از پشت پرده ماجرای استاندار نجومی بگیر تا دیدار با یک شاخ اینستاگرامی؛

برای حفظ آبرو تدبیر کنید!

افزایش انتقادات به انتصاب استانداران ویژه خوزستان و سیستان و بلوچستان از یک سو و همزمانی آن با انتشار فیش های پر حرف و حدیث مدرس خیابانی جنجال جدیدی برای دولت رئیسی رقم زد.
تصویر برای حفظ آبرو تدبیر کنید!

به گزارش سایت خبری پرسون، با آغاز فرآیند انتصاب استانداران جدید در دولت سید ابراهیم رئیسی، دو فرد که حکم استانداری استان مهم و حیاتی همچون سیستان و بلوچستان و خوزستان را دریافت کردند وارد حاشیه های عجیب اما واقعی شدند.

استان های خوزستان و سیستان با توجه به موقعیت های سوق الجیشی و استراتژیک جزو استان های حیاتی کشور و مهم به حساب می آید که سالهاست با سوء مدیریت های مختلف دچار نقصان در خدمت رسانی بودند.

سیستان و بلوچستان به دلیل مجاورت با کشور افغانستان که به عنوان مرکز تولید کننده خشخاش جهان نیز محسوب می شود یکی از تهدید های جدی برای نقل و انتقالات مواد مخدر است و همجواری نقطه مرزی این استان با کشور افغانستان به مکانی برای قاچاقچیان افیون تبدیل شده است که برای پیشگیری از هرگونه اختلال در امنیت منطقه ضریب امنیت بالایی را برای مبارزه با این مقوله می طلبد.

از سوی دیگر کثرت وجود گرایش های مذهبی مختلف در این استان از نکات مهم دیگری است که بارها شاهد آن بودیم که گروه های تروریستی و خرابکار متصل به شبکه های جاسوسی غرب بدنبال تفرقه افکنی بین شیعه و سنی این استان را انتخاب کردند که خوشبختانه با اتحادی که میان مسلمانان جاری است تهدید ها در این منطقه خنثی شده است اما تهدیدهای دشمنان را هیچگاه نباید چشم پوشاند.

از دیگر چالش هایی که استان سیستان با آن روبرو است بالا بودن نقاط محروم در این منطقه است؛ از کمبود امکانات رفاهی و شهری تا مقوله مهمی مانند آب و خشکسالی و... که روی هم رفته این استان و چالش های موجود در لیست یکی از حساس ترین استانهای کشور طبقه بندی شده است.

استان خوزستان نیز یکی از استان های استراتژیک ایران محسوب میشود چرا که با دارا بودن منابع غنی نفتی و مجاورت آن با کشور عراق متاسفانه سال هاست ازعدم وجود منابع مالی و رفاهی درست در رنج است و جزو استان های محروم تلقی می شود.

شاید بخش اعظم وجود این محرومیت ها حضور افراد بی خرد در مقام استاندار و مدیرانی بود که بودجه تخصیص داده شده به استان را صرف پول پاشی های بی ثمر برای خود و اطرافیانشان کردند.

اما داستان خوزستان قصه پر غصه ای است که شاید با نگارش هزاران گزارش و سوء مدیریت و خیانت هایی که که علیه مردم و استان از امثال شریعتی ها تحمیل شد نتوان عمق آن را اندازه گیری کرد.

خوزستانی که به دلیل داشتن منابع نفتی موتور روشن اقتصاد کشور است اما خود محروم از این اقتصاد است.

حکم استراتژیک

با تکمیل ترکیب هیات دولت و آغاز فعالیت وزرای کابینه سیزدهم فرآیند تغییر مدیریت های استانهای کشور نیز شروع شد و وزیر کشور با انتخاب اشخاصی که توانایی مدیریت در کسوت استاندار هستند را به هیات وزیران معرفی و ماجرای صدور احکام و آغاز فعالیت شان انجام می شود.

قطعاً بسیاری از استان هایی که در کشور وجود دارند چه از لحاظ موقعیت های مرزی و چه از لحاظ محرومیت دارای رتبه بندی حساس هستند که استان هایی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان از آن دسته استان ها به شمار می آیند.

چندی پیش بود که هیات وزیران احکام استراتژیک استانداری این دو استان را یکی به صادق خلیلیان استاندار استان خوزستان و حسین مدرس خیابانی استاندار استان سیستان و بلوچستان را صادر کرد که چالش های جدی در نخستین گام حضور این افراد در این مقام در افکار عمومی منتشر شد.

استاندار میلیونی بگیر منطقه محروم

چندی پیش در جریان انتصابات دولت خبری مبنی بر اعلام صدور حکم به عباس هنرمند بعنوان "معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور" روی خروجی رسانه ها قرار گرفت که از سوابق وی حضور چند ساله هنرمند بعنوان ریاست باشگاه خبرنگاران جوان ذکر شده است.

چند ساعت پس از انتشار حکم عباس هنرمند، خبری تامل برانگیز و عجیب در فضای مجازی پیچید و آن خبر اختصاصی افشای فیش حقوقی "حسین مدرس خیابانی" از سوی باشگاه خبرنگاران بود.

پس از برملا شدن حواشی که در دولت قبل بین رضا رحمانی وزیر صمت و حسن روحانی روی داد، رئیس جمهوری دوازدهم حکم عزل رحمانی را ابلاغ و پس از آن مدرس خیابانی را بعنوان سرپرست وزارت صنعت،معدن و تجارت بر سر کار آورد که در نهایت با معرفی علیرضا رزم حسینی بعنوان جایگزین رحمانی مجلس به آن رای اعتماد داد و عملاً ماموریت مدرس خیابانی بعنوان سرپرست وزارت صمت به اتمام رسید.

مدرس خیابانی پس از خروج از وزارت صمت در یکی از شرکت های سرمایه گذاری بانک سپه موسوم به "گروه مدیریت سرمایه گذاری امید" مشغول به کار شد که چندی پیش فیش حقوقی نجومی وی افشا شد.

* اما نکته جالب که در دو روز گذشته رخ داد افشای فیش حقوق شهریورماه مدرس خیابانی از سوی باشگاه خبرنگاران بود که تصویر این فیش گویای اخذ حقوق 70 میلیونی مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه گذاری امید که همان مدرس خیابانی واستاندار جدید سیستان و بلوچستان است.

با انتشار فیش حقوقی نجومی 117 میلیونی از سوی خبرگزاری ها، محمد اسدی معاون مالی و اداری شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید در واکنش به انتشار رقم دریافتی حقوق و مزایای مدیرعامل این شرکت توضیحاتی ارائه کرد.

اسدی اعلام کرده که فیش حقوقی تیرماه وی با احتساب معوقات حق ماموریت و اضافه کار ۴ ماه قبل و کارانه فصلی صادر شده است که برای تمامی پرسنل و مدیران شرکت امید و شرکت‌های زیرمجموعه آن نیز به همین منوال محاسبه و پرداخت شده است؛ در حالیکه رقم دریافت ماهانه و مستمر ایشان کمتر از نصف رقم اعلام شده است.

در این باره باز تاکید شده است که حقوق دریافتی مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید کاملا منطبق بر قوانین، مقررات، ضوابط و نیز مصوبات هیات مدیره شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید بوده و سقف مجاز قانونی رعایت شده است.

در نظر گرفتن قانون استخدامی و متعارف حقوق مدیران و با وجود ارائه توضیحات اما هنوز اسناد دال بر قانونی بودن دریافت این حقوق نجومی صورت نگرفته است.

رئیسی عذر نتراشد

با انتشار فیش نجومی مدرس خیابانی که روز گذشته نیز وی بعنوان استاندار منطقه محروم سیستان انتخاب شد واکنش های جدی را به خود اختصاص داد.

نخستین واکنش از سوی حمید رسایی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بود که وی در صفحه توئیتر خود عنوان کرد: «وقتی یکی از مدیران دولت قبل در حالی که قبلاً فیش حقوق نجومی او روی سایت های خبری منتشر شده، در هیات دولت آقای رئیسی بعنوان استاندار یکی از محرومترین استان ها انتخاب می شود، یعنی سامانه انتخاب و معرفی مدیران دولت مردمی، دچار اختلال است و باید در آن بازنگری شود.»

رسایی در ادامه نوشته بود:« مطمئنم رئیس جمهور مردمی به انتقادات دلسوزانه ای که در پی انتصاب استاندار سیستان و بلوچستان، ابراز شده توجه میکنند و عذر تراشی بی وجه برخی تاثیری نخواهد داشت که امام خامنه ای فرمودند: در قضیه حقوق های نجومی برای متخلف اصلا نباید عذر تراشید؛ برخورد هم بایستی قرطع باشد.»

واکنش سریع

علی قلهکی، فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز در رشته توئیتی در واکنش به این انتخاب نوشت:«مدرس خیابانی» در حالی استاندار سیستان‌وبلوچستان شد که در تیرماه سال ۱۴۰۰، ۱۱۷میلیون تومان حقوق دریافت کرده!

آیا یک استاندارِ نجومی‌بگیر، دردِ استانِ محروم و مردمِ مستضعفِ سیستان‌وبلوچستان را درک می‌کند؟!

وی همچنین در توئیت دیگری نوشت: خبرگزاری فارس به طور مفصل به دریافتی "مدرس خیابانی" در تیرماه۱۴۰۰ پرداخته!

می‌شد قبل از امضای حکم وی توسط وزیر کشور با یک سرچ ساده از فضای اینترنت، به نجومی‌گیر بودن ایشان رسید.

حیف است دولتِ خوبِ ابراهیم رییسی، با چنین افرادی زیر سوالِ افکار عمومی رود!

براین اساس در فیش تیرماه جمع حقوق و مزایای حسین مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، به غیر از فیش تجمیعی تیرماه ۷۰۰.۰۷۹.۳۹۷ ریال درج شده است.

در فیش تجمیعی تیرماه وی نیز در مجموع بابت حق ماموریت و کارانه مبلغ ۴۷۵.۶۵۳.۱۳۷ ریال درج شده است که مبلغ ۱۰۰.۰۰۹.۵۸۰ ریال مربوط به ماموریت و مبلغ ۳۷۵.۶۴۳.۵۵۷ ریال مربوط به کارانه بوده است.

مامور به تکلیف یا چنگ به منطقه آزاد؟

از یک سو با تمام اسناد و واکنش هایی که به دلیل حضور مدرس خیابانی که اثر انگشت دولت روحانی هم بر پیشانی وی نقش بسته و از سویی دیگر مزه کردن شیرینی دریافت حقوق های نجومی در حساب وی شاید بتوان گفت که قطعاً فردی که حقوق لاکچری دریافت می کند آیا میتواند در کسوت استاندار منطقه محروم درد مردم منطقه را بفهمد و در صدد درمان آن برآید؟

قطعا استان سیستان فرصت های اقتصادی بیشماری دارد اما پیشانی اقتصاد این استان وجود منطقه آزاد چابهار است که کریدور اقتصادی با ظرفیت بسیار بالایی دارد.

حالا گمانه زنی ها از حضور مدرس خیابانی گواه این دارد که احتمالا وی به دنبال توسعه کار اقتصادی در منطقه آزاد و استراتژیک چابهار است تا رفع نقصان های استان و افزایش سرانه رفاهی و مرتفع کردن مشکلات مردم سیستان.

سوال اینجاست که آیا انتخاب مدرس خیابانی توسط دولت ظاهراً وی را مامور به خدمت کرده یا اینکه باطناً وی با تفکر دیگری جز خدمت، به دنبال توسعه فعالیت های اقتصادی خود با استفاده از رانت منطقه آزاد چابهار است؟

استاندار اینفلوئنسری

"صادق خلیلیان" که 14 شهریور ماه 1400 بعنوان استاندار ویژه خوزستان از سوی رئیس جمهوری حکم گرفت در یک اقدام غیر منتظره و باورنکردنی، با یکی از افرادی که به سبب حضور در فضای مجازی و بیان واژه های غیراخلاقی و دور از شئون اسلامی به شهرت رسید دیدار کرد و با وی عکس یادگاری گرفت.

این استاندار ویژه خوزستان که در اولین هفته کاری خود اقدام به دیدار با یک اینستاگرامر به نام علیرضا باقری کرد هنوز در خصوص علت آن هیچ توضیحی ارائه نکرده است.

علیرضا باقری(اینیستاگرامر) متولد 1360 جوان اهل بندر امام خمینی «سربندر» می‌باشد کـه این روزا با پخش شدن کلیپ های‌ طنز از وی در شبکه اینستاگرام بشدت طرفدار و فالورهای زیادی را بـه خود اختصاص داده اسـت. وی کـه اخیرا با خوانندگانی هم چون مسعود سعیدی نیز دیدار داشته اسـت از داغ ترین سوژه های‌ روز شبکه های‌ اجتماعی بـه شمار می‌رود.

خلیلیان: من اگر نماینده بودم...

صادق خلیلیان پس از انتخابش به عنوان استاندار خوزستان اظهار نظرهای جنجالی را عنوان کرد.

وی در نشست بررسی پروژه های فاضلاب و دفع آب های سطحی که ۲۰ شهریورماه در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه دولت و مقام معظم رهبری پشت خوزستان ایستاده اند، اظهار کرد: باید دید مشکل خوزستان چه چیزی است که مسائل استان حل نمی شود.

استاندار خوزستان بابیان اینکه خانواده های ما نمی توانند اینجا زندگی کنند و واقعا باید کاری برای فاضلاب اهواز انجام داد گفت: سال های زیادی است که وضعیت فاضلاب اهواز به این شکل است. اگر قدرت قاهره وجود داشت، کل مسئولان را می گذاشتند تا درون همین خیابان ها زندگی کنند و خانه های مسئولان را به مردم می دادند.

خلیلیان عنوان کرد: اگر قرار باشد به کسی حقوق ندهند، عده ای بدبخت بیچاره حقوق دریافت نمی کنند و مدیران سر موعد حقوق خود را می گیرند. اگر قرار باشد کسی در بدترین محل زندگی کند، عده ای بدبخت و بیچاره هستند که در شرایط بد زندگی می کنند و مسولان در بهترین محل ها زندگی می کنند.

وی افزود: دولت ها می آیند و می روند اما نهایت همین وضعیتی است که می بینیم. خوزستان روی نفت نشسته است و مردم آن در بدبختی زندگی می کنند.

خلیلیان ادامه داد: اگر جای نماینده های شهر اهواز بودم، در ورودی شهر اهواز می ایستادم و به مسوولان شهر اهواز اجازه ورود نمی دادم. نمی شود به این شکل ادامه داد زیرا ته این خط، بن بست است.

رئیسی جبران کند...

با انتخاب افرادی مانند "مدرس خیابانی" و "خلیلیان" که حضور آنها چالش های جدی را بنا به عملکردهای قبلی و فعلی بهمراه داشته شاید این تصمیمات نقطه ای ضربه پذیر برای سیستم دولت مردمی شود.

قطعاً توجیه حضور مدرس خیابانی که در دولت قبل بعنوان مدیر ارشد محسوب می شده و رد پای وی در دریافت حقوق نجومی برای افکار عمومی محرز شده است قابل قبول نخواهد بود چرا که نمی توان انتظار داشت وقتی کسی با دریافت حقوق های نامتعارف و چند ده و یا چند صد میلیونی درد جامعه محروم را درک کند، بعنوان استاندار ویژه سید محرومان قائل به انجام وظیفه رفع محرومیت زدایی و تصمیم سازی برای خروج این استان از محرومیت باشد.

از سویی دیگر خلیلیان بجای درک موقعیت های موجود در خوزستان و همفکری با نخبگان و دیدار با آنها که توجیهی به مراتب علمی تر و قاعده مند تر در رسیدن به اهداف عالیه دولت و شعار دولت مردمی دارد به ناگاه با فردی که هیچ وجهه خوبی در افکار عمومی نداشته و به سبب استفاده از الفاظی که با ساختار دینی تفاوت دارد مشهور شده است مینماید که این نیز درگاهی برای آسیب زدن به چهره دولتی برخاسته از دل مردم خواهد بود.

در نهایت با وجود اینکه انسان معصوم نبوده و ممکن الخطاست و نمی توان انتظار داشت که تمام تصمیمات وی بدون نقص باشد از رئیس جمهوری انتظار می رود تا در رفع این شکاف اقدامات عاجل را صورت داده و در خصوص انتصابات این استانداران اشتباه خود را جبران کند، نه اینکه شائبه ای وجود داشته باشد که به جای درمان دردهای استان تنها چشم بر منطقه ویژه چابهار داشت و یا نکند راه روحانی در انتخاب مسئولانی همچون شریعتی تکرار شده و مسائل مهم استان مغفول بماند و به بهانه دیده شدن با هر فردی قرار ملاقات ترتیب داده شود.

گزارش از علی درخشان

349960