جاذبه‌های دیدنی و گردشگری اصفهان به روایت تصویر

اصفهان را می‌توان یک تصویر بی‌نقص از تاریخ هنر و ذوق ایرانی دانست.
تصویر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری اصفهان به روایت تصویر

به گزارش سایت خبری پرسون، اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است، این شهر سومین شهر پر جمعیت ایران به شمار میرود که به دلیل جاذبه های دیدنی که دارد سالانه توریست های بسیاری را به خود جذب میکند. پیشنهاد میکنیم این مکان های دیدنی که در ادامه به شما معرفی خواهیم را از دست ندهید.

میدان نقش جهان ، از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان

میدان نقش جهان همان نقطه‌ی اصفهان است که مجموعه‌ای از روایت‌های تاریخی را در ذهن خود ثبت و ضبط کرده. از میان جاهای دیدنی اصفهان این میدان آوای بلند شادی‌ها، جنگ‌ها، رژه‌ی قشون‌ها و حتی تک تک صحنه‌های بازی چوگانی که در طول تاریخ اتفاق افتاده است را به خاطر دارد. میدانی که تیموریان در مرکز شهر بنا کردند در ایام حکمرانی شاه عباس اول گسترش پیدا کرد و رفته رفته در طول ایام مختلف به این عظمت و شکوه رسید.

فصل پاییزِ این میدان یکی از زیباترین تصاویری‌ست که می‌تواند در ذهنتان ثبت شود. اگر دوست دارید از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز دیدن کنید، حتما به میدان نقش جهان بروید و در آفتابِ ملایمش، کنار حوض زلال میدان بنشینید و خودتان را به دیدن رنگ‌ها و صداها مهمان کنید.

رفتن با ماشین شخصی به میدان نقش جهان کمی سخت است و ممکن است برای پارک کردن ماشین خود با مشکل مواجه شوید. به خاطر داشته باشید اگر به ماشین شخصی رفتید، می‌توانید خودرو خود را در کوچه‌های پشت نقش جهان و پارکینگ‌های عمومی که آنجا برای مسافران تدارک دیده‌ شده است پارک کنید.

آدرس:‌ میدان امام حسین (ع) – خیابان سپاه

پل خواجو اصفهان

پل خواجو اصفهان که در زمان صفویان زیباترین پل در جهان بوده است، با تزئینات و کاشی کاری های بسیار زیبایش که در دیگر پل های اصفهان یافت نمی شود، مانند نگینی بر روی زاینده رود خودنمایی می کند. شاعران و گردشگران بسیاری در دوره های مختلف تاریخی پل خواجو اصفهان را به عنوان یکی از موفق ترین آثار معماری مخصوص ایرانی و همچنین سبک اسلامی معرفی کرده اند. درست در وسط پل برای خانواده سلطنتی، به دستور شاه عباس دوم ساختمان مخصوصی بنا شد که امروزه بیگلر بیگی نام گرفته است. این ساختمان دارای تزئینات شاخص و زیبا و همچنین نقاشی های خاصی است که بسیار مورد توجه گردشگران است.

آدرس پل خواجو اصفهان: اصفهان - بین خیابان کمال اسماعیل و بلوار آیینه خانه

مسجد شیخ لطف الله

از معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است که جزئیاتی شگفت‌انگیز دارد. این مسجد می‌تواند تا مدت‌ها شما را شگفت‌زده نگه‌دارد

مسجدی که بدون مناره و صحن برای درباریان بنا شده بود در طی ساعات روز رنگ‌های متفاوتی بر تن خود می‌بیند. خاکی، صورتی و خاکستری این رنگ‌ها هستند. مسجد شیخ لطف الله در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و پس از آن تمبر مشترکی با نقش این بنا از چین منتشر شده است تا شهرت این اثر را جهانی‌تر کند. گنبد این مسجد را مدورترین گنبد در میان مساجد جهان می‌دانند. تزئینات داخلی، طرح و رنگ کاشی‌ها اوج زیبایی معماری ایرانی _اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

آدرس: میدان امام اصفهان

سردر و بازار قیصریه

این سردر بزرگ و قوسی شکل که در ورودی اصلی بازار اصفهان قرار گرفته محل ورود به بازار قیصریه است. آثار نقش و نگارهای به جا مانده بر روی این سردر عظیم، حکایت از شکوه و جلال گذشته آن دارد. بازار قیصریه در دوران صفویه، بازاری پررونق و مهم بوده است و هنوز هم می توان دکان هایی با قدمت بسیار را در آن مشاهده کرد. امروزه در این بازار صنایع دستی اصفهان به فروش می رسد.

کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که نباید ساده از کنارش گذشت. پیشنهاد می‌کنیم قبل از بازدید از این بنای تاریخی حتما مطالعه کوتاهی درباره ویژگی‌های آن داشته باشید، زیرا ممکن است در نگاه اول و بدون اطلاع قبلی جزئیات و شگفتی‌های این بنای تاریخی را نبینید.

کاخ عالی قاپوحرف از جزئیات شد، کاخ عالی قاپو یک ساختمان شش طبقه است که 48 متر ارتفاع دارد و طبقات آن با تعدادی راه‌پله مارپیچی به هم راه پیدا می‌کنند. این بنا در دوران صفوی، به دستور شاه عباس اول در ضلع غربی میدان امام ساخته و طی سال‌های بعد در دوران شاه عباس دوم و شاه سلیمان تکمیل شد.

نکته جالب درباره عالی قاپو این است که تعداد طبقات این بنا از جهت‌های مختلف متفاوت است. یعنی وقتی از روبرو به آن نگاه کنید دو طبقه، وقتی از کنار به آن نگاه می‌کنید سه طبقه و از پشت پنج طبقه می‌بینید، اما در واقعیت عالی قاپو شش طبقه است.

کاخ عالی قاپو در جاهای دیدنی اصفهانکاخ عالی قاپو که در دوران گذشته به قصر دولتخانه شناخته می‌شد، یک ایوان بسیار جذاب بزرگ با 18 ستون چوبی است که در گذشته محل تماشای مسابقات و مراسم‌های صفویان توسط پادشاهان بود. درست است که حالا خبری از مسابقات و مراسم‌های باشکوه در میدان نقش جهان نیست، اما بازدیدکنندگان کاخ عالی قاپو می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و از ایوان منظره زیبای میدان نقش جهان را در افق ببینند.

آدرس: اصفهان، ضلع غربی میدان نقش جهان

مسجد امام

آنچه این مسجد را تا این اندازه متمایز کرده است، تنها گنبد بلند آن نیست، بلکه هنر دست و نبوغ معمارهای ایرانی است که با خلق چنین اثری، توانمندی و چیره دستی خود را آشکار کرده اند. گنبد مسجد امام با تکنیکی ساخته شده است، که اگر کسی در مرکز گنبد صحبت کند، پژواک صدا در تمام صحن شنیده می شود. گنبد، چهار مناره و دو شبستان مسجد با چهار ایوان و حیاط احاطه شده است. مسجد، محرابی مرمری و زیبا دارد و سردر آن نیز در نهایت درایت و ظرافت ساخته و کاشی کاری شده است. این مجموعه زیبا در کنار هم به میدان نقش جهان جلوه ای باشکوه و معنوی بخشیده است.

آدرس: اصفهان، ضلع جنوبی میدان نقش جهان

سی و سه پل

سی و سه پل اصفهان در تصویر کردن این شهر یکی از نمادهای اصلی محسوب می‌شود. در میان جاهای دیدنی اصفهان سی و سه پل را می‌توان یکی از مهم‌ترین‌ها دانست. پلی تاریخی که امروز پایه‌هایش در حال تخریب است و هیبت زایش زاینده رودش را از دست داده اما هنوز زیبا و شگفت‌ انگیز است.

این پل در زمان حکومت شاه عباس و توسط الله‌وردی‌خان ساخته شد تا نمادی ابدی برای اصفهان باشد. سی و سه پل در طول تاریخ میزبان بسیاری از جشن‌ها و حوادث مهم بوده. جشن‌هایی مانند: آب پاشان، نوروز و خاج شویان که مردم بسیاری را برای همدلی و شادی گرادگر هم می‌آورد

سی و سه پل با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، یکی از شگفتی‌های معماری روزگاران بوده و درباره‌‌ی آن نظرات مختلفی وجود دارد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. به تماشای سی و سه پل بروید و از زیبایی آن خصوصا در شب‌ها که نورپردازی‌ها به کمک تکمیل شکوه آن می‌آیند بروید و خاطره‌ای فراموش نشدنی بسازید.

آدرس: در فاصله‌‎ی ۱۸۰۰ متری از پل خواجو

منارجنبان

منارجنبان اصفهان را می‌توان در لیست عجایب جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد. بنای شگفت انگیزی که شکلی ساده دارد اما ویژگی خاص آن این است که در جای تکان می‌خورد! این اثر که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد محل دفن عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» است.

هر یک از این دو مناره دارای پهنای نه متری و بلندای هفده متری هستند و بر بلندای آن‌ها کاشی‌های کوچک آب فیروزه‌‎ای و لاجوردی قرار گرفته‌اند که صمیمت را بیشتر می‌کند. منارجنبان در کیلومتر ۶ جاده اصفهان به نجف آباد قرار گرفته است. بدون دیدن این اثر شگفت‌انگیز اصفهان را ترک نکنید.

آدرس:‌ بلوار آتشگاه – محله کارلادان

کاخ چهلستون

کاخ و باغ چهلستون یکی ازمعروف ترین آثار تاریخی اصفهان است؛ معماری این کاخ سلطنتی ترکیبی از معماری اصیل ایرانی و فرنگی است. در مقابل کاخ چهلستون استخری وجود دارد و انعکاس تصویر کاخ و ستون های آن در آب باعث شده، آن را چهل ستون بنامند. این باغ یکی ازمجموعه باغ های نقش جهان دوره صفوی است. کاخ و باغ چهلستون محل برگزاری جشن ها و پذیرایی از مهمانان بوده و دیوار تالارهای آن مملو از نقاشی هایی با سبک مینیاتوری است. تصاویر جنگ چالدران و جنگ کرنال در تالار آیینه، جلوه خاصی به این تالار بخشیده است. در این کاخ موزه ای وجود دارد، که اشیا، کتب و دست نوشته های اصفهان قدیم درآن حفظ و نگهداری می شوند.

آدرس: اصفهان، شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه، غرب میدان نقش جهان

336390