پرسون آموزش می دهد؛

هر چیزی که باید در مورد تب بدانید

تب، بالا رفتن دمای بدن است که در بعضی موارد نگران کننده به شمار میرود.
تصویر هر چیزی که باید در مورد تب بدانید

به گزارش سایت خبری پرسون، به دمای بالاتر از 37درجه سانتی‌گراد در بدن تب گفته می‌شود که میتواند علل مختلفی داشته باشد. شناخت تب، انواع و علل بروز آن یک قدم بزرگ برای شناسایی بیماری‌ها و راه‌های درمان آن‌ها است پس با ما تا آخر این مطلب همراه باشید.

تب چیست؟

درجه‌ی حرارت طبیعی بدن حدود 37 درجه‌ی سانتی‌گراد است که از راه دهان (زیر زبان) بین 37/2 تا 35/9 و از راه رکتوم یا مهبل حدود نیم درجه بیشتر و زیر بغل اندکی کمتر از این می‌باشد. شب‌ها درجه حرارت بیشتر از روزها است و درجه‌ی حرارت افراد سالم هم با یکدیگر تفاوت دارند. در اکثر موارد، تب یک علامت هشدار بیماری عفونی است که با کمک سایر علایم و تست‌های آزمایشگاهی به آن بیماری پی برده می‌شود، لیکن در بیشتر موارد تشخیص علت تب، نامشخص و دشوار می‌گردد، در این صورت باید با ثبت دقیق علایم بیماری، با استفاده از نتایج آزمایشگاهی، پرتونگاری، دقت در سوابق بیمار مخصوصاً بیمار آلوده یا از مسافرت‌های برگشته یا مسافر، مصرف داروها و یا غذاهای به کار برده شده به وسیله‌ی بیمار و گاهی با اکتشافات عمل جراحی می‌توان پی به علت تب برد. در حدود 40% از تب‌ها را به سختی می‌توان تشخیص داد، که این‌ها بیشتر مربوط به عامل عفونی است. 20% از تب‌ها مربوط به سرطان‌ها و 15% مربوط به بافت هم بند و بقیه مربوط به علل دیگر است، بعضی از علت تب‌ها (حدود 5%) هم تشخیص داده نمی‌شوند و گاهی تب‌های خفیف ممکن است عامل روانی داشته باشند.

انواع مختلف تب

بسته به منشاء تب و مدت زمانی که تب در بدن بیمار می‌ماند، تب‌ها به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

تب مداوم

اگر تب در یک بازه‌ی زمانی 24 ساعته، نه افزایش داشته باشد و نه کاهش و هیچ نوسان کوچکی در آن دیده نشود، به آن تب مداوم گفته می‌شود. این تب بیش‌تر به علت بیماری‌های عفونی و بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه، تب مالت و تیفوس ایجاد می‌شود.

تب متناوب موجی

عامل ایجاد این مدل تب، بیماری‌های عفونی و بیماری‌های قلبی هستند. در این حالت، دمای بدن در یک بازه‌ی زمانی 24 ساعته با نوسانی 2 درجه‌ای بالا و پایین می‌شود.

تب پل ابشتاین

این نوع تب طولانی‌ترین نوع تب است که در یک بازه‌ی زمانی 3 تا 9 روز و بدون تغییر در دمای بدن رخ می‌دهد. این تب به دلیل بیماری لنفوم هوچکین و بعد از شیمی‌درمانی ایجاد می‌شود.

تب متناوب

در این تب که ممکن است یک هفته طول بکشد، دمای بدن در یک بازه‌ی زمانی 24 ساعته بالا می‌رود و دوباره عادی می‌شود. مالاریا و زخم‌های سمی باعث تب متناوب می‌شوند.

تب سپتیک

این تب با هیچ راهکار خانگی و داروی شیمیایی پایین نمی‌آید و بعد از بروز، باعث تشنج می‌شود. برای درمان تب سپتیک باید فورا به پزشک مراجعه شود.

تب تکراری

این تب‌ها با یک الگوریتم تکراری، به مدت چند روز تا چند هفته در بدن شخص بیمار می‌مانند.

تب نوزادان

پایه‌ی تشنج در کودکان این نوع تب است که در نوزادان و کودکان زیر سال بیش‌تر رایج است و برای درمان آن باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

علائم این تب در نوزادان، تب بالای 38 درجه، تشنج‌های مکرر و طولانی‌مدت و همچنین ایجاد لکه‌ روی پوست و گریه‌های مداوم است.

تب را چگونه درمان کنیم؟

اگر تب شما کمتر از ٤٠ درجه باشد، نیاز به درمان خاصی نیست، مگر این‌که پزشک ملاحظات دیگری داشته باشد.

تا جایی که می‌توانید مایعات بنوشید، چراکه تب منجر به تبخیر آب بدن می‌شود. از آنجایی که مصرف آب زیاد، نمک بدن را کم می‌کند، خوب است از نوشیدنی‌های دیگر هم استفاده کنید.

بسیاری از بیماران به علت علایم تب از دارو استفاده می‌کنند. تب موجب افزایش تپش قلب می‌شود و ممکن است به افراد مسن یا افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، فشار وارد کند.

برای پایین آوردن تب یا قطع آن می‌توان از تب‌بُرهایی مثل پاراستامول، ایبوپروفن و گاه آسپیرین استفاده می‌شود. استامینوفن و ناپروکسن هم با تب مرتبط هستند. مکانیسم اثر دارو‌های ضدتب، جلوگیری یا مختل‌کردن تولید یا فعالیت آنزیم‌های مربوط به سنتز (تولید) پروستاگلاندین است.

علاوه بر مصرف دارو، استفاده از لباس یا حوله مرطوب و خنک، پاشویه و حمام با آب ولرم موجب کاهش دمای بدن می‌شود. این روش برای نوزادان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه بهتر است از مصرف دارو جلوگیری شود.

چند درمان خانگی برای پایین آوردن تب

هنگامی که بیمار بزرگسال تب دارد، باید لباس خنک بپوشد و خود را با پتو نپوشاند.

وقتی که بیمار شروع به لرز می‌کند، باید لباس گرم بپوشد، تا لرز تمام شود، سپس دوباره لباس سبک به تن کند.

اگر بیمار ناخوش است یا تب بالا دارد، هر ۴ ساعت استامینوفن به او بدهید، بروفن هم می‌تواند مثل استامینوفن مفید باشد. بروفن را می‌توان هر۶ تا ۸ساعت مصرف کرد، از آ. اس آ. (اسپرین) در افراد زیر ۲۰‌سال استفاده نکنید.

اگر بیمار داروی ضد تب را استفراغ کند، می‌توانید از شیاف استامینوفن (استعمال از طریق مقعد) استفاده کنید از دکتر داروساز کمک بخواهید.

توصیه می‌شود در زمان تب و لرز استحمام نکنید. استحمام باعث لرز می‌شود و لرز باعث بالارفتن دوباره دمای بدن می‌گردد.

بیمار را تشویق کنید زیاد مایع بنوشد. هنگام تب از دست‌رفتن مایعات زیاد می‌شود.

دارو را هر ۴ساعت تکرار کنید، به‌خصوص اگر تب بالا رفته باشد.

اگر بیمار علاوه بر تب گلودرد، سرفه، گوش‌درد یا دیگر مشکلات را هم بیان می‌کند، شاید دچار سرماخوردگی شده باشد.

برای شناختن ۱۰ صرافی برتر ارز دیجیتال ایرانی، خبر مرتبط با آن را مطالعه کنید

333808