مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان اعلام کرد؛

خطر جدی فرو نشست زمین در شمال اصفهان

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان اظهار داشت: اصفهان تنها کلان شهری است که فروشست زمین آن به منطقه شهری نفوذ کرده و منطقه شمال و شرق اصفهان در معرض خطر جدی این فرونشست قرار دارد.
تصویر خطر جدی فرو نشست زمین در شمال اصفهان

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا اسلامی صبح امروز در نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان در خطر جدی فرونشست زمین قرار گرفته است، اظهار داشت: اگرچه در گذشته اصفهان از لحاظ خطر زلزله امن بود، هم اکنون ۲۲ گسل شناسایی شده است که از پیامدهای کم آبی و خشکی زاینده‌رود است.

وی افزود: با ظهور پدیده فرونشست، سفره های زیرزمینی در شهر اصفهان تخریب شده و این در حالی است عدم امکان ذخیره طبیعی آب در آبخوان وجود ندارد.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان به برخی از عوارض فرونشست زمین اشاره و تصریح کرد: تبدیل آب شیرین به شور،تعییر شکل شبکه آبراهه ها به دلیل تغییر شیب رودخانه ها،کانال ها و ابراهه ها،خسارت به سازه های شهری و روستایی،خرابی و پوشش جاده ها،خسارت جدی و جبران ناشدنی به بخش صنعتی و کشاورزی بخشی از این خسارت ها است.

اسلامی گفت: فرودگاه شهید بهشتی،رینگ شرق(حلقه ترافیکی)،پالایشگاه اصفهان، ورزشگاه نقش جهان، منطقه حبیب آباد، محمودآباد، کاوه و مناطق خانه اصفهان و امام خمینی(ره) که بیشترین تمرکز جمعیت را دارند دچار فرونشت زمین هستند.

وی از نصب ۲۷ دستگاه "جی پی اس" جهت بررسی فرو نشست زمین خبر داد و افزود: ما هر ماه کل مناطق شهر اصفهان را از طریق همین دستگاه ها میزان فرونشست و نتایج را قرائت دوره ای و بررسی می کنیم.

اسلامی به راهکار های پیشگیری از سرعت فرونشست زمین اشاره و تاکید کرد: برای جلوگیری ازسرعت فرونشست زمین از سراب تا پساب باید به احیاء دائمی و بازگشت جریان مجدد زاینده رود پرداخت.

وی بیان داشت: ما نباید جریان دائمی و شهریت را از اصفهان بگیریم و زاینده رود را عقیم کنیم اما می توانیم جلوی چاه های غیر مجاز را گرفته و از طریق صدا و سیما برای مردم فرهنگسازی کنیم.

دعوت رییس شورای شهر اصفهان از آیت الله رییسی برای سفراستانی به اصفهان

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، به نمایندگی از مردم استان جهت رسیدگی به مشکلات استان از ریاست جمهوری درخواست کرد که اصفهان را به دلیل حجم مشکلات در اولویت بازدید از نقاط محروم خود قرار دهد.

محمد نورصالحی اظهارداشت: جهان‌شهر اصفهان که از دیرباز مهد فرهنگ و هنر ایران اسلامی و قطب صنعت بوده امروزه متاسفانه حال خوبی ندارد و خشکسالی‌های متعدد و عدم مدیریت صحیح آب موجب بی آبی و خشکی زاینده‌رود شده است.

وی افزود:به دنبال خشکسالی ها اخیر شاهد فرونشست‌های بحرانی و آلودگی‌های زیست‌محیطی هستیم که سلامتی شهروندان را تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تشکر از حرکت جهادی ریاست جمهوری آیت‌الله از ایشان دعوت کرد در اولین فرصت به اصفهان سفر کنند و از نزدیک‌ شاهد حجم مشکلات این شهر شهید پرور باشند.

منبع: ایرنا

339134