فرزانی در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد:

واگذاری سهام عدالت به جاماندگان چه تأثیری بر بازار سرمایه دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اختصاص سهام عدالت جدید صرفا در صورتی که قابلیت فروش و معامله داشته باشد؛ می‌تواند بر تعدیل قیمت سهام شرکت‌های دولتی تأثیرگذار باشد.
تصویر واگذاری سهام عدالت به جاماندگان چه تأثیری بر بازار سرمایه دارد؟

حجت‌الله فرزانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص پرداخت سهام عدالت به جاماندگان، بیان کرد: این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است که پرداخت به چه ترتیبی خواهد بود. مشخص نیست که سهام برخی شرکت‌های دولتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و یا این که مردم در ازای دریافت سهام باید وجه نقد پرداخت کنند و به نوعی فروش سهام رخ دهد.

فرزانی بیان کرد: به دلیل این که جزئیات این طرح مشخص نیست؛ نمی‌توان درباره آثار و تبعات آن صحبت کرد. اختصاص سهام به مردم صرفا در صورتی که قابلیت فروش آن برای مردم باز شده باشد و در واقع امکان معامله داشته باشد، مقداری تأثیر در بازار سرمایه خواهد داشت؛ به این صورت که افزایش عرضه سهام و تعدیل نرخ قیمت سهام شرکت‌هایی که واگذار شده؛ رخ می‌دهد که در اصطلاح به آن ریزش بورس می‌گویند.

وی افزود: اگر سهام‌های جدید اختصاص داده شده به مردم، قابلیت معامله نداشته باشد، اثرات اقتصادی آن حداقل است. صرفا بخشی از دارایی دولت به 20 میلیون نفر واگذار می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر بابت این سهام‌ها در جریان ثبت نام پول نقد از مردم دریافت شود؛ به نوعی تأمین مالی از محل فروش این سهام برای دولت رخ می‌دهد. در این حالت بحث سیاست‌های انقباضی مطرح است که وجهی در اختیار مردم جمع آوری می‌شود؛ دولت تأمین مالی شده و پول اندکی از دسترس مردم کاهش یابد و در نهایت تا حدودی کنترل نقدینگی و تورم با توجه به حجم پول‌های جمع آوری شده، رخ دهد.

فرزانی تأکید کرد: جزئیات این طرح مشخص نیست و دارای ابهام است؛ بنابراین صحبت از مزایا و معایب آن ممکن نیست. اما اگر مانند تجربه قبل دولت سهامی را بدون دریافت وجه نقد به نام مردم کند و از عواید آن سود بپردازد؛ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. صرفا یک عنوان تغییر می‌کند؛ در گذشته به نام دولت بود و حال به اسم سهام عدالت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

350880