آغاز به کار کنفرانس فیزیک ایران ۱۴۰۰ در اصفهان

کنفرانس فیزیک ایران ۱۴۰۰ روز دوشنبه با حضور افزون بر با شرکت حدود ۳۷۰ تن از استادان، کارشناسان و دانشجویان این رشته به شکل مجازی در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.
تصویر آغاز به کار کنفرانس فیزیک ایران ۱۴۰۰ در اصفهان

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، کنفرانس سالانه فیزیک ایران توسط انجمن فیزیک ایران با همکاری دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان امروز یکم شهریور آغاز شد و تا چهارم شهریور امسال به صورت برخط (آنلاین) و با حضور استادان و کارشناسان داخلی و نیز سخنرانانی از کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه برگزار می‌شود.

این رویداد علمی با هدف ایجاد فضای مناسب به‌منظور ارائه دستاوردهای پژوهشی فیزیک‌دانان کشور در یک سال اخیر و آشنایی با مباحث روز دنیا در زمینه‌های مختلف علم فیزیک در حال برگزاری است.

رییس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان در مراسم آغاز به کار کنفرانس فیزیک ایران ۱۴۰۰ گفت: امسال برای دومین بار است که به‌دلیل شرایط ناشی از همه گیری بیماری کووید-۱۹ برگزاری این رویداد از طریق بستر فضای مجازی است.

سیدظفرالله کلانتری با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان در سال های ۶۴ و ۸۸ نیز میزبان این رویداد علمی بود، افزود: کنفرانس فیزیک ایران ۱۴۰۰ در آستانه سال ۲۰۲۰ میلادی که به " علوم پایه و نقش آن در توسعه پایدار" نامگذاری شده است، برگزار می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که رویداد امسال بتواند در زمینه ارتقای علوم پایه فیزیک و تاثیرگذاری آن در بخش‌های مختلف، موفق عمل کند.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم گفت: استادان و دانشجویان این دانشگاه در رشته فیزیک همکاری خوبی با موسسه‌های پژوهشی معتبر دنیا مانند " سرن " و " سزامی " و بیشترین مقالات مشترک با دانشگاه‌های برجسته دنیا و جذب اعتبارات پژوهانه بین المللی (گرنت) را دارند.

سید مهدی ابطحی راه اندازی مدارس پژوهشی و نشریه‌های کیفی، شبکه سازی مناسب با سایر دانشگاه‌ها و توسعه فناوری در مشارکت با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه های مختلف مانند شتاب دهنده‌ها و اُپتیک را از دستاوردهای دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان خواند و افزود: جامعه ایرانی همواره برای علم ارزش زیادی قائل است و حتی در تنگناهای مختلف، آموزش و پرورش را از فرزندان خود دریغ نکرد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از دستاوردهای علمی کشورمان ناشی از ارزش‌گذاری ملی برای آن است، اظهار داشت: لازم است در کنار توسعه علمی ایران و اسناد بالادستی آن سهم دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی و حمایت از پژوهش در تولید ناخالص ملی افزایش یابد و شرایط به گونه ای نباشد که نخستین بودجه قابل حذف مربوط به پژوهش باشد.

به گفته وی، اگر به آموزش و پرورش به عنوان کلیدی ترین وزارتخانه نگاه نشود، سهمیه دوره فرصت مطالعاتی دانشجویان دکترا حذف شود و اجرای طرح های کلان ملی طولانی مدت شود فقط اسناد بالادستی، تکرار خواهد شد.

ابطحی با تاکید بر اینکه مردم ایران، علم دوست هستند، تصریح کرد: نباید به علم فقط برای نشان دادن رتبه‌های جهانی نگاه شود بلکه باید به عنوان یک وظیفه جهانی آن را در نظر گرفت.

دبیر علمی کنفرانس فیزیک ۱۴۰۰ نیز با اشاره به اینکه ۲۶۹ عنوان مقاله به دبیرخانه این رویداد رسید، گفت: از میان آنها ۷۶ مقاله به صورت شفاهی و ۲۱۸ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

عبدالله لنگری افزود: از بین مقاله ها ۷۰ مقاله مربوط به اُپتیک و فوتونیک، ۶۵ مقاله فیزیک هسته ای و ۵۲ مقاله ماده چگال نظری و سایر مقاله ها در زمینه های دیگر فیزیک بود.

سخنرانی‌های عمومی و ویژه‌برنامه‌های کنفرانس فیزیک ایران برای علاقه‌مندان به صورت زنده از کانال آپارات دانشگاه صنعتی اصفهان به نشانی https://www.aparat.com/iutnews پخش خواهد شد.

دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

منبع: ایرنا

333809