افتتاح سی‌وهفتمین کنگره ادبیات کودکان IBBY

روز گذشته سی و هفتمین کنگره بین‌المللی ادبیات کودکان IBBY طی مراسمی افتتاح شد.
تصویر افتتاح سی‌وهفتمین کنگره ادبیات کودکان IBBY

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از شورای کتاب کودک، زهره قایینی، مدیر مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و عضو سابق هیئت مدیره IBBY، در این مراسم با موضوع «زنان در جوامع محروم باعث تغییر سرنوشت کودکان در خطر می‌شوند» سخنرانی کرد.

او همچنین در پنل گفت‌وگویی در مورد پروژه‌های ترویج خواندن با حضور متخصصان بین‌المللی حضور داشت و در مورد طرح «با من بخوان» صحبت کرد.

در ادامه برنامه‌های کنگره مراسم اهدای جوایز اندرسن، آساهی و مروج برتر «من می‌خوانم» و فهرست افتخار برگزار خواهد شد.

در روزهای شنبه و یکشنبه (۱۱ و ۱۲ سپتامبر) پژوهشگران و متخصصان به ارائه مقاله و پوستر به صورت حضوری یا آنلاین می‌پردازند.

از ایران نیز پژوهشگرانی طی این دو روز مقاله ارائه می‌دهند:
- «مقایسه‌ کتاب‌های مرجع کودکان ایران و جهان» (محسن زین‌العابدین، به‌صورت حضوری)
- «عاملیت مترجم در ترجمه‌ کلمه‌های تازه وضع‌شده/ بازی با کلمات: چگونه BFG به غول بزرگ مهربان تبدیل می‌شود» (بهار اشراق/ آنلاین)
- «طرحی کلی از شیوه‌ قصه‌گویی صمد بهرنگی» (حسام حسین‌زاده/ آنلاین)
- «مشاهده و تحلیل مفهوم «دیگری» در فرهنگنامه‌ کودکان و نوجوانان ایرانی» (آزادشهر دانش/آنلاین)

سی و هفتمین کنگره ادبیات کودکان و نوجوانانِ دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) که قرار بود در ۱۵ تا ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ (سپتامبر ۲۰۲۰) در مسکو برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا به سپتامبر ۲۰۲۱ موکول شد.

دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان هر دو سال یک بار همایش ادبیات کودکان را به میزبانی یکی از شعبه‌های ملی برگزار می‌کند. سی و هفتمین همایش بین‌المللی در مسکو، به میزبانی شعبه ملی روسیه در حال برگزاری است.

«جهانِ بزرگِ شگفت‌انگیز از منظر کتاب‌های کودکان: ادبیات ملی و بین‌المللی- نقش، ارزش و تأثیر آن بر خوانندگان جوان در کشورهای مختلف»، موضوع این همایش است.

338817