تخصیص منابع مالی برای اجرای طرح های عمرانی کیش

مدیر برنامه و بودجه سازمان منطقه آزاد کیش در راستای آگاهی بخشی به عموم جامعه از بخش نامه تخصیص اعتبار بودجه برای اجرای طرح های عمرانی کیش خبر داد.

تصویر تخصیص منابع مالی برای اجرای طرح های عمرانی کیش

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مسعود نیک افروز، مدیر برنامه و بودجه سازمان منطقه آزاد کیش، ضمن قدردانی از سطح بالای آگاهی عمومی به ویژه در بین فعالان بخش خصوصی نسبت به مسائل و موضوعات منطقه و پرهیز از نگاه بخشی و درک صحیح از مسئولیت‎ های خطیر قانونی سازمان به عنوان متولی وظایف و مسئولیت‎ های دستگاه ‎های اجرایی کشور از منظر کلان، گفت: تمام تلاش مدیریت ارشد سازمان منطقه آزاد کیش، بهره ‎برداری بهینه از ظرفیت‎ها و منابع مالی منطقه در جهت تحقق حداکثری دست آوردهای هدف‎ گذاری شده در چارچوب برنامه راهبردی و طرح جامع است.

نیک افروز در ادامه سخنان خود تصریح کرد: عطف به صدور بخش نامه مدیریت عالی سازمان به شماره ۳۱۲۰۶۸۹۹/۱۴۰۰ بیستم شهریور امسال مبنی بر منع شرکت‌های عمران, آب و خدمات منطقه آزاد کیش و شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه ‎های کیش از برگزاری مناقصات جهت انعقاد قرارداد جدید و یا ممانعت از شروع عملیات اجرایی مناقصات برگزار شده در صورت عدم ابلاغ تا اطلاع ثانوی؛ که در ظاهر مغایر با دستاوردهای سازمان در سنوات گذشته در توسعه منابع مالی سازمان از طریق روش‎های نوین تأمین مالی و پروژه های مشارکتی – اعلامی در جلسه تودیع و معارفه مدیران عامل سازمان در اسفند ماه سال گذشته – است؛ توضیحاتی لازم به ذکر است:

بر اساس سیاست‎ های کلی؛ نظام بودجه‎ریزی سازمان بر پایه بودجه ‎های سالانه است و نه سنواتی. از این‎ رو به‌منظور رعایت انضباط بودجه‌ای، سازمان ناگزیر است کلیه هزینه‌های عمرانی هر سال را صرفاً از محل منابع مالی تحقق یافته همان سال تأمین اعتبار نماید. از این رو نقدینگی حاصل از عملیات مالی سازمان در سنوات گذشته برای پیشبرد پروژه‎ های عمرانی سال جاری مؤثر نخواهند بود و می بایست برای اتمام پروژه های نیمه تمام سنوات گذشته صرف گردد.

تخصیص اعتبار در بودجه برای اجرای پروژه ‎های عمرانی شرط لازم برای اجرای آنها می‎باشد. بدیهی است تأمین مالی قراردادهای منعقده و آغاز عملیات اجرایی مستلزم تحقق درآمدهای همان سال خواهد بود. جهت توضیح بیشتر لازم به ذکر است طی ۴ ماهه نخست سال جاری کمتر از یک سوم (۳۱%) منابع مالی پیش‎بینی شده برای دوره مذکور محقق شده‎ اند. صرف نظر از عوامل ایجاد این انحراف مانند پاندمی کرونا و اثرات منفی آن؛ علی‎رغم ثبت انحراف نامساعد ۶۹ درصدی در تحقق درآمدها؛ مساعی سازمان در اولویت دادن به پیشبرد برنامه‎ های راهبردی توسعه منطقه منجر به کاهش انحراف در عملکرد پروژه‎ های عمرانی طی چهار ماهه اول سال به تنها ۱۸% گردیده است به این معنی که هزینه ‎کرد پروژه‎ های عمرانی بیش از ۸۲% اعتبارات پیش‎بینی شده بوده است.

اولویت سازمان در تخصیص منابع مالی به هزینه‎ های عمرانی تکمیل پروژه‎ های کلیدی ناتمام می‎ باشد. با این حال متأثر از شرایط تورمی کشور، ناپایداری نرخ برابری ارز، محدودیت‎های تحریمی و نظایر آن، هزینه ‎های اجرای این دست پروژه‎ ها؛ که بخش مهمی از آنها تجهیزات وارداتی می‎ باشد؛ به شدت افزایش یافته است. به عنوان مثال، بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده توسط معاونت عمرانی، هزینه‎ های عملیات اجرایی پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش بیش از ۵۰% نسبت به اعتبار پیش ‎بینی شده افزایش یافته است. با این حال سازمان ناگزیر از مدیریت منابع مالی برای تحقق حداکثری برنامه‎ های راهبردی توسعه منطقه می‎ باشد.

در شرایط فعلی با توجه به روی کار آمدن دولت جدید و تغییرات مدیریتی کلان مورد انتظار در کشور، هم به لحاظ تصدی مسئولان جدید در پست‎های کلیدی و هم به لحاظ در پیش بودن سیاست‎ های راهبردی و کلان کشور در حوزه مناطق آزاد به منظور ممانعت از صرف هزینه‎ های اضافی و غیرقابل بازگشت و تحمیل چارچوب‌های نامطلوب برای مدیریت مالی منطقه، سیاست سازمان این است که تعجیلی در انجام مناقصات جدید و انتقال مسئولیت و ایجاد تعهدات مالی برای مدیریت جدید در منطقه نداشته باشد.

در پایان، مدیر برنامه و بودجه سازمان منطقه آزاد کیش ضمن تشکر از بخش خصوصی فعال در منطقه که همواره در کنار سازمان در راستای آبادانی جزیره تشریک مساعی نموده اند، اظهار امیدواری نمود تا ان شالله با مساعدت و یاری بیش از پیش بخش خصوصی شاهد رونق هرچه بیشتر در منطقه باشیم.

338094