به گزارش سایت خبری پرسون، رضوان حکیم زاده در این باره اظهار کرد: «طرح تثبیت و جبران یادگیری مهارتهای پایه دانش آموزان دوره ابتدایی»، در تابستان امسال و ابتدای سال تحصیلی جدید، با جدیت دنبال خواهد شد.
وی گفت: در دوره تابستان، بخشنامهای تحت عنوان «طرح جبران وتثبیت یادگیری» به تمام مدارس کشور، ارسال شده است که به موجب آن تمام دانش آموزانی که در کارنامه آن ها برای درس های «فارسی» و «ریاضی» دوره اول ابتدایی و در درس های «فارسی»، «علوم» و «ریاضی» دوره دوم ابتدایی قابل قبول و نیازمند تلاش منظور شده است؛ مشمول این برنامه جبرانی میشوند.
معاون آموزش ابتدایی با بیان این که از اهداف اجرای این طرح میتوان به: «تعمیق یادگیری و تقویت بنیه علمی دانش آموزان»، «حمایت از دانش آموزان لازم التوجه وکاهش افت تحصیلی»، «تکرار پایه و ترک تحصیل»، به ویژه در پایه های اول و دوم ابتدایی اشاره کرد و افزود: از آنجا که یادگیری مهارت های پایه؛ سنگ بنای یادگیری های بعدی است؛ برنامه ما برای ابتدای سال تحصیلی نیز این است که با همکاری معلمان، «طرح تثبیت و جبران یادگیری مهارتهای پایه دانش آموزان دوره ابتدایی» را با جدیت دنبال کنیم.
حکیم زاده تأکید کرد: همه دانش آموزان صرف نظر از نوع استعداد باید مهارتهای سواد پایه را فرا بگیرند.
وی افزود: این که دانش آموزان استعداد های متفاوتی دارند و هرکدام از آنها می توانند در زمینه خاصی توانایی ویژه ای داشته باشند؛ صحیح است، اما موضوع مهم این است که همه دانش آموزان در دوره آموزش عمومی، مهارت های سواد پایه را صرف نظر از نوع استعداد فرا بگیرند. به ویژه تأکید ما بر مهارت های خواندن و نوشتن است و همچنین صحبت کردن و گوش کردن که «مهارت های زبانی» هستند.
معاون آموزش ابتدایی گفت: پژوهش های بسیاری در داخل کشور و در سطح بین المللی انجام شده که نشان می دهد، اگر بچه ها مهارت های پایه سواد را به خوبی یاد نگیرند، امکان یادگیری خوب ریاضیات را هم نخواهند داشت وحتی در علوم و دیگر دروس هم اوضاع به همین شکل است.
حکیم زاده تصریح کرد: باید صرف نظر از این که دانش آموز در چه زمینه ای استعداد برتر دارد، در دوره اول ابتدایی، به صورت متوازن و در تمام زمینه ها کودکان را تقویت کنیم.
وی با حضور در برنامه سلام تهران، ادامه داد: در دوره دوم ابتدایی، آموزش و پرورش «برنامه شهاب» را در نظر گرفته است که در آن شناسایی و هدایت استعدادهای برتر مد نظر است و به کمک پرکردن چک لیستهایی، استعدادهای متنوع دانش آموزان ارزیابی میشود. این برنامه در سه سال آخر دوره ابتدایی انجام میشود و نهایتاً به دوره متوسطه متصل میشود.
منبع: ایسنا