هشدار در خصوص کشتار بره‌های ماده/ منتظر کمبود گوشت باشید

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران گفت: امسال به دلیل تأثیرات خشکسالی و مشکلات تأمین نهاده بره‌های ماده کشتار شده‌اند؛ این شرایط عواقبی به دنبال دارد که اگر به آن توجه نشود، تأمین گوشت مورد نیاز کشور دستخوش مشکلاتی خواهد شد.
تصویر هشدار در خصوص کشتار بره‌های ماده/ منتظر کمبود گوشت باشید

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر ملکی گفت: نهاده دامی وارداتی باید به دست دامدار برسد نه دلال و واسطه و شرایط فعلی نشان می‌دهد که حلقه‌ای مفقوده در این زمینه وجود دارد؛ کشور اکنون به مدیران پای‌کار نیازمند است تا تصمیمات مناسب در زمان مناسب اخذ شود و در تنظیم بازار و بهبود مشکلات معیشتی مردم عملکرد مناسب‌تری به دست آید.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران ادامه داد: یکی از مسائلی که باید در دولت سیزدهم مورد توجه قرار بگیرد بخش کشاورزی است و در شرایطی که این بخش با خشکسالی مواجه است تأثیرات مستقیم آن در بازار دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی بسیاری از مراتع را از بین برده است، گفت: دامدار برای چرای دام، صحرا و مرتعی در اختیار ندارد و طبیعی است که در این شرایط به تأمین نهاده‌هایی مانند جو و ذرت وابسته است. در شش ماه ابتدایی هر سال به دلیل بارش‌های فصلی نیاز به نهاده وجود نداشت؛ اما امسال از ابتدای سال به دلیل نبود بارش دامداران قادر به سیر کردن دام نبوده‌اند.

ملکی افزود: اکنون علوفه از بازار سیاه تأمین می‌شود و این بازار نیز قواعد خود را دارد. وقتی نهاده از بازار سیاه تأمین می‌شود هزینه تمام شده نیز افزایش می‌یابد. هر دام روزانه به یک کیلو نهاده نیاز دارد که تا به استاندارد تولید برسد؛ اما وقتی دامدار نتواند خوراک مورد نیاز دام را تهیه کند اتفاقات ناخوشایند دیگری به وجود می‌آید که از جمله آن‌ها ذبح دام‌های مولد است.

وی ادامه داد: دام‌های مولد باید در نیمه دوم سال زاد و ولد کنند؛ اما امسال به دلیل تأثیرات خشکسالی و مشکلات تأمین نهاده بره‌های ماده کشتار شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد و این شرایط عواقبی به دنبال دارد که اگر به آن توجه نشود تأمین گوشت مورد نیاز کشور دستخوش مشکلاتی خواهد شد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با بیان اینکه ایران کشوری خشکسالی است و مسئولان باید وقتی مسئولیتی را در این بخش می‌پذیرند به این ویژگی‌ها توجه داشته باشند و مدیریت مناسب‌تری را در این بخش اعمال کنند، تصریح کرد: تنظیم بازار در این بخش به معنای آن است که نهاده وارداتی باید به دست دامدار برسد نه دلال و واسطه و شرایط فعلی نشان می‌دهد که حلقه‌ای مفقوده در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: حلقه مفقوده نیز آن است که توزیع به گونه‌ای است که اشخاص واسطی نهاده را دریافت و دپو می‌کنند و در گزارش‌ها نیز مشاهده شد که وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کرد که نهاده‌ای در اختیار ندارد؛ اما واسطه‌ها نهاده دارند که قیمت آن بسیار بالاست. افراد مخل در این زنجیره تأمین باید شناسایی شوند و طبیعی است که تأمین نهاده در این میان شرایط و مدیریت بهتری طلب می‌کند.

ملکی تصریح کرد: دامدار نباید علاوه بر تولید دغدغه‌های متعدد داشته باشد؛ اما اکنون دامدار نمی‌داند در نیمه دوم سال قادر است نهاده مورد نیاز خود را تأمین کند یا خیر. دامداران اکنون از گرسنگی دام خود گلایه‌مند هستند و تقاضای آن را دارند که افرادی که مسئولیت‌ها را در این وزارتخانه در دست می‌گیرند توانایی لازم را داشته باشند و از نظرات بخش خصوصی و تولیدکنندگان در اتخاذ تصمیمات استفاده کنند.

وی ادامه داد: کشور اکنون به مدیران پای کار نیازمند است که در جریان مستقیم مشکلات قرار گیرند و تصمیم‌های بهتر در زمان مناسب گرفته شود تا هم در تنظیم بازار و هم در بهبود وضعیت معیشت برای مردم عملکرد مناسب‌تری به دست آید.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران گفت: تشکل‌ها و دامداران، اتحادیه تشکل‌های دامداری، روستایی و عشایری نقش مهمی در بهبود شرایط تولیدکنندگان و توزیع کنندگان دارند که باید از ظرفیت مشورتی و اطلاعات آن‌ها استفاده شود. تولید دام سبک در کشور صنعتی نیست و هنوز به صورت سنتی اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه گوشت مورد نیاز شهرهایی مانند تهران از غرب کشور تأمین می‌شود، تصریح کرد: دام‌های غرب کشور از نظر کالری و پروتئین مرغوب است و دام‌های شرق کشور بیشتر صنعتی است. ظرفیت بسیار مناسبی نیز در غرب کشور برای پرورش دام وجود دارد که باید به آن توجه داشت، اما تولیدکنندگان از فقر مراتع و کمبود نهاده گلایه‌های جدی دارند.

منبع: مهر

335344