بهشتی‌پور در گفت‌و‌گو با پرسون:

وقفه در مذاکرات به ضرر مردم ایران است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: رها شدن مذاکرات و ادامه این وضعیت باعث فشار بیشتر به جامعه شده و این تأخیر اصلا به صلاح نیست.
تصویر وقفه در مذاکرات به ضرر مردم ایران است

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص وقفه ایجاد شده در مذاکرات مربوط به احیا برجام و عملکرد دولت جدید در این رابطه به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: در حال حاضر ادامه مذاکره و یا تعیین تکلیف مذاکرات مشخص نیست و سبب شده تا اقتصاد کشور وضعیت بدتری پیدا کند. بنابراین این موضوع قطعا به ضرر مردم ایران است.

بهشتی‌پور بیان کرد: نشانه‌هایی از اصلاح اقتصادی توسط دولت جدید مشاهده نمی‌شود تا حداقل تحریم‌ها کم‌اثر و یا بی‌اثر شود. رها شدن مذاکرات و ادامه این وضعیت باعث فشار بیشتر به جامعه شده و این تأخیر اصلا به صلاح نیست.

وی در خصوص سیاست دولت در این رابطه، افزود: این موضوع که گفته می‌شود؛ آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند تا ایران به میز مذاکره بازگردد؛ مسیری یک طرفه و محال است. ایالات متحده هیچ گاه ابزارهای فشار خود را از دسترس خارج نمی‌کند. ایران حداقل باید با مذاکره تحریم‌های مربوط به نفت، پتروشیمی، بانک مرکزی و معادلات ارزی را که تأثیر بیشتری بر اقتصاد کشور دارد را لغو کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که دولت سیزدهم مذاکرات را ادامه می‌دهد یا آن را لغو می‌کند؛ گفت: اگر خواستار پایان تحریم‌ها هستیم؛ راه‌حلی غیر از مذاکره وجود ندارد. هر چقدر مذاکرات دیرتر از سر گرفته شود؛ زیان بیشتری متوجه مردم می‌شود.

بهشتی‌پور ادامه داد: صرفا در شرایطی می‌توان با دست پر به میز مذاکره بازگشت که اصلاحات اقتصادی برای کمرنگ کردن اثر تحریم‌ها را انجام داد. مذاکره مجدد ممکن است دیر و یا زود انجام شود؛ اما اصل انجام گفت‌و‌گوها قطعی است.

وی بیان کرد: واقعیت این است که تحریم‌ها را کسی به اقتصاد ایران گره نزده؛ این مسئله نتیجه سیاست‌هایی است که در شرایط بین‌المللی علیه ایران اعمال شده است. بنابراین شعار نباید اقتصاد را به تحریم گره زد؛ اشتباه است.

این استاد دانشگاه گفت: دولت باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند تا نظام بانکداری به جای بنگاه داری، بانکداری را انجام دهد و یا نظام مالیاتی اصلاح شود تا در نهایت تولید افزایش یابد و اثرگذاری تحریم‌ها کم‌تر و از این فشار کاسته شود.

337022