کنگره ملی شهید محراب آیت الله مدنی آغاز شد

کنگره ملی شهید محراب آیت الله مدنی در همدان آغاز شد.
تصویر کنگره ملی شهید محراب آیت الله مدنی آغاز شد

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، حجت الاسلام و المسلمین «محمدجواد حاج‌علی‌اکبری» رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، «علی آقامحمدی» عضو تشخیص مصلحت نظام، «سیدسعید شاهرخی» استاندار ، حجت الاسلام والمسلمین «حبیب الله شعبانی موثقی» نماینده ولی فقیه در استان همدان و جمعی از اساتید دانشگاهی، طلاب و علمای حوزه علمیه و فرهیختگان از کشور و مسئولان استان همدان از جمله شرکت کنندگان در این کنگره ملی هستند.

رونمایی از تندیس آیت الله مدنی، مرمت بیت این عالم فرزانه در شهر همدان و چاپ و نشر مقاله های ارائه شده به کنگره و تجمیع آثار این عالم فرهیخته در اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب و بهره برداری از چند طرح عمرانی در مناطق مختلف شهر همدان و انتشار زندگی نامه وی برخی از جمله برنامه های پیش بینی شده در برگزاری کنگره ملی آیت الله مدنی است.

انتشار تمبر اختصاصی آیت الله مدنی و چاپ و نشر هفت عنوان کتاب با موضوع این عالم ربانی و توزیع سه هزار بسته معیشتی بین نیازمندان از دیگر برنامه های جنبی برگزاری کنگره ملی شهید آیت الله مدنی در استان همدان است.

فرماندار شهرستان همدان با اشاره به خدمات ارزنده آیت الله مدنی در این استان، گفت: آیین چهلمین سالگرد شهادت ایشان به عنوان دومین شهید محراب با شایستگی و بهترین شکل ممکن در همدان برگزار می‌شود چراکه آثار و ثمرات این عالم وارسته در زمان حیات و بعد از شهادتشان همواره ساری و جاری است.

«محمدعلی محمدی» اظهار داشت: برای برگزاری مطلوب این کنگره هشت کمیته در استان همدان تشکیل شده که مسئولیت کمیته های امنیتی، انتظامی و امور زیربنایی به شهرستان همدان واگذار شده است.

محمدی با بیان اینکه شهید مدنی یار محرومان و همراه انقلاب بود، افزود: ثمره فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رفاهی شهید مدنی در زمان حیات و بعد از شهادتشان عامل المنفعه است.

وی گفت: درهمین رابطه دو پروژه فرهنگی به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله مدنی درشهرک شهید مدنی شهر همدان افتتاح خواهد شد.

مدیر موسسه فرهنگی شهید مدنی نیز دراین خصوص گفت: بیت شهید مدنی به‌عنوان خانه انقلاب استان همدان نامگذاری شده است.

«سید کاظم حجازی» به حمایت های بی دریغ شهید مدنی از حضرت امام(ره) در نجف اشرف اشاره کرد و افزود: رویکرد اخلاص و خدمت شهید مدنی در چهلمین سالگرد شهادت ایشان باید برای نسل جدید تبیین شود.

آیت الله مدنی(۱۲۹۳ -۱۳۶۰ش) به دنبال مبارزاتش در دهه ۱۳۴۰ چندین بار توسط ساواک دستگیر و تبعید شد و در چنین شرایطی به بیماری سل ریوی مبتلا شد که با بررسی پرونده پزشکی و قوت گرفتن احتمال درگذشت او در اثر این بیماری، ساواک برای فرار از فشارهای طیف مذهبی جامعه در سال ۱۳۵۱ آیت الله مدنی را به دره مرادبیک در حوالی همدان تبعید کرد.

پس از درگذشت روح‌الله کمالوند بنیانگذار حوزه علمیه کمالیه، آیت الله مدنی به خرم‌آباد مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۵۴ اقدام به انتشار توضیح‌المسائل و تحریرالوسیله از آثار امام خمینی(ره) کرد و سخنرانی او به مناسبت دوازهمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد در مسجد شاه خرم‌آباد ساواک را نسبت به اقدامات او حساس کرد.

همچنین وی از سوی امام (ره) به عنوان نماینده در استان لرستان انتخاب شده بود و همین عوامل باعث شد تا ساواک وی را به نورآباد ممسنی تبعید کند.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران برای حل مشکلات مردم همدان به امامت جمعه این شهر منصوب شد و در اولین انتخابات مجلس خبرگان به نمایندگی از همدان به مجلس راه یافت و در آبان سال ۱۳۵۸ امام راحل وی را به عنوان امام جمعه تبریز منصوب کرد.

این مجاهد نستوه سرانجام در ۲۰ شهریورماه ۱۳۶۰ در حال اقامهٔ نماز جمعه ترور شد و مسئولیت ترور او را سازمان مجاهدین خلق بر عهده گرفت و آیت الله مدنی دومین شهید محراب انقلاب اسلامی نامیده شد.

338810