سرنوشت منطقه حفاظت شده پرور سمنان به کدام تصمیم مسئولان گره می‌خورد؟

منطقه حفاظت شده پرور در شهرستان مهدیشهر استان سمنان برای میزبانی از میهمانان حیات وحش خود نیازمند توجه مسوولان و جلوگیری از توسعه روستای پرور و ساخت و سازهای غیر مجاز است.
تصویر سرنوشت منطقه حفاظت شده پرور سمنان به کدام تصمیم مسئولان گره می‌خورد؟

به گزارش سایت خبری پرسون از سمنان، حیات وحش همانگونه که از نامش پیداست با انسان مانوس نیست و زیستگاهش به دور از حضور بشر و در مناطقی بکر است و حضور انسان در قلمرو حیات وحش آن هم به عنوان تفرجگاه تهدیدی جدی برای بقای جانداران گریزان از بشر محسوب می‌شود.

به منظور حفظ محیط‌زیست برای امروز و آیندگان ضرورت دارد مسوولان با هرگونه تحرک افراد سودجو که به بهانه‌های مختلف به دنبال تصرف، تصاحب و دست‌درازی به این مناطق هستند مقابله و برخورد قانونی بدون اغماض انجام دهند تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

یکی از مناطق حفاظت شده که اکنون به دلیل زیاده‌خواهی انسان‌ها در معرض خطر قرار دارد منطقه حفاظت شده پرور است که ضرورت دارد برای حفظ بقای حیات وحش از هر گونه توسعه روستاها به بهانه‌های مختلف مانند رونق گردشگری جلوگیری شود.

روستای پرور واقع در منطقه حفاظت شده پرور در سال‌های گذشته خالی از جمعیت بود و اکنون نیز جمعیت ساکن دائم در این روستا کمتر از انگشتان یک دست است، اما اکنون افرادی سودجو پیدا شدند که ادعا دارند در این روستا سکونت دائم دارند و یا به بهانه گردشگری در سودای ساخت خانه‌باغ‌هایی لوکس برای تفریح خود به قیمت در خطر افتادن حیات وحش منطقه حفاظت شده پرور هستند.

مشکل اصلی که باعث می‌شود خواسته افراد سودجو برای ساخت و ساز در روستای پرور عملیاتی شود، مربوط می‌شود به سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، که متاسفانه اهالی روستای پرور برای اینکه جمعیت روستا را زیاد نشان دهند وابستگان، اقوام و آشنایان خود را در زمان سرشماری به روستا دعوت کردند و بالاخره سکونت ۲۱ خانوار برای روستای پرور ثبت شد.

طبق قانون، اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به تهیه طرح هادی برای روستاهای دارای ۲۱ خانوار است و تهیه طرح هادی به دنبالش مطالبه مردمی برای تامین زیرساخت، توسعه و تراکم جمعیت را به همراه دارد و هر کجا که انسان قدم بگذارد برای راحتی خویش و تحقق خواسته‌های خود بی توجه به طبیعت به محیط زیست آسیب می‌زند و شاید اولین آلودگی که می‌تواند انسان با ورود خود به منطقه پرور وارد کند، زباله و برهم زدن آرامش حیات وحش باشد.
در استان سمنان ۲ منطقه حفاظت شده زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست وجود دارد که یکی از مناطق به نام منطقه حفاظت شده پرور در شهرستان مهدیشهر واقع است و به گفته کارشناسان در این منطقه بیش از ۱۶۰ گونه جانوری زیست دارد که ساخت و ساز غیر مجاز و استقرار جمعیت جدید در این منطقه می تواند تهدیدی جدی برای بقای حیات وحش پرور باشد.

از گونه های شاخص حیات وحش منطقه حفاظت شده پرور می توان به مرال، شوکا، گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، سمور، تشی، خرگوش‌ و از رده پرندگان می توان به انواع پرندگان شکاری، کبک دری، بلدرچین، هوبره، کبک، تیهو، هدهد، شاه بوف، جغد، سینه سرخ و از خزندگان می توان به افعی، کفچه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمجه، لاک پشت و از دوزیستان نیز می توان به انواع وزغ‌ ها اشاره‌ کرد.
منطقه پرور استان سمنان براساس مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید در سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه حفاظت شده پرور اعلام شد، حدود و مساحت منطقه نیز تاکنون چندین بار مورد بررسی و تجدید نظر قرار گرفته است و در نهایت طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست در دهه ۷۰ مساحت منطقه نزدیک به ۶۵ هزار هکتار تعیین شد.

منطقه حفاظت شده پرور در۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان‌ سمنان قرار دارد و این منطقه از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهمیرزاد استان سمنان، از شرق به دامغان و از غرب به منطقه چاشم محدود شده و در این منطقه سه ناحیه صیدوا، محدوده کلورد و سرم لعلوم به عنوان محدوده‌های امن شناخته شده است.

دستگاه قضا برای حفظ محیط‌ زیست با سودجویان بدون اغماض برخورد می‌کند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان با بیان اینکه دستگاه قضا برای حفظ محیط زیست با سودجویان بدون اغماض برخورد می کند گفت: اجازه به مخاطره انداختن محیط زیست به دست افراد سودجو به بهانه فعالیت در زمینه گردشگری داده نمی‌شود.

محمد شریف ابراهیمی ابراز داشت: برخی افراد سودجو به بهانه رونق گردشگری موجب آسیب به محیط زیست می‌شوند و دستگاه قضا چنین اجازه‌ای به آنان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: برخی افراد در روستاها به دنبال ساخت خانه برای تفریح هستند و به حفظ محیط‌ زیست بی‌توجه هستند و این اقدام قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: محیط زیست نباید برای مهیا شدن شرایط تفریح برخی افراد سودجو به خطر بیفتد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان تصریح کرد: تنها با استناد به آمار نباید نسبت به اجرای طرح هادی اقدام کرد و باید آمار راستی آزمایی شود تا بساط سودجویی افراد برچیده شود.

وی یادآور شد: با وجود صرفا آمار نباید یک آبادی به روستا تبدیل شود و باید راستی آزمایی شود آیا در واقعیت جمعیت در آبادی ساکن هستند یا صرفا برای تفریح برخی مواقع در آبادی اقامت دارند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: منطقه حفاظت شده پرور باید محیطی امن برای حیات وحش باشد و نباید به افراد سودجو اجازه داده شود تا در آرامش این منطقه برای حیات وحش با ساخت و ساز اختلال ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: منابع‌ طبیعی و دستگاه‌های مرتبط موظف هستند در اعطای مجوز ساخت و ساز در منطقه حفاظت شده پرور دقت ویژه داشته باشند.

منطقه حفاظت شده پرور مهدیشهر با ممانعت از ساخت و ساز غیرمجاز حفظ شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: منطقه حفاظت شده پرور شهرستان مهدیشهر در این استان با جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در روستای پرور برای بقای حیات وحش حفظ شود.

امیر عبدوس ابراز داشت: منطقه حفاظت شده پرور از دیرباز مامن امن حیات وحش بوده است و ساخت و ساز غیر مجاز تهدیدی برای حیات وحش این منطقه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: روستای پرور در سال‌های گذشته خالی از سکنه بود و اکنون اجرای طرح هادی و صدور مجوز ساخت و ساز در این منطقه تهدیدی برای محیط‌زیست است و انتظار می‌رود در این زمینه اقدامات و تصمیم‌گیری لازم به نفع حفظ محیط زیست گرفته شود.

عبدوس یادآور شد: در طول سال تعداد خانوارهای ساکن در روستا به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد و این موضوع نشان می‌دهد درخواست ساخت و ساز در این منطقه بیشتر برای تفریح است.
وی تاکید کرد: نباید اجازه داد برای تفریح برخی افراد، محیط زیست به خطر بیفتد و ضرورت دارد دستگاه قضا در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: تصویب طرح هادی برای روستای پرور به معنای رسمیت شناختن روستا است و این موضوع توقعاتی را برای تامین زیرساخت و زمینه سکونت جمعیت در این منطقه را فراهم می‌کند که این شرایط تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شود.

اجرای طرح هادی در روستا مطابق با دستورالعمل‌های حفاظت زیست محیطی پرور

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان ابراز داشت: اجرای طرح هادی در روستاها کمک می‌کند تا روستاها براساس برنامه، دستورالعمل‌های حفاظت از محیط‌زیست و اراضی ملی توسعه یابد.
علیرضا فلاحی افزود: برابر قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به تهیه و اجرای طرح هادی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار است.

وی بیان کرد: روستای پرور براساس اعلام مرکز آمار در سال ۱۳۹۵، ۲۱خانوار دارد و برای تهیه طرح هادی در سال ۱۳۹۶ موافقت‌نامه‌ای به درخواست فرمانداری تنظیم شد.
وی یادآور شد: ۳۵ درصد بناهای ساخته شده در روستای پرور نیازمند نوسازی و مرمت هستند، اما ۶۵ درصد خانه‌ها تخریبی است.

فلاحی با اشاره به قرارگیری روستای پرور در محدوده منطقه حفاظت شده پرور، تاکید کرد: ۲ اولویت تهیه طرح هادی در روستای پرور برای کمک به حفظ محیط زیست و بقای حیات وحش در منطقه حفاظت شده پرور درجاسازی بدون توسعه و ساخت و ساز متناسب با موقعیت جغرافیایی شرایط گردشگری منطقه است.

وی یادآور شد: تهیه طرح هادی موجب می‌شود توسعه در روستا پرور براساس برنامه باشد تا به حفظ محیط زیست کمک شود و نبود طرح هادی کمک‌کننده نیست.
فلاحی خاطرنشان کرد: روستای پرور قدمت چندساله دارد و جزو اراضی ملی نیست و تصویب طرح هادی موجب نظم‌بخشی در توسعه این روستا می‌شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان گفت: اجرای طرح هادی گره‌گشا در مقابله با زمین‌خواری، حفظ محیط‌زیست و توسعه روستاها براساس ضوابط است.

منطقه حفاظت شده پرور با بیش از ۱۵۰ گونه جانوری و تنوع گیاهی ذخیره‌گاه زیست محیطی برای آیندگان محسوب می‌شود و ضرورت دارد در کنار فرهنگسازی بین آحاد جامعه برای توجه و حفظ محیط‌زیست مسوولان امر نیز با وضع قوانین لازم و اجرای ضوابط از تبدیل منطقه حفاظت شده پرور از مامن حیات وحش به تفرجگاهی برای شادی گذرای بشر که آثار جبران‌ناپدیز بر محیط‌زیست دارد جلوگیری کنند.
دیگران کاشتند ما خوردیم، ما بکاریم دیگران بخورند.....

منبع: ایرنا

336245