ویس کرمی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد؛

نگاه زلفی‌گل به رشته های دانشگاهی، تک بعدی است

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس با اشاره به عدم استمرار روزمرگی در وضع موجود گفت: تک بعدی بودن زلفی گل مانع از نگاه جامع به همه رشته های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است.
تصویر نگاه زلفی‌گل به رشته های دانشگاهی، تک بعدی است

به گزارش سایت خبری پرسون، مهرداد ویس کرمی در نشست علنی نوبت صبح مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: با توجه به اینکه در قرعه‌کشی چند وزارت نام بنده به عنوان مخالف درآمده باید یادآور شوم اینجانب در سال‌های بی‌کسی آقای رئیسی در دور قبل، رئیس ستاد ایشان بودم و تاکنون از این کار پشیمان نیستم و بلکه خدا را شکر می‌کنم البته گویا تقدیر است در قرعه فقط مواردی که مخالف ثبت‌نام کرده‌ام انتخاب شوم که قطعا خیری در آن است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستم، البته توفیق داشتم در دو رشته پزشکی و الهیات تحصیل نمایم. بنده با افتخار در الهیات فارغ التحصیل دانشگاه معارف اسلامی قم هستم که در اطلاعیه دکترای آن طلبه پایه دهم و بالاتر از آن می پذیرد و افتخار دارم به عنوان هیأت علمی گروه معارف اسلامی به مدت 14 سال و تدریس 21 ساله خدمت نمایم.

وی اظهار کرد: صاحب 17 عنوان تألیف در رشته‌های مرتبط با الهیات که یک مورد آن تحت عنوان اندیشه اسلامی 2 از جمله کتب درسی گروه‌های معارف اسلامی است. انتقاد به یک شخص، لزوماً توهین یا انتقاد به قشری که ایشان متعلق به آن است، نمی‌باشد. در رشته تفسیر قرآن خود را شاگرد کم استعداد حوزه‌های علمیه می دانم به خصوص آثار علامه طباطبایی (رضوان الله) که از مفاخر شیعه و برخاسته از دیار ولایتمدار آذربایجان می‌باشد. بنده نیمه دوم سال 1373 افتخار داشتم آخرین جلد المیزان را نیز به اتمام برسانم.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت علوم موظف است نیروهای انسانی مورد نیاز در حیطه علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی و مهندسی و هنر را فراهم آورد به گونه‌ای که حاصل آن نیروی انسانی مومن، متخصص و انقلابی باشد.

ویس کرمی ادامه داد: سوابق علمی آقای زلفی‌گل قابل تقدیر و ایشان از مفاخر علمی رشته شیمی هستند اما به نظر اینجانب تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع به همه رشته های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است. بنا نیست وضع موجود که به روزمرگی نزدیک شده است ادامه پیدا کند و پذیرفته نیست در گام دوم انقلاب اسلامی، تربیت بی‌هدف دانشجو، رساله‌های سزاوار بایگانی و ارتقاء صوری اساتید دانشگاه ادامه پیدا کند بلکه بایستی گام‌های موثری در تراز گام دوم انقلاب برداشته شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد:راهبری آموزش عالی را کسی می‌تواند انجام دهد که در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاه‌ها صاحب نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه بسیج اساتید و همایش‌های صوری این مهم محقق نمی‌شود. ریز و دقیق شدن آقای زلفی‌گل در رشته شیمی باعث شده حتی در برنامه‌نویسی هم به برخی از مسائل توجه کامل نداشته باشند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: تبیین و ترویج نواندیشی دینی در زمینه‌های مورد نیاز دانشگاهیان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی دارای اهمیت است که در برنامه وزیر پیشنهادی مشاهده نمی‌شود. همچنین فقدان برنامه اساسی برای تولید علم خصوصاً در مورد علوم انسانی و علوم اسلامی مورد نیاز جامعه مانند اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و هنر اسلامی در برنامه‌های ایشان مشهود است.

وی اظهار کرد: تحول جوامع غربی از تحول در علوم انسانی آغاز شد، گاهی یک ایده می‌اندیشم، پس هستم، منشأ مدرنیته‌ای می‌شود، گفته می‌شود حتی ایده ساخت کامیپوتر ابتدا در ذهن یک فلیسوف شکل گرفت البته سخن مذکور به معنای تأیید ارزشی مدرنیته و رنسانس نیست بلکه اهمیت علوم انسانی و تحول در این عرصه است.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه عملیاتی در مورد نظریه‌پردازی، اندیشه‌ورزی، کرسی‌های واقعی نظریه‌پردازی برای تولید علم، عدم ارائه راهکار کارآمدسازی رساله‌های دکترا از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود. همچنین فقدان برنامه در حیطه خانواده محوری و ترویج و تسهیل دانشجویی از دیگر مسائلی است که مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های وزیر فقدان آن را اعلام کرده است.

ویس کرمی ادامه داد: فقدان برنامه در مورد ایجاد تعامل جدی و محصول‌محور در میان علوم مرتبط حوزوی و دانشگاهی، از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه می‌شد. مشکل بانک و بیمه اسلامی را چه کسی باید برطرف کند؟ فقدان برنامه عملیاتی در ارتباط با برنامه موثر میان دانشگاه و نخبگان خارج از دانشگاه، فقدان برنامه در مورد ارتباط موثر دانشگاه با رسانه و توده مردم در جهت رفع مشکلات اولیه جامعه اسلامی، عدم برنامه در مورد ایجاد علوم میان رشته‌ای و کاربردی میان بانکداری اسلامی در تعامل با حوزه‌های علمیه کشور (اینکه چند روحانی با لباس روحانیت در دانشگاه تدریس کنند بیانگر وحدت میان حوزه و دانشگاه نیست)، عدم برنامه در مبارزه با فساد، رانت و تعارض منافع، عدم برنامه موثر در جذب دانشجو از سایر کشورهای جهان به منظور ترویج فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی، عدم برنامه عزیمت از تقلید ترجمه‌محوری در دانشگاه‌ها و حرکت به سوی تولید علم و تبدیل کشور به پایگاه علمی منطقه، جهان، اسلام و کل دنیا، عدم برنامه برای ساماندهی مربیان حق‌التدریس آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم و توجه خاص به قشر کارمند در این وزارتخانه از دیگر مسائلی است که در برنامه وزیر پیشنهادی وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: عدم برنامه در تأمین خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی، عدم برنامه در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم، عدم برنامه برای حمایت از دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی، عدم برنامه برای تقویت مجلات علمی ای اس آی داخلی، عدم برنامه در خصوص قطب‌های علمی که بیش از 150 مورد است، عدم ارائه برنامه کارساز و دقیق در مورد پذیرش دانشجو، کنکور و سهمیه‌های 31 گانه این آزمون از دیگر مسائلی است که در برنامه‌های پیشنهادی آقای زلفی گل وجود ندارد.

334139

سازمان آگهی های پرسون