چگونگی گذر از روزهای کرونایی در گچساران

روزهای سخت کرونایی پیک پنجم کرونا برای گچسارانی ها در حالی سپری می شود که هر روز جان باختن یک یا چند تن از شهروندان، این شهرستان را به ماتمکده ای باورنکردنی تبدیل کرده است.
تصویر چگونگی گذر از روزهای کرونایی در گچساران

به گزارش سایت خبری پرسون از کهگیلویه و بویراحمد، در این روزگار تلخ و سیاه که نفس های افراد گروه های سنی مختلف در مقابل ویروس مرگبار کرونا کم می آورد و شهروندان بدون خداحافظی اقوام و آشنایان خود دنیا را ترک می کنند بیشتر از همیشه نیازمند همدلی برای خودداری از حضور در تجمعات و رعایت فاصله گذاری فیزیکی هستیم.

کادر درمان بیمارستان های معین کرونایی گچساران که هر روز شاهد نفس های به شماره افتاده همشهریان خود هستند با وجود خستگی ۱۸ ماه خدمت طاقت فرسا در سخت ترین شرایط معتقدند که کار از التماس و خواهش برای کمک به پزشکان و پرستاران گذشته حالا شهروندان به ویژه جوانان برای جان سالم بردن از این معرکه سخت باید دست از بی تفاوتی بردارند.

در هفته ای که گذشت جان باختن ۲ شهروند گچسارانی ۲۵ و ۳۵ ساله بر اثر کرونا که هیچ بیماری زمینه ای نداشته اند، کرونا در این شهرستان را ترسناک تر از همیشه کرده است.

جوانانی که تسلیم کرونا شدند

رئیس بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان با تایید خبر جان باختن ۲ شهروند ۲۵ و ۳۵ ساله گچسارانی بر اثر ویروس کرونا که هیچ گزارشی از بیماری های زمینه ای در پرونده پزشکی آنان نبوده بر ضرورت حساس بودن همه افراد برای رعایت شیوه نامه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا تاکید کرد.

سید طاهر حسینی با این وجود می گوید: بیشترین افراد جان باخته بر اثر کرونا در گچساران بیماری های زمینه ای داشته اند اما مواردی از قربانی شدن برخی شهروندان جوان سالم بر اثر این بیماری تجربه شده که باید درسی برای پیشگیری از تکرار این اتفاقات تلخ باشد.

پیک پنجم بی رحم تر از موج های قبلی

وی البته عنوان کرد که سن بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های گچساران در پیک پنجم نسبت به موج های قبلی کاهش یافته است.

رئیس بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان تاکید کرد که بیشترین مراجعه کنندگان به بیمارستان در پیک قبلی افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله بوده اند اما در پیک پنجم شاخص بیشتر سنین بین ۴۰ تا ۵۰ سال است.

وی تصریح کرد:در پیک‌های قبلی بیماران در هفته دوم و سوم نیاز به بستری و اکسیژن داشتند، اما در پیک پنجم بیمار در همان یکی دو روز نخست نیاز به اکسیژن دارد.

وی با بیان اینکه روند مراجعه بیماران کرونایی به اورژانس گچساران همچنان افزایشی است، می گوید:روزانه ۵۰ تا ۶۰ فرد با نشانه های بیماری کووید ۱۹ به این بیمارستان های این شهرستان مراجعه می کنند.

حسینی اضافه کرد:بیشتر بیماران با علایم حاد تنفسی مراجعه می کنند که پس از انجام سی تی اسکن در صورت تشخیص درگیری ریوی بستری می شوند.

حسینی ابراز داشت: هم اکنون ۱۱۶ نفر بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های گچساران بستری هستند.

نگاهی به بخش کرونایی بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان و جوانانی که در حال جدال با بیماری هستند از سویی و حضور تعداد زیادی از افراد با علایم ویروس کرونا که در اورژانس این بیمارستان در انتظار پزشک هستند نشان می دهد که شرایط از آنچه فکر می کنیم سخت تر است.

با وجود این اما همچنان پوسترهای آیین های تشییع و تدفین در گچساران منتشر می شود که جای آن دارد تا مسئولان با پیشگیری از این اقدام گامی برای کاهش انتشار ویروس کرونا بردارند.

رفع خرابی سی تی اسکن گچساران و کمک به روند درمان

فرماندار گچساران با اشاره به اینکه خرابی تجهیزات سی تی اسکن بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان در روزهای اخیر باعث اخلال در روند خدمات رسانی به بیماران کرونایی در شهرستان شده بود گفت: قطعه مورد نیاز دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان شهید رجایی در کمترین زمان ممکن خریداری و با حضور کارشناسان نصب و دوباره خدمات رسانی این دستگاه از سر گرفته شد.

علیرضا اتابک اظهار داشت: این دستگاه بامداد روز سه شنبه بیست و ششم مرداد امسال از کار افتاد و در روز بیست و هشتم مرداد راه اندازی مجدد شد.

وی اضافه کرد:در این مدت بیماران اورژانسی گچساران با آمبولانس به شهر بهبهان اعزام می‌شدند.

محدودیت های کرونایی

فرماندار گچساران گفت: در این شهرستان همه محدودیت‌ها طبق قانون ستاد ملی مبارزه با کرونا کشور در حال اجراست.
علیرضا اتابک بیان کرد: همه ورودی و خروجی های گچساران و خیابان‌های منتهی به مرکز شهر بسته و به صورت جدی کنترل انجام می‌شود.

اتابک با قدردانی اصناف گچساران که تاکنون به خوبی با مسئولان در خصوص اجرای طرح تعطیلی و منع تردد همکاری کرده اند از شهروندان خواست در این شرایط سخت از برپایی دورهمی های خانوادگی پرهیز کنند.

روند واکسیناسیون

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت:تاکنون بیش از ۳۰ هزار دز واکسن کرونا برای گروه های هدف این شهرستان تزریق شده است.

آرین غلامیان افزود: این تعداد واکسن به کادر بهداشت درمان، بیماران خاص، معلولان، جانبازان بالای ۵۰درصد،شاغل کسب و کارهای پرریسک و افراد بالای۵۰ سال در گچساران تزریق شده است.

وی اظهار داشت: ۸۳ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در این شهرستان سکونت دارند که تاکنون بیش از ۳۰ درصد آنان در مقابل ویروس کرونا واکسینه شدند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال این شهرستان تا اوایل مهر ماه امسال واکسینه می شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: با توجه به اینکه فاز بعدی واکسیناسیون بسیار گسترده تر است انتظار داریم که دستگاه های اجرایی در این امر به ما کمک کنند تا بتوانیم حجم وسیعی از جامعه هدف را واکسینه کنیم.

از ابتدای انتشار ویروس کرونا در اسفند سال ۱۳۹۸ تا روز بیست و چهارم مرداد بیش از ۱۲هزارو ۴۷۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا در این شهرستان بهبود یافته اند.

براساس آخرین آمار که پنج روز پیش اعلام شده یکهزارو ۱۸۷ نفر بیمار مبتلا به کرونا در این شهرستان در قرنطینه خانگی هستند و ۱۵۸ نفر نیز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند.

هم اکنون شهرستان گچساران در وضعیت قرمز قرار دارد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

منبع:ایرنا

333073