مستندهای «استیو مک‌کویین» درباره تبعیض نژادی

استیو مک‌کویین فیلمساز مشهور بریتانیایی ۳ مستند جدید درباره تبعیض نژادی ساخته است که به زودی در دسترس عموم قرار می‌گیرند.
تصویر مستندهای «استیو مک‌کویین» درباره تبعیض نژادی

به گزارش سایت خبری پرسون، استیو مک‌کویین ۳ مستند جدید ساخته است که با نام‌های «قیام»، «قدرت سیاه: یک داستان بریتانیایی از مقاومت» و «زیرعادی: رسوایی بریتانیایی» قرار است از ۱۷ سپتامبر در سرویس پرایم ویدیوی آمازون در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

«قیام» که به کارگردانی استیو مک‌کویین و جیمز روگان ساخته شده یک مستند سه بخشی درباره سه رویداد از سال ۱۹۸۱ در انگلستان است. یکی از این‌ها یک آتش‌سوزی بود که ۱۳ جوان سیاه‌پوست را به کشتن دارد، دیگری درباره تلاشی که بیش از ۲۰ هزار نفر را در اولین اعتراض توده‌ای سیاه‌پوستان بریتانیا گردهم آورد و سومین بخش شورش‌های بریکستون که موجب درگیری‌هایی بین جوانان سیاه‌پوست و پلیس متروپولیتن شد.

در قالب این مستند سازنده آن تلاش دارد تا این رویدادها را درهم آمیزد و نشان دهد روابط نژادی در طول یک نسل در بریتانیا چگونه بوده است.

مستند «قدرت سیاه: یک داستان بریتانیایی از مقاومت» بر جنبش قدرت سیاه در بریتانیا تمرکز دارد. این مستند با استفاده از فیلم‌های آرشیوی کمیاب از مارتین لوتر کینگ، مالکوم ایکس و استوکلی کارمایکل در بریتانیا ساخته شده و شخصیت‌های برجسته جنبش‌های سیاهان بریتانیایی مانند آلتیا جونز-لکونت، دارکوس هوو و روی ساوه را به نمایش می‌گذارد. نحوه مبارزه سیاهپوستان بریتانیا و مقابله با وحشیگری پلیس و نژادپرستی و اینکه در نهایت چگونه به یک چشم انداز سیاسی و فرهنگی جدید منجر شد، در این مستند زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

در مستند بعدی یعنی «زیرعادی: رسوایی بریتانیایی» که لیتانیا شانون کارگردانی آن را برعهده دارد بزرگ‌ترین رسوایی در تاریخ آموزش بریتانیا تصویرشده است. این رسوایی آموزش کودکان سیاهپوست در مدارس بریتانیا در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ را تصویر می‌کند که آنها را تحت سیستمی که «آموزش زیرنرمال» خوانده می‌شد، تربیت می‌کردند. این مستند نشان می‌دهد که این سیستم چه تاثیر مخربی بر این کودکان گذاشت و چگونه والدین سیاه‌پوست، آموزگاران و فعالان اجتماعی با هم یکی شدند تا بتوانند به افشای این بی‌عدالتی بپردازند و سیستم آموزشی را تغییر دهند.

هر ۳ مستند توسط روگان پروداکشنز تولید شده‌اند.

337414