت: یکی از موضوعات اصلی مناطق آزاد استفاده از ابزار مالی است و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد برای استفاده از این مهم نسبت به تشکیل کارگروهی برای اصلاح بودجه در مناطق آزاد اقدام کرده است.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش در این زمینه تجربه ارزنده ای را کسب کرده است.

محمد ثاقب فرد سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که جلسه هم اندیشی هیئت مدیره شرکت های تابعه با هیات مدیره سازمان؛ آغاز فرایند حاکمیت شرکتی سازمان در مناطق آزاد برای نخستین بار مطرح می شود، افزود: در اجرای قانون مناطق آزاد، حاکمیت شرکتی در منطقه آزاد کیش نوید بخش فعالیت های آتی سازمان، کیشوندان و فعالان اقتصادی است.

ثاقب فرد عنوان کرد: مدل شرکت داری سازمان منطقه آزاد کیش به گونه ای است که شرکت های ما صرفا وظایف تصدی گرایی در چهار چوب جذب سود و افزایش دارایی را ندارند، بلکه بخشی از حاکمیت سازمان در برخی موارد توسط شرکت ها انجام می شود و این مهم دستاورد بزرگی برای شرکت های تابعه است.

به گفته ثاقب فرد در سال مالی 99 تمام مجامع شرکت ها برگزار شد و برای نخستین بار از سازمان حسابرسی بازرس مستقل، سازمان و شرکت های تابعه گزارش مقبولی دریافت کردند و در اجرای قوانین، مقررات، ثبات مالی و جذب سود موفق بودیم.

ناصر آخوندی، گفت: این جلسه در راستای منشور اخلاقی و آشنایی تمام اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت ها به وظایف ذاتی و قانونی خود برگزار شده است

آخوندی، اظهار داشت: جلسه هم اندیشی هیئت مدیره شرکت های تابعه با هیات مدیره سازمان به منظور ایجاد هم افزایی در اثر بخشی، ارزش آفرینی و سود آوری شرکت ها کمک حائز اهمیت برای مرتفع کردن مشکلات مالی، حسابداری و تسریع در فرایند صدور مجوزها دارد.

آخوندی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با توجه به وظایف تعیین شده اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ها بر اساس قانون تجارت، کنترل های داخلی و حاکمیت شرکتی؛ منطقه آزاد را به بازار سرمایه متصل می کند.

عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش "شفافیت، تصمیم گیری به موقع، تصمیمات عادلانه، رعایت حقوق تمام ذینفعان به ویژه سهام داران، مشتریان، مردم، کارکنان شرکت ها و سازمان ها را یکی از چهار اصل حاکمیت شرکتی برشمرد.

ناصر آخوندی یکی از مهمترین مشکلات سازمان ها را تامین به موقع منابع مالی برای اجرای زیرساخت طرح ها عنوان کرد که برای محقق شدن این مهم نیاز به حاکمیت شرکتی است از این رو برای این که یک سازمان پیش رونده و پیش برنده باشیم باید خود را با الزامات و قوانین بازار سرمایه کشور و دنیا مطابقت دهیم.

آخوندی در رابطه با ابلاغ کمیته نرخ گذاری در منطقه آزاد کیش، گفت: از ابتدای اردیبهشت کمیته نرخ گذاری قیمت های را تعیین و ابتدای خرداد ابلاغ می کند و بر اساس این فرآیند شرکت ها نسبت به اعمال علی الحساب در انعقاد قرارداد ها اقدام می کنند.

به گفته آخوندی بر اساس قانون زمانی که کمیته نرخ گذاری قیمت ها را تعیین می کند نیاز به تصویب هیئت مدیره نیست و از همان روز قابلیت اجرایی دارد.

سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی و سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش مفهوم حاکمیت شرکتی را گفتمان غالب در سازمان عنوان کرد و افزود: سازمان نقش حاکمیت جزیره را دارد و در ماده 5 قوانین و مقررات مناطق آزاد اشاره شده که هر منطقه توسط سازمانی اداره می شود که به صورت شرکت با شخصیت حقوقی مستقل تشکیل شود و سرمایه آن منطقه هم متعلق به دولت است.

پورعلی در ادامه تصریح کرد: سازمان مفهومی به نام حاکمیت است، در مفهوم حاکمیت نوعی انحصار وجود دارد و یک قلمرو عرضی 91 کیلومتر را سازمان منطقه آزاد کیش از دولت گرفته و در برنامه راهبردی سه ساله الگو سازی یکی از وظایف سازمان محسوب می شود.

به گفته پورعلی الگو سازی "پیوند با اقتصاد بین المللی، انتقال دانش و فناوری، طراحی های پروژه های جسورانه، استفاده از شرکت های دانش بنیان و حکمرانی مطلوب محلی" یکی از وظایف سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان نماینده عالی دولت در منطقه است.

وی افزود: مفهوم حاکمیت شرکتی فراتر از مفهوم مدیریت شرکتی است و باید از مفهوم حاکمیت شرکتی در قالب مفهوم مسئولیت اجتماعی بهره مند شویم تا "جامعه ای بهتر، مطلوب تر، محیط زیست مناسب، انسان های سالم، بهداشت و آموزش بهتری" داشته باشیم.

گفتنی است در این جلسه مصطفی خانزادی عضو هیئت مدیره و برخی از معاونان، مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت ها و موسسات تابعه حضور داشتند.

350963