مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان خبر داد:

پیشرفت فیزیکی62 درصدی سد بلوبین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجاناز پیشرفت فیزیکی62 درصدی سد بلوبین خبر داد و گفت: سد مراش نیز از جمله سد‌های در دست احداث بوده که با تکمیل این سد آب آشامیدنی ۱۲۲ روستا دندی تامین می‌شود.
تصویر پیشرفت فیزیکی62 درصدی سد بلوبین

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، اسماعیل افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه هم اکنون در استان چهار سد و یک بند انحرافی در دست احداث داریم اظهار کرد: سد بلوبین در ایجرود، مشمپا در زنجان، تالوار مشترک با استان کردستان، مراش در دندی و بند انحرافی پاوه رود نیز در طارم در دست ساخت قرار دارد.

وی با بیان اینکه سد بلوبین پس از بهره‌برداری در ایجرود، آب آشامیدنی شهرهای زرین آباد، حلب و ۹۲ روستای شهرستان ایجرود را تامین خواهد کرد تصریح کرد: این پروژه ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: سد مراش آب آشامیدنی ۱۲۲ روستا در شهر دندی را تامین خواهد کرد و این در حالی است که 6.5 میلیون مترمکعب آب این سد برای شرب و صنعت پیش‌بینی شده اما تاکنون این میزان با قطعیت اعلام نشده است و تاکنون نیز از ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مجوز احداث سد تالوار در سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان داده شده است، تصریح کرد: بخشی از آب این سد برای آب شرب همدان، حقابه‌های استان زنجان است که باید سهمی هم برای آب آشامیدنی و آب مورد نیاز صنعت شهرستان خدابنده تخصیص یابد.

افشاری عنوان کرد: بخشی از آب سد تالوار نیز برای حقابه‌های حدود ۲ تا سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان کردستان نیز پیش‌بینی شده است.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: عملیات اجرایی این سد نیز از سال ۷۶ آغاز شده و تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون پیشرفت فیزیکی سد مشمپا به ۳۷ درصد رسیده است ابراز کرد: با بهره برداری از این سد آب آشامیدنی شهر زنجان، روستاها و صنایع در مسیر را تامین خواهد شد.

افشاری با بیان اینکه احداث بند انحرافی پاوه رود در شهرستان طارم به منظور ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه کشاورزی شهرستان است تاکید کرد: برای تامین آب کشاورزی بیش از ۱۸هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این منطقه در حال احداث بوده و هم اکنون 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در این باره گفت: با توجه به بحران منابع آب زیرزمینی و ممنوعه شدن دشت‌ها و اجرای طرح حفاظت و تقویت منابع آب زیرزمینی و با توجه به وابستگی اقتصاد و معیشت مردم به بخش کشاورزی اجرای طرح احیا و تعادل بخشی از کوچ جمعیت در این مناطق جلوگیری خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان بیان کرد: طی 8 سال گذشته، حدود 2 هزار و 217 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز استان نصب شده است که نظارت و کنترل آب مصرفی را در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی مدیریت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای سیاست انسداد چاه‌های غیرمجاز، باید با فرهنگ سازی و گفتمان صحیح و منطقی با مردم برخورد شود.

افشاری خاطر نشان کرد: با مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز در طول 8 سال گذشته با حجم صرفه جویی 212 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی می‌شود

منبع: موج رسا

334408