شریفی‌یزدی در گفت‌وگو با پرسون:

چند همسری پدیده مرده‌ای است/ شوهر دونگی و پدر دونگی در این زمان قابل تصور نیست

یک روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با پرسون، پدیده چند همسری و رواج آن در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام را بررسی کرد.
تصویر چند همسری پدیده مرده‌ای است/ شوهر دونگی و پدر دونگی در این زمان قابل تصور نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، چند همسری موضوع جدیدی نیست؛ اما این روزها صفحه‌های اینستاگرامی در حال رشد هستند که به نوعی به فضای تبلیغ این موضوع تبدیل شده‌اند. در یک نمونه یک مرد 4 همسر و در مورد دیگر 2 همسر دارد؛ این زنان ظاهری نسبتا مذهبی و محجبه دارند؛ تصاویر خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و از زندگی خود که با حضور زن دیگری نیز همراه است؛ احساس رضایت کامل دارند.

خبرنگار پرسون، برای بررسی چند همسری و رواج چنین صفحه‌ها و محتواهایی در فضای مجازی، گفت‌وگویی با علیرضا شریفی‌یزدی، روانشناس اجتماعی داشته که به شرح ذیل است.

شریفی‌یزدی بیان کرد: در دوره‌های مختلف حیات بشر، اشکال مختلف خانواده وجود داشته؛ اما بر اساس مطالعات تنها خانواده‌ای که در قرن 21 می‌تواند انسان‌های سالم و آرامی داشته باشد و فرزندان سالمی را نیز تربیت کند؛ خانواده هسته‌ای است. این نوع از خانواده شامل یک مرد یک زن و حداکثر سه فرزند است. هر نمونه دیگری از این خانواده نوعی بیماری، فضای متشنج و تجاوز به حقوق انسان‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: مردی که چند همسر و از هر کدام فرزند دارد؛ یک شوهر دونگی و پدر دونگی است. اگر مردی برای خانواده‌اش وقت کافی اختصاص ندهد، طبیعی است که نمی‌تواند با همسرش رابطه خوبی داشته باشد و فرزندش را خوب تربیت کند.

این روانشناس اجتماعی در خصوص رضایت زنان از چند همسری و پذیرش این موضوع، گفت: ممکن است خانم به دلایل اقتصادی، فرهنگی و تربیتی راضی به این مسئله باشد. اما این رضایت به معنای صحیح بودن این کار نیست.

شریفی‌یزدی ادامه داد: پدیده چند همسری در این مقطع زمانی کاملا پدیده‌ای مرده است و کسانی که قصد احیای این جسد نیمه جان را دارند؛ از قاعده خانواده و ارتباط با همسر و فرزند اطلاع ندارند، اختلال روانی دارند و یا انسان‌های هوسرانی هستند که سعی دارند سبقه تقدسی به این امر دهند. در دین مبین اسلام نیز اگر به صحبت از پدیده چندهمسری پرداخته می‌شود به ضروریات آن نیز توجه می‌شود. یعنی در شرایط بسیار استثناء با رعایت نکات بسیار ظریف و تحت نظر متخصصین مذهبی این موضوع تحقق می‌یابد به گونه‌ای که از میان هر چند صد هزار نفر یک مورد رخ می‌دهد. در نتیجه این پدیده مطلوب نیست و به لحاظ اخلاقی، اعتقادی و مذهبی قابل توجیه نیست.

وی تصریح کرد: به لحاظ علمی رابطه میان دو انسان یک رابطه عاشقانه و دو سویه است. زمانی که شخص سوم را وارد می‌کنیم؛ رابطه‌ها مثلثی می‌شود و این موضوع صرفا در ایران نیست. انواع رابطه‌های جنسی و گروهی در کشورهای اروپایی رواج دارد. این‌ها انحرافات فکری است که رخ می‌دهد.

این روانشناس اجتماعی با بیان این که تصور تشکیل چنین خانواده‌هایی در این قرن ممکن نیست؛ گفت: طبق مطالعات، در این خانواده‌ها، اعضای اصلی آن یعنی مرد و یا زن دچار مشکل‌اند و یا فرزندان آنها در آینده مشکل‌دار می‌شوند. ضمن این که قانون نیز اجازه انجام این کار را به راحتی نمی‌دهد.

شریفی‌یزدی افزود: برخی برداشت‌های ناقصی از تعلیمات زیبای دین بر اساس منافع فردی خود دارند. در حالی که بزرگان دین ما که اسلام را بهتر از مردم می‌فهمند، مانند رهبری و مراجع تقلید، تک همسر هستند. متأسفانه برخی از دین سوءاستفاده می‌کنند.

این روانشناس اجتماعی در پایان گفت: هر چند این موضوع جنبه دینی دارد. اما جنبه شهوانی آن برجسته است و بیشتر دهان کجی به مدرنیته است. زیرا خانواده هسته‌ای یک پدیده مدرن است. افراد چند همسر به جایی نمی‌رسند؛ این آشفتگی‌های روحی و فردی نشان فاصله‌ای از سنت به مدرنیته است. چند همسری در دوران معاصر به لحاظ جامعه‌شناسی و روان‌شناسی یک پدیده بیمارگونه و آسیب اجتماعی است.

350688