ناخواسته وارد تلویزیون شدم

گفت و گو با مجری برنامه «سمت خدا»

نجم الدین شریعتی مجری برنامه «سمت خدا» در این گفت و گو از نحوه ورود ناخواسته اش به اجرا گفت.
تصویر گفت و گو با مجری برنامه «سمت خدا»

به گزارش سایت خبری پرسون، نجم الدین شریعتی مجری معروف برنامه سمت خدا با حضور در برنامه «شب نشینی» درباره زندگی کاری، تحصیلی و شخصی خود با عبدالرضا امیراحمدی به گفت و گو نشست.

شریعتی درباره سوابق کاری‌ خود گفت: از دوران نوجوانی گویندگی رادیو و تلویزیون را خیلی دوست داشتم و خیلی هم برای آن تلاش کردم اما نمی شد و به همین دلیل به سراغ درس و زندگی رفتم و عزمم را برای درس خواندن جزم کردم تا اینکه روزی در محله امامزاده یحیی آقای حسن زاده یکی از کارگردان های تلویزیون آمده بود تا برای برنامه جدیدش لوکیشن ببیند و وقتی مرا دید، به من پیشنهاد کار داد.اما قلبا تمایلی نداشتم چون به تلویزیون رفتن را از اهدافم پاک کرده بودم اما با پیگیری های فراوان کارگردان، اجرای برنامه «نقطه ب» را پذیرفتم.

وی ادامه داد: پس از آن با برنامه «نیمرخ» همکاری کردم که حالتی دینی داشت و برای نوجوانان ساخته شده بود. بعد از آن چند برنامه برای شبکه سه ساختیم و بعد «زلال احکام» را اجرا کردیم. بسیاری به من می‌گفتند با این کار شخصیتت جور دیگری شکل می گیرد و این کار را نکن اما واکنش هایی که از مخاطبان می دیدم به من می گفت که در جایگاه درستی ایستاده ام.

مجری سمت خدا در ادامه به بیان خاطره ای از برنامه زلال احکام پرداخت و اظهارداشت: رئیس جمهور وقت که می رفت سفر استانی از مردم می خواست درخواست های خود را روی کاغذهایی برای او بنویسند یک روز که از سفر به یکی از ناحیه های صعب العبور کشور رفته بود نامه ای را آورد که به آقای ضرغامی داده بود و سلسله وار در سازمان به دست من رسید، در این نامه به جای درخواست هایی که عامه مردم از رئیس جمهور دارند، یکی از مخاطبان از زلال احکام سوالی پرسیده بود. پس از دیدن آن نامه متوجه شدم که این موضوع بار ما رسانه ای ها را سنگین می کند. زلال احکام که به بلوغ رسید و یک دوره فقهی را برای مردم گفتیم، جرقه «سمت خدا» شروع شد.

شریعتی تصریح کرد: کسی که قرار است جلوی دوربین برنامه اجرا کند آن هم به صورت مستمر باید توشه ای داشته باشد که بتواند خرجش کند و سمت خدا مطالعات و تحقیقاتم را بیشتر کرد. زینب کبری (س) یک عمر توشه اندوخته بود که در حادثه کربلا توانست مثل کوه محکم بایستد.

وی درباره نحوه ارتباط گرفتنش با مخاطب افزود: احساسم این است که با ارتباط مداوم با مخاطب و پیام هایی که بین ما رد و بدل می شود می فهمی جای تو درست است یا نه به همین دلیل ارتباطم را با مخاطب حفظ می کنم. خیل عظیمی از مخاطبان فرهیخته ما خارج از کشور هستند هر برنامه ای که بر اساس بررسی ها واکنش های مثبت تری برای آن ها از مخاطب دریافت کنیم آن را برجسته تر می کنیم.

مجری سمت خدا خاطره ای دیگر از این برنامه را تعریف کرد و ادامه داد: جمعیت زیادی از کالیفرنیا به ما پیام دادند که خطیب ندارند و برنامه سمت خدا را به عنوان خطیب یک برنامه پخش می کنند و بعد جلسه شان را برگزار می کنند که این بار مرا خیلی سنگین می کرد. اگر 45 دقیقه آنتن تلویزیون در اختیار شرکت های بازرگانی بود، ارزش گذاری های کلانی برای آن می شد و ما هم باید به همان اندازه و ارزش مطالعه و بار علمی داشته باشیم تا به مخاطب بدهیم.

شریعتی اظهار داشت: هرچقدر مشکلات معیشتی مردم و سختی هایشان بیشتر شود احساس می کنی بار مسئولیت تو سنگین تر است چون با دین می توان عینکی به مردم داد تا بتوانند از کنار سخت ترین مشکلات گذر کنند.

وی درباره نحوه ارتباط گرفتنش با کارشناسان برنامه ها گفت: نشستن با آقای قرائتی در روزهای اول سخت بود چون ایشان خیلی کم گفت و گو می کردند چون خودشان درس هایی از قرآن را داشتند اما رفته رفته هم کارشناسان اعتماد پیدا کردند و هم من تا حدودی فهمیدم چطور باید با طرف مقابلم برخورد کنم. خودم را اولین مخاطب حرف های اساتید می بینم و اول از همه دل می دهم که این خود در تاثیرگذاری نقشی مهم دارد.

مجری سمت خدا تصریح کرد: اجرای سمت خدا خیلی کار سختی است چون برخی مواقع ممکن است حرف هایی را شنیده باشی ولی باید مسمتع خوبی باشی. همیشه سعی داشته ام با صداقت با مخاطب ارتباط برقرار کنم چون مخاطبان فهیمی داریم. در سمت خدا همه معلوماتم را کنار می گذارم و خیلی وقت ها خالی الذهن از نظر معلومات دینی اساتید رو به روی آن ها می نشینم که با مخاطب یکسان باشم.

شریعتی عنوان کرد: مرتب مخاطبانمان را رصد می کنیم، مخاطبان ما فقط مسلمانان شیعه و سنی ها نیستند بلکه از ادیان فرق و مذاهب دیگر هم مخاطب داریم حتی از مسیحیان و یهودیان. نکته این موضوع این است که اگر کسی به مباحث مطرح شده در سمت خدا دل بدهد بدون حب و بغض با فطرت خود همراه شده است. نورانیت سخنان اهل بیت (ع) فطرت های بیدار را با خود همراه می کند. وقتی مسیحیان در برابر نهج البلاغه زانو می زنند تکلیف مشخص است.

333128