طرح هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری اجرا می‌شود

یک مقام مسئول بیان کرد: هوشمندسازی در ارتقای کیفی سامانه‌های نوین آبیاری مؤثر است و بهره وری سامانه‌ها را افزایش می‌دهد.
تصویر طرح هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری اجرا می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با بیان این مطلب گفت: این طرح پایلوت در صورت تأمین اعتبار در استان‌های همچون گلستان، اردبیل، قزوین، فارس و خراسان رضوی اجرا می‌شود.

وی، بومی سازی تکنولوژی‌های مربوط به هوشمندسازی را از دیگر برنامه‌های معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا قصد داریم طرح‌های الگویی اجرا کنیم تا تکنولوژی‌های مناسب برای هر یک از سامانه‌های نوین آبیاری را در مناطق مختلف با توجه به شرایط اقلیمی و اجتماعی شناسایی و به کشاورزان و شرکت‌های خصوصی پیشنهاد دهیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: با هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری، دخالت انسان در بهره برداری از سامانه‌ها کم و به ابزار، سنسورها و تجهیزات داخل مزرعه منتقل می‌شود.

وی با بیان این که هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری تاکنون به صورت خودجوش در برخی از اراضی کشاورزی از سوی بهره برداران اجرا شده است، گفت: بهره برداران با توجه به مزایای سامانه‌های هوشمند آبیاری، آن را اجرا کرده اند.

عباسی ادامه داد: بعضی از پایلوت‌ها نیز تاکنون توسط شرکت‌های خصوصی به منظور توسعه تکنولوژی‌های هوشمندسازی با توافق بهره برداران در اراضی کشاورزی اجرا شده است.

منبع: مهر

333483