گزارش الجزیره از اهداف سفر نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن؛

بنت به دنبال توقف مذاکرات وین

محمد الشرقاوی، استاد حل درگیری‌های بین المللی در دانشگاه جرج میسون گفت: نخست وزیر اسرائیل سعی دارد آمریکایی‌ها را در مورد مهار ایران قانع کرده و تاکید کند مذاکرات وین پایان یافته و به نتیجه‌ای نمی‌رسد. به گفته الشرقاوی، بنت می‌خواهد اسرائیل را یک قدرت منطقه‌ای نشان دهد که توان ائتلاف با متحدان عرب خود را دارد، اما بعید است که دولت بایدن با این طرح همراهی کند، چرا که استراتژی واشنگتن مستلزم تکمیل مسیر با ایرانی هاست.
تصویر بنت به دنبال توقف مذاکرات وین

به گزارش سایت خبری پرسون، مهمانان برنامه «فراتر از خبر» شبکه الجزیره امکان موفقیت نخست وزیر اسرائیل، نفتالی بنت در سفر به واشنگتن برای قانع کردن آمریکایی‌ها در مورد نشان دادن چراغ سبز مقابله با ایران تحت عنوان ائتلاف عربی-اسرائیلی را ضعیف دانستند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: صالح النعامی، کارشناس مسائل اسرائیل معتقد است دو تحول مهمی که اخیرا بوقوع پیوست، فضا را برای دولت اسرائیل فراهم کرد تا در مورد تشکیل ائتلافی برای مقابله با ایران سخن بگوید، ائتلافی متشکل از اسرائیل و دولت‌های عربی. این دو اتفاق مهم، یکی قانع شدن بسیاری از دولت‌ها در این باره است که رئیس جمهور جدید ایران، ابراهیم رئیسی، هرگز به توافق هسته‌ای باز نمی‌گردد و دیگر آنکه به دنبال عقب نشینی آمریکا از افغانستان، تل آویو تصور می‌کند از این پس واشنگتن برای تامین منافع خود در منطقه، ناچار به اسرائیل تکیه می‌کند.

پیش از این، نخست وزیر اسرائیل، نفتالی بنت در مصاحبه با نیویورک تایمز کمی قبل از سفر وی به ایالات متحده تصریح کرد راهبرد تازه‌ای را در مورد ایران ارائه خواهد داد مبنی بر ائتلاف با دولت‌های عربی مخالف نفوذ منطقه‌ای ایران و فعالیت‌های هسته‌ای اش، اتخاذ اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی علیه تهران و ادامه حملات پنهان به تاسیسات هسته‌ای آن.

النعامی در برنامه فراتر از خبر گفت: دولت‌های عربی نامزد ورود به ائتلاف اسرائیلی-عربی، امارات، بحرین و عربستان هستند که وارد عادی سازی با اسرائیل شده و توافق‌هایی با این رژیم دارند.

اما النعامی بعید دانست که اسرائیل به تنهایی و بدون حمایت آمریکا، اقدام به حمله مستقیم علیه ایران کند، همانطور که در مقابله با مقاومت فلسطین در نوار غزه شکست خورد و بالطبع هر جنگی که اسرائیل آغاز کننده آن باشد، می‌تواند به مقابله مستقیم آن با حزب الله بینجامد. این کارشناس معتقد است که هدف از این تحرکات اسرائیل، فشار بر دولت جو بایدن و تلاش برای جلوگیری از بازگشت آن به توافق هسته‌ای با ایران است.

در همین رابطه، محمد الشرقاوی، استاد حل درگیری‌های بین المللی در دانشگاه جرج میسون گفت: نخست وزیر اسرائیل سعی دارد آمریکایی‌ها را در مورد مهار ایران قانع کرده و تاکید کند مذاکرات وین پایان یافته و به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

به گفته الشرقاوی، بنت می‌خواهد اسرائیل را یک قدرت منطقه‌ای نشان دهد که توان ائتلاف با متحدان عرب خود را دارد، اما بعید است که دولت بایدن با این طرح همراهی کند، چرا که استراتژی واشنگتن مستلزم تکمیل مسیر با ایرانی هاست.

وی تصریح کرد که اطمینان دارد بایدن روابط خوب با اسرائیل را حفظ می‌کند، اما کلید‌ها را در راستای خدمت به منافع اسرائیل و به ضرر آمریکا حرکت نمی دهد. به عقیده الشرقاوی، دولت دموکرات بایدن اولویت‌هایی دارد که از جمله آنها، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایرانی ها، پایان دادن به جنگ یمن و خروج از افغانستان است.

این استاد دانشگاه هم بعید می‌داند تل آویو به تنهایی به ایران حمله کند. در این باره ممکن است بایدن به صحبت‌های نخست وزیر اسرائیل گوش می‌دهد، اما هرگز چراغ سبز حمله به ایران را به او نمی‌دهد.

از سوی دیگر، فاطمه الصمادی، پژوهشگر مرکز مطالعات الجزیره و کارشناس مسائل ایران تاکید کرد پیشنهاد اسرائیل در مورد مقابله با ایران، جدید نیست، اما ایرانی‌ها آن را جدی می‌گیرند، به همین دلیل به نوبه خود حالت بازدارندگی شان در منطقه را حفظ کرده اند.

الصمادی نیز بعید می‌داند که اسرائیل به تنهایی وارد حمله نظامی مستقیم به ایران شود، چرا که این امر به معنای شعله ور شدن جنگی در منطقه است و با توجه به تغییر ترکیب سیاسی فعلی در ایران نسبت به دوره حسن روحانی، در صورت ضربه زدن تل آویو به منافع ایران، این بار پاسخ این کشور هم متفاوت خواهد بود.

منبع:انتخاب

334933