چگونه استرس خود را کنترل کنیم؟

استرس و به مرور زمان باعث به خطر افتادن سلامت میشود پس باید برای رهایی از استرس از ترفندی مناسب و موثر استفاده کنید.
تصویر چگونه استرس خود را کنترل کنیم؟

به گزارش پرسون، زندگی امروزی باعث شده تا اکثر افراد با استرس سر و کار داته باشند و استرس به بخشی از زندگی تبدیل شده است اما استرس بیش از اندازه میتواند بر سلامت روحی و جسمی انسان ها تاثیر های مخرب بگذارد عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد بنابراین کنترل استرس امری ضروری به شمار می اید.

روش هایی که در ادامه گفته میشود روش های ساده و تاثیر گذار هستند که در هر شرایطی انجام انها امکان پذیر است.

۱. شناسایی عوامل استرس زا

در طول یک یا دو هفته فهرستی از عواملی استرس زا و نحوه واکنش به آن ها تهیه کرده و در آن احساس و تفکراتی را که نسبت به افراد و موقعیت های مختلف دارید، ذکر کنید. با آگاهی از منابع اضطراب می توان از وقوع آنها جلوگیری کرد.

2.کمتر از کافئین استفاده کنید

کافئین یک ماده تحریک کننده اعصاب است که در قهوه، چای، شکلات، و نوشیدنی های انرژی زا به کار می‌رود. مقدار زیادی از آن می تواند سطح اضطراب را افزایش دهد. آستانه تحمل افراد نسبت به میزان مصرف کافئین، متفاوت است و کاهش آن از راه های کاهش اضطراب است.

اگر می‌بینید که مصرف کافئین شما را عصبی یا عصبانی می کند کم کردن آن را در نظر بگیرید. با آن که بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که مصرف متعادل قهوه می تواند مفید باشد، اما این برای همه صادق نیست. به طور کلی، تعداد ۵ فنجان قهوه یا کمتر در طول روز، یک مقدار متعادل محسوب می شود.

3.مدیتیشن کنید

مدیتیشن، تسکین استرس کوتاه مدت را در پی دارد و نیز مزایای مدیریت استرس ماندگار را نیز به همراه می آورد. اشکال مختلفی از مدیتیشن برای امتحان کردن وجود دارد - هر یک منحصر به فرد است و جذابیت خود را دارد.

4.از ادامس استفاده کنید

اگر به دنبال یک تسکین دهنده بسیار آسان و سریع برای اضطراب می گردید، جویدن آدامس را امتحان کنید.

یک پژوهش نشان داده است که افرادی که آدامس می جوند، سلامت بیشتر و استرس کمتری را احساس می کنند. یکی از دلایل احتمالی می‌تواند این باشد که آدامس جویدن سبب می شود که امواج مغزی مشابه امواج مغزی افراد آرام، تولید شود. یک دلیل دیگر، این است که جویدن آدامس جریان خون به مغز را ارتقا می دهد. به علاوه، یک تحقیق جدید نشان داده است که در صورتی که افراد با شدت بیشتری آدامس بجوند، تسکین استرس حداکثر خواهد بود.

5.بخندید

در هنگام خندیدن، احساس اضطراب به سختی خود را نشان می‌دهد و به همین علت عادت به خندیدن یکی از راه های کاهش اضطراب است. خنده برای سلامت شما مفید است، و به چند طریق، به تسکین استرس کمک می کند.

- تسکین پاسخ شما به استرس

- تسکین تنش از طریق آرام کردن ماهیچه ها

خنده می‌تواند در بلندمدت، به بهبود سیستم عامل ایمنی و روحیه شما نیز، کمک کند.

یک تحقیق در بین افراد مبتلا به سرطان نشان داد که گروهی که از مداخله درمانی خنده بهره می‌بردند، در مقایسه با افرادی که در مورد آنها تنها از انحراف توجه استفاده می شد، به سطح بالاتری از غلبه بر استرس، دست یافتند. سعی کنید یک برنامه تلویزیونی خنده دار تماشا کنید، و یا با آن عده از دوستانتان که شما را شاد می‌کنند، بیشتر وقت بگذرانید.

6.یوگا تمرین کنید

یوگا به روشی پرطرفدار برای کاهش استرس و ورزش، در میان تمام گروه های سنی تبدیل شده است. با آنکه سبک های متفاوتی از یوگا وجود دارد، اما بیشتر آنها در یک هدف مشترک هستند: این که ذهن و بدن شما را به یکدیگر پیوند دهند.

یوگا معمولاً از طریق افزایش آگاهی شما نسبت به بدن و تنفستان، این کار را انجام می‌دهد. برخی از پژوهش ها تاثیر یوگا بر سلامت بدن را مورد بررسی قرار داده اند. به طور کلی، تحقیقات نشان داده است که یوگا می تواند روحیه شما را ارتقا دهد، و حتی، به اندازه داروهای ضدافسردگی، در درمان افسردگی و اضطراب موثر باشد.

البته، بسیاری از این پژوهش ها محدود هستند و هنوز، در مورد نحوه عملکرد یوگا در کاهش استرس، سوال هایی وجود دارد. به طور کلی، به نظر می رسد مزیت یوگا در کاهش استرس و هیجان، با تأثیر آن بر سیستم عصبی و پاسخ های شما به استرس، مرتبط باشد.

انجام یوگا می تواند در پایین آوردن سطح کورتیزول، فشار خون، و ضربان قلب، و بالابردن میزان اسید گاما-آمینوبوتیریک (GABA) [یک پیام رسان عصبی که سطح آن در اختلالات روحی کاهش پیدا می-کند]، کمک کند و به همین دلیل از راه های کاهش اضطراب است.

7.پیاده روی کنید

ورزش کردن برای استرس فوق العاده است و می تواند در عرض چند دقیقه جواب دهد. پیاده روی به شما این امکان را می دهد که از تغییر مناظر لذت ببرید، و می تواند شما را به یک قالب ذهنی متفاوت تبدیل کند، و مزایای ورزش را نیز به ارمغان می آورد.

8.به موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی می تواند تاثیری آرام بخش بر بدن داشته باشد و یکی از راه های کاهش اضطراب است. موسیقی ملایم می تواند با کمک به کاهش فشار خون و ضربان قلب، و نیز هورمون های استرس زا، پاسخ آرامش بخش را تقویت نماید.

برخی از انواع موسیقی های کلاسیک، سلتی، بومی آمریکایی، و هندی، به شکلی ویژه، آرامش بخش هستند. اما گوش دادن به هر نوع موسیقی که از آن لذت می برید نیز، می تواند موثر باشد. صداهای طبیعت نیز، تا حد زیادی، حس آرامش ایجاد می کنند. به همین دلیل است که اغلب، در روش های آرام سازی و موسیقی مدیتیشن، در نظر گرفته می‌شوند.

9.استفاده از خودهیپنوتیزم

خود هیپنوتیزمی یک مسیر ساده و راحت را برای تغییر عادات، رها کردن بدن، تغییر الگوهای فکری تان و چیزهای دیگر فراهم می کند. از آنجا که تمام اینها می توانند تسکین دهنده استرس باشند، خود هیپنوتیزمی هم به خوبی ارزش تلاش را دارد.

332771