معاون استاندار زنجان:

رسانه‌های گروهی استان یاور ستادهای ملی و استانی هستند

معاون سیاسی و امنیتی استانداری زنجان با بیان اینکه رسانه‌های گروهی استان یاور ستاد ملی و ستاد استانی هستند گفت: رسانه‌های گروهی در وضعیت کرونایی آرامش را به جامعه تزریق کنند
تصویر رسانه‌های گروهی استان یاور ستادهای ملی و استانی هستند

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، خدابخش مرادی نافچی معاون سیاسی و امنیتی استانداری زنجان با بیان اینکه رسانه‌های گروهی استان یاور ستاد ملی و ستاد استانی هستند گفت: رسانه‌های گروهی در وضعیت کرونایی آرامش را به جامعه تزریق کنند

خدابخش مرادی نافچی شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مقلبه با ویروس کرونا در خصوص آمار منتشر شده فوتی های کرونایی استان با اشاره به اینکه رسانه ها ی استان باید به یک قاعده کلی توجه کنند، افزود: در این میان مرکز آمار ایران چند آمار حیاتی را همه ساله گزارش می‌کند.

وی اضافه کرد: وقتی در حوزه بیماری موردی می‌خواهد بررسی شود، باید به منبع آن رجوع کرد، که در این راستا باید گفت، منبع تحلیل آمارهای فوتی بر اساس نوع بیماری ها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

این مسوول ادامه داد: اگر قرار است آماری از بیماری در رسانه ها بیان شود باید منبع رسمی داشته باشد که در سطح کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در استانها، دانشگاههای علوم پزشکی هستند و به این مهم باید توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه آمارهای کرونایی به ویژه فوتی ها در سطح بین المللی، کشوری و استانی اعلام شده است، اظهار داشت: بر این اساس باید به این آمارها استناد و این مهم را تبیین کرد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری زنجان ادامه داد: ایجاد تشکیک و دلمشغول کردن فضای جامعه در حالیکه به دلیل شیوع کرونا اغلب مردم به لحاظ روانی درگیر هستند، دغدغه های مضاعفی را ایجاد می کند که هنر مسوولان با همکاری رسانه ها در این شرایط ایجاد آرامش در جامعه است.

وی اظهار داشت: در اولین فرصت در شورای اطلاع رسانی استان تلاش می شود آمار دقیق ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان توسط رسانه های گروهی اطلاع رسانی شود تا فضایی آرام ایجاد شود.

بررسی علل مرگ برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در ادامه با اشاره به اینکه مرگ و میر بحث بسیار عمیقی است، گفت: ثبت احوال کشور متولی ثبت موالید و مرگ و میر بوده و علت مرگ نیز به حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص دارد.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: در آمار منتشر شده شکی وجود دارد چراکه دریافت آمار چهارمین ماه " یعنی تا روز ۱۵ مرداد" از سوی ثبت احوال که هنوز ماه تمام نشده، بسیار بعید است، به این علت که مواردی از مرگ ثبت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سیمای مرگ استان بحث علت مرگ بررسی می شود و این فاصله زمانی وجود دارد، گفت: بطور معمول این آمارها بصورت فصلی ارائه و اعلام می شود که چهارماهه بودن آن جای بحث دارد.

این مسوول ادامه داد: با توجه به اختلافات آماری مرگ و از طرفی باید گفت افزایش مرگ و میرها همه ساله در کشور به تناسب رشد جمعیت وجود دارد و از طرفی هر چند با شیوع کرونا حوادث تصادفات کاهش یافت اما امسال به روال قبلی خود بازگشته و حتی موارد مرگ ثبت شده سوانح و حوادث در سیمای مرگ روند افزایشی بخود گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بیماری های قلبی و عروقی به دلیل شرایط کرونایی افزایش یافته و علل دیگری نیز بر روند مرگ و میر اثر گذاشته، که این آمار صرفا به دلیل کرونا نیست.

نسبت به شفاف سازی آمار اقدام شود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز در ادامه با اشاره به آمار منتشر شده در خصوص فوتی های کرونایی و فعالیت رسانه های استان با توجه به شرایط کرونایی ادامه داد: بکارگیری الفاظی در این موضوع در شان خبرنگاران استان نیست، که پیشنهاد بنده این است با توجه به اینکه پژوهشی انجام شده آمار چهارمین ماه سال ۹۸ و چهارمین ماه امسال مورد مقایسه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: سال ۹۸، به عنوان مبنا و اینکه تغییرات آماری سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۸ در کل استان ها استخراج شده، آماری را به عنوان آمار طبیعی، مابقی را پیش فرض کرونایی در نظر گرفته‌اند که استان زنجان نیز دارای رتبه ای شده است.

این مسوول خاطرنشان کرد: این آمار منتشر شده از سوی پنج رسانه استان انعکاس داده شده است درحالیکه باید علت بالا بودن مرگها بررسی شوند، اگر آمار اشتباه بوده دانشگاه علوم پزشکی استان آمار صحیح را ارائه کند.

منبع: ایرنا

333724