ممنوعیت تخریب و برداشت از ذخیره‌گاه زیست کره هامون

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از ممنوعیت هرگونه برداشت از بستر تالاب بین‌المللی هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره و تخریب بستر و پوشش گیاهی آن خبر داد.
تصویر ممنوعیت تخریب و برداشت از ذخیره‌گاه زیست کره هامون

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تالاب هامون بعنوان ذخیرگاه زیست کره دارای اهمیت ویژه ای در دنیا است که حفظ و نگهداری آن از جمله وظایف ذاتی و اصلی سازمان حفاظت محیط زیست بشمار می رود.

وی گفت: حفاظت و احیا از ذخیره گاه زیست کره تالاب بین المللی هامون در سطوح سازمان مرکزی، اداره کل و اداره شهرستان با همکاری سایر ارگان های ذینفع و دستگاه های تصمیم گیر سیستان و بلوچستان از جمله استانداری با اجرای دهها برنامه عمرانی، آموزشی و غیره در محدوده تالاب هامون در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: برنامه های عمرانی در محدوده تالاب هامون در چارچوب برنامه مدیریت جامع این تالاب و با برنامه ریزی و اجرای محیط زیست استان در حال انجام است که می توان از جمله آنها به چندین برنامه لایروبی، حفر کانال، قُرق، نهالکاری و غیره اشاره کرد.

وی بیان کرد: برقراری گشت های مراقبتی و کنترلی شبانه روزی یگان حفاظت محیط زیست از دیگر برنامه های اجرایی در محدوده ذخیرگاه زیست کره تالاب هامون است.

پورمردان گفت: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل در چند روز گذشته چندین خودروی عمرانی سنگین شامل یک دستگاه بیل میکانیکی و چند دستگاه کامیون کشنده حمل را در محدوده تالاب هامون حین تخریب و برداشت از بستر تالاب، شناسایی و توقیف کرده است.

وی افزود: متخلفان دستگیر شده به همراه پرونده مربوطه برای پیگیری موضوع به مقام قضایی شهرستان تحویل داده شده اند.

به گزارش ایرنا تالاب هامون با وسعت حدود ۵۷۰ هزار هکتار یکی از مهمترین تالاب های بین المللی بوده که نقش مهمی در تعدیل آب و هوای منطقه و اشتغال جامعه بزرگی از مردم بومی دارد.

با توجه به کاهش نزولات آسمانی در طول سالیان گذشته و قطع جریان آب رودخانه هیرمند به عنوان مهمترین شاهرگ حیاتی تامین آب این تالاب شاهد خشک شدن و از بین رفتن بخش زیادی از حیات جوامع محلی است.

خشک شدن تالاب بین المللی هامون علاوه بر بیکاری جمعیت زیادی از بومیان محلی سبب توسعه و گسترش گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا و شرایط زندگی در این منطقه شده است.

منبع: ایرنا

338020