وزیر علوم در جمع خبرنگاران:

برای بازگشایی دانشگاه‌ها تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم

زلفی گل از برنامه‌های خود در دولت سیزدهم و نقش گسترده دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور خبر داد.

تصویر برای بازگشایی دانشگاه‌ها تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران درباره برنامه ریزی‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگی خود در دولت سیزدهم اظهار کرد: اولین نکته‌ای که در وزارت علوم باید به آن توجه داشته باشیم این است که آینده سازان مملکت ما تحت مدیریت وزارت علوم برای آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور هستند.

او افزود: همکاران و استادان ما باید بدانند که سر کلاس آن‌ها افراد بزرگی می‌نشینند که اول باید قدر سرمایه‌هایی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با آن‌ها سروکار داریم را بدانیم و تلاش کنیم تا آن‌ها بر صدر بنشینند.

زلفی گل تصریح کرد: نهایت تلاش خود را خواهیم کرد تا آموزش پژوهش محورو پژوهش آموزش محور را سر لوحه کار خود قرار دهیم، یعنی از طریق پژوهش پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکتری را پیش ببریم و تلاش خود را در این دوره می‌کنیم تا نقش دانشگاه‌ها در مدیریت جامعه بیشتر شود تا مردم نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور را احساس کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برنامه مدون وزارت علوم و هدف اصلی بنده این است که تحقیقات را کاربردی کنم. تحقیقات به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم بندی می‌شود، در حال حاضر بیشترین برنامه وزارت علوم سرمایه گذاری روی تحقیقات بنیادی است که در این دوره تلاش خواهم کرد تا ضمن حفظ موقعیت و جایگاه علمی که رتبه اول علمی در منطقه را داریم سیستم جدی انگیزشی و سنجشی ایجاد کنیم تا تحقیقات کاربردی بروز ظهور بیشتری داشته باشد تا پتانسیل پژوهشی کشور منجر به تحقیقات کاربردی شود و اثرات آن را در جامعه بیشتر ببینیم.

زلفی گل درباره توسعه آموزش عدالت محور بیان کرد: وزارت علوم در مدیریت قبلی برای دوران پساکرونا مطالعات خوبی انجام داده است و ما هم از آن مطالعات و تجربیات استفاده خواهیم کرد تا در زمان بازگشایی دانشگاه‌ها از تجربه دوران کرونا به عنوان بسته تکمیلی آموزش استفاده کنیم. به عنوان مثال، استادان ما وقتی در کلاس درس حضوری تدریس می‌کنند سیستم سنجشی و انگیزشی و ترغیبی ایجاد خواهیم کرد تا استادان به صورت آفلاین و مجازی هم برنامه ریزی‌هایی برای دانشجویانی که آموزش حضوری آن‌ها کامل نشده، داشته باشند.

استفاده از استادان دانشگاه های دیگر برای پیشبرد همایش های علمی

او با بیان اینکه از تجربیات دوران کرونا به عنوان بسته تکمیلی در آموزش عالی استفاده خواهیم کرد، افزود: تجربیات نشان داده که می‌توانیم از استادان دانشگاه‌های دیگر برای آموزش و سمینار و همایش‌های علمی استفاده کنیم و خیلی جا‌ها دیگر نیازی نیست که برای داوری فرد حتما حضور فیزیکی داشته باشد، بلکه می‌تواند به صورت غیر حضوری نظارت کافی داشته باشد. همچنین، در حوزه دیپلماسی علمی هم می‌توانیم به خوبی از فضای مجازی استفاده کنیم و با استادان و دانشمندان بین المللی در همایش‌های مختلف ارتباط بگیریم.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های کشور مستقل هستند و مجلس شورای اسلامی اجازه داده تا آن‌ها با داشتن هیئت امنا قوانین و مقررات خود را متناسب با سلایق و شرایط خود ترسیم کنند، اما نقش نظارتی هیئت‌های امنا مغفول مانده که سعی می‌کنم در اولین فرصت آن‌ها را سر و سامان دهیم و از این ظرفیت برای اموری که در بخش آموزش و پژوهش انجام می‌شود استفاده کنم.

او اضافه کرد: خبرنگاران قلم و زبان گویای تلاش‌های ستاد وزارت علوم خواهند بود و از طرف دیگر انتقادات آن‌ها باعث می‌شود تا شفاف‌تر عمل کنیم و آن‌ها همواره ناظر فعالیت‌های ما هستند و از این نظر سعی می‌کنیم ارتباط خوبی با خبرنگاران داشته باشم؛ چرا که آن‌ها یک بازویی برای شفافیت نظام آموزش عالی کشور هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: وقتی نظارت همگانی و عمومی در جامعه حاکم باشد، باعث می‌شود تا کار‌ها درست‌تر پیش روند و خطا‌ها هم کمتر باشند تا بهره بری بالا رود.

زلفی گل اظهار کرد: در خصوص عملکرد دکتر غلامی وزیر قبلی علوم بایستی جامعه دانشگاهی عمومی ما قضاوت داشته باشند، ولی ایشان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های علمی کشور هستند که شخصیت خوبی دارند و خدمات آموزشی خوبی را در جامعه ما داشته اند و بنده به عنوان شاگرد ایشان تمامی زحماتشان را قدر می‌دانم.

او با اشاره به بازگشایی دانشگاه ها از اول مهر ماه اظهار کرد: در خصوص بازگشایی دانشگاه ها کاملا مطابق تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و هر تصمیمی آن ها بگیرند طبق همان برنامه ریزی خواهیم کرد.

335108