آقای شهردار، شهر فرنگ آسیب‌ها، سیاه‌نمایی نیست

جناب علیرضا زاکانی بالاخره بعد از فراز و نشیب‌های مختلف و رقابت‌های تلخ و شیرین، بهشت به شما رسید و گفتید: سیاه‌نمایی درباره مشکلات شهر تهران بی‌انصافی است.» اما شاید شما نمی‌دانید که قدم در چه راه پر از دشواری‌ها گذاشته‌اید.
تصویر آقای شهردار، شهر فرنگ آسیب‌ها، سیاه‌نمایی نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید ابهری آسیب شناس نوشت: بی‌شک آقای شهردار سرگذشت اجرایی و اداری شهرداران قبلی بهترین، مانیفست‌های راهنما برایتان است و بازنگری آنها می‌تواند خطاهای اداری را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. در یک چشم به‌هم زدن، دوران ماموریت شما پایان خواهد یافت و شما خواهید ماند و کوهی از آموزه‌های تلخ و شیرین و البته مشکلات برطرف نشده. لازم می‌دانم براساس 40 سال تجربه تلخ و شیرین نکاتی را عرض کنم:

الف: سوابق شما مشحون از تجارب سیاسی و علمی است که به‌دور از باندهای پیچیده سیاسی خدمات خود را مبذول کرده‌اید، اما شهرداری همچون میدان مین در جبهه است که بارها مشاهده کرده‌اید. عبور کم خطر و سلامت از آن مستلزم توکل، اعتماد به‌نفس، دقت و ظرافت حرفه‌ای است؛ به‌طور قطع و یقین می‌دانید که نهاد شهرداری از زمان پکریم آقا بوذرجمهری تا شما افراد و مدیران مختلف با شمایل و عقاید کاملا متفاوت دیده و خواهد دید. ب: بعداز پیروزی انقلاب اسلامی تقریبا به‌طور متناوب از سلیقه‌های مختلف سیاسی تهران دارای شهرداران اصلاح‌طلب و اصولگرا بوده هرکدام از آنها براساس نگاه سیاسی و جناحی خود حرکاتی نموده‌اند.

رانت‌خواری، قبیله سالاری، جناح سالاری و... آفات اصلی مدیریت شهری بوده و شورای شهر به‌عنوان پارلمان شهری به‌رغم تلاش برای همراهی و همدلی با شهردار گاهی به‌جای عامل سرعت و دقت، منشا کندی و بی‌دقتی شده است. دخالت در امور شهرداری‌های مناطق از استخدام تا فعالیت‌های عمرانی و خدماتی تنش در برقراری تفاهم با شهردار از عوامل مشکل ساز در مسیر همدلی بوده و ترمز حرکات گردیده‌اند. ج: شهرداری تهران در حجم سازمانی برابر با چند وزارت بوده که هر بخش آن، تخصص‌ها و نگاه‌های قدرتمندی را می‌طلبد. مهمترین محورها در تهران جمع آوری زباله و دفع آن، مدیریت پسماند، زباله را تبدیل به «طلای کثیف» نموده و هرجا صحبت از درآمد کلان مطرح می‌شود پای مافیای قدرت به‌وسط می‌آید و حیله‌های کثیف خودنمایی می‌کند.

د: حمل ونقل ریلی و سطح شهری از تاکسی و اتوبوسرانی دچار سرگشتگی مدیریت بوده و نیازمند اقدامات ضربتی کوتاه و میان‌مدت است و باید اتاق فکر مشترک داشته باشند. ه: فضای سبز پارک‌ها و بوستان‌ها به‌عنوان ریه‌های تهران باید به‌طور دقیق و منظم مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند. و: آنچه که در دوران کرونا و حتی در پسا کرونا مردم را آزار می‌دهد و آمار سکته، خودکشی و قتل‌های خانوادگی را افزایش داده و به مسیر انفجار می‌کشاند، افسردگی و پایین بودن سطح نشاط اجتماعی است که رشد آمار اعتیاد نیز رابطه مستقیم به آن داشته و در پسا کرونا اصلی نقطه تمرکز باید باشد.

آقای شهردار در بدنه شهرداری تهران نیروهای کارآمد و ارزشمندی حضور دارند که این نهاد را از نیروهای خارج شهرداری بی‌نیاز می‌نماید. شناسایی و به‌کارگیری این نیروهای ارزشمند که هزینه‌های چشمگیری برای آنها ازجیب مردم صرف شده، می‌تواند جهش چشمگیری در نیروی انسانی شهرداری به‌وجود آورد. آقای زاکانی! اعتیاد، به کف سنی ۱۴سال رسیده و این موضوع سیاه نمایی نیست! دیگر مرد و زن به‌طور یکسان در معرض هجوم آن قرار دارند، کودکان کار و خیابان، حاشیه نشین‌ها، گورخواب‌ها، متکدیان بساط گستران و... ام القری اسلام را به شهر فرنگ آسیب‌ها تبدیل نموده و موجب شرم هر شهروند دلسوز گردیده است.

به‌عنوان یک آسیب شناس با 40 سال سابقه میدانی و علمی در آسیب‌های اجتماعی در حضور خداوند و مردم شریف تهران و ایران اعلام می‌دارم که هیچکس در حاشیه امنیت نیست اصولگرا و اصلاح‌طلب به‌یک اندازه در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، پس باید به‌فکر نسل‌های بعدی باشید و باشیم.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

335481